1GM10 blijft lucht trekken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor VivoRS3 » 03 Okt 2024, 13:00

Beste,

Eind deze zomer heb ik een pleziervaart bootje gekregen, hij heeft het altijd goed gedaan echter was er wel één probleem bekend namelijk dat deze tijdens het varen vaak ontlucht moest worden. Na een beetje zoeken op forums heb ik het volgende vervangen zonder enig succes. De motor bleef welgemeten 22min draaien en viel daarna uit, na het vervangen van groffilter en leidingen werd dit ongeveer 30/35min.

- Opvoerpomp + alle ringetjes van leidingen
- Filterhuis + alle ringetjes van leidingen
- Slang van tank naar groffilter (Delphi 296)
- Slang van groffilter naar opvoerpomp
- Slang van opvoerpomp naar filterhuis (staal omvlochten)
- Groffilter

Ik zou graag willen weten of iemand nog een ander idee heeft, heb nu wel het grootste gedeelte vervangen en de motor wilt niet blijven draaien. Opvallend is ook dat zodra hij uitgevallen is en ik de ontluchtingschroef open draai er een korte sis hoorbaar is.

Met vriendelijke groet,

Vincent
VivoRS3
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 Okt 2024, 15:20
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor Oeverloos » 03 Okt 2024, 13:40

Check the ontluchting van de tank.
Kijk in de tank of er een blokkade is
waar de dieselbrandstof de tank uit stroomt.

De Delphi 296 moet heel precies in elkaar gezet worden.
De beide zwarte O ringen zijn niet gelijk.
Het valt niet mee om dit filter luchtdicht te krijgen.
Oeverloos
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor VivoRS3 » 03 Okt 2024, 13:59

Er is een metalen tank gemonteerd in de boot, de retour en ontluchtingsslang lijken gewoon goed open te zijn als ik erop blaas.
Het viel mij inderdaad op dat de pakkingen een andere maat hadden, deze zijn op de juiste manier gemonteerd. Daarna ben ik bij de opvoerpomp met het handmatige heveltje gaan pompen totdat er geen lucht meer bij de brandstof zat, in het kijkglaasje zat een bel maar die verdween na een poosje. Is het een idee een slang rechtstreeks op de opvoerpomp te zetten vanuit een jerrycan, en dan te kijken of het probleem weg is?

Groetjes,
Vincent
VivoRS3
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 Okt 2024, 15:20
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor Oeverloos » 03 Okt 2024, 15:24

Op sommige motoren zit er een gaasje bij de de aansluiting van de dieselleiding op de injectiepomp.
Dat kan verstopt zitten.
Meestal is het of een verstopping of een luchtlek in de aanzuig
tot de opvoerpomp of in het lage druk deel naar de injectiepomp.

De jerrycan optie kun je best proberen.
Ik heb geen ervaring met dit merk motoren,
maar naar wat ik begrijp zijn het hele prettige motoren,
maar ze zijn niet altijd even makkelijk te ontluchten.

Jouw probleem ken ik wel en dat was in mijn geval altijd de Delphi 296,
die niet luchtdicht bleek.
Oeverloos
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Okt 2024, 16:59

Misschien ten overvloede: 1 GM 10 moet op 2 plaatsen worden ontlucht: 1 x op het vlinderpompje en daarna voorst zichtbare boutje.
Mopolcamper
 
Berichten: 604
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Okt 2024, 16:59

Misschien ten overvloede: 1 GM 10 moet op 2 plaatsen worden ontlucht: 1 x op het vlinderpompje en daarna voorst zichtbare boutje.
Mopolcamper
 
Berichten: 604
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor VivoRS3 » 03 Okt 2024, 17:36

Dank voor jullie reacties, voor zover ik weet geen gaasje tegen gekomen helaas. Zodra ik weet bij de boot ben ga ik proberen de brandstof tijdelijk aan te voeren met een jerrycan. Wellicht dat de groffilter inderdaad de boosdoener is, nog suggesties voor een eventuele vervanger? Ik heb de motor inderdaad op 2 plekken ontlucht

Groetjes,

Vincent
VivoRS3
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 Okt 2024, 15:20
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor Amersfow » 03 Okt 2024, 17:49

Ik had eens de hogedrukleidingaansluiting(3x woordwaarde) op de motorkop vervaggeld. Had de moer van de leiding gewoon los gedraaid, niet wetende dat er een koppeling in de kop gedraaid zit, met wellicht ook ringetjes. Daardoor kwam er lucht in het systeem en sloeg die na een paar uur af. Monteur heeft eea vervangen en toen was dat over.

Geen idee hoe je zonder speciaal gereedschap die koppeling op de kop kunt fixeren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2342
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor Wolf1 » 03 Okt 2024, 19:17

Waar hebben we het allemaal over, een GM of een Yanmar ?
Hoe zit de retour leiding in de Bunker ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2224
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 1GM10 blijft lucht trekken

Berichtdoor eagle » 03 Okt 2024, 19:22

In de kop van de 296 zit de vierkante rubberring, in een groef. Die zit er strak in, na aandraaien van de centrale bout.
Soms wordt er bij filterwisseling een nieuwe, met het filter element meegeleverde, ring gemonteerd, zonder eerst de oude te verwijderen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1043
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten