Wij hebben in 2005 een nieuwe gemariniseerde New Holland 4cil 5liter bij Luteijn in Axel gekocht.
Door omstandigheden is deze pas in 2011 door Luteijn in bedrijf gesteld. Tijdens het inbedrijf stellen waren er veel trillingen die verergerde toen de motor op bedrijfstemperatuur kwam. Volgens Luteijn kwam dit omdat het leidingwerk naar de boiler te dun was en de smeer oliekoeler die in serie met de boiler staat te kort koelwater kreeg. De smeerolie werd te dun. Leidingwerk is vergroot en dat had geen effect. De boiler is afgekoppeld en dat had ook geen effect.
De trillingdempers gingen defect. Nieuwe gemonteerd en die gingen ook defect. Hardere gemonteerd en de kopjes trilden van de tafel die een randje van 2cm hoog hebben. Zachtere gemonteerd die smolten.
Luteijn wilde niet voor garantie komen.
We hebben de motor gekocht als 100pk bij 2500 omw/min en hij haalde maximaal 2250 omw/min. Op onze haven ligt een eigenaar van een New Holland dealer die melde dat onze motor 85pk bij 2200 omw/min leverd. Niet netjes van Luteijn.
Kleppen gesteld, verstuivers afgeperst en de schroef laten balanceren. Geen verbetering.
Na 350 uur was de homokineet van de Pithon Drive versleten. Ik heb de keerkoppeling, demperplaat en vliegwiel verzwaring gedemonteerd. Wij hebben een vlak vliegwiel. De demperplaat en vliegwiel verzwaring wordt gecentreerd op de bouten. Ik heb dit nog nooit eerder gezien en vindt dit als werktuigbouwkundig ingenieur een slechte constructie. Ben met de demperplaat, vliegwiel verzwaring en de homokineet naar Dintra gegaan en zij constateerden dat de lussen van de R&D demperplaat klem zaten in de vliegwiel verzwaring. De lussen konden niet ovaal worden en wekten niet. De demperplaat was ook te zwaar voor deze motor. Vliegwielverzwaring uitgedraaid en een 33° demperplaat gemonteerd met een nieuwe homokineet en nieuwe trillingdempers. Dit laatste was preventief.
Dit was een hele verbetering, maar er bleven veel trillingen.
Mogelijke andere oorzaken waren:
-De lagerafstand van de schroefas is iets te groot.
-De vrijeslag van de schroef is iets te klein.
-We hebben een groot visgraat roer. Dit geeft extra weerstand.
Bovengenoemde punten zouden trillingen kunnen veroorzaken die via de Python Drive doorgegeven werden aan de motor. Een rubber elastische koppeling doet dit veel minder en beter geweest.
In 2022 na 600 uur verergerde de trillingen in korte tijd. De demperplaat was compleet versleten.
We hebben in 2023 een nieuwe motor gemonteerd. Aan de schroef, de schroefas, de Python Drive en het roer is niets gewijzigd. We hebben nu 160 uur gevaren en deze motor is 't.o.v. de New Holland heel stil en over het hele toerengebied trillingsvrij.
We hebben de New Holland als tractor motor zonder keerkoppeling aan een handelaar verkocht. Toen hij de motor zag zij hij meteen deze komt bij Cees Luteijn vandaan. Ik heb een aantal van deze motoren als long block zonder vliegwiel verkocht. Toen ik de keerkoppeling voor de eerste keer monteerde was het vliegwiel verroest. Ik vermoed dat Luteijn een tweedehands vliegwiel gemonteerd heeft. Niets mis mee als er maar geen onbelans in zit.
Heeft iemand ervaring met een vlak vliegwiel zonder paspennen?
Ik ben met name benieuwd naar de reactie van Wolf