Wolf1 schreef:Dit soort pompjes worden meestal aan gedreven dor een permanent magneet motortjes.
Die magneten zijn gelijmt in het huis, en kan daardoor slecht tegen warmte door overbelasting
Het inlijmen van veldmagneten is gangbaar voor kleine DC motoren (ruitewisser, drinkwaterpomp, versnijdingspomp, Fanmotor in kachel, kleine ankerlier). Dat gebeurt met epoxylijm. Wij zagen de magneten een enkele keer loskomen, maar niet wegens te warm worden, maar steeds door roest in de motor. De magneten zijn schaalvormig, met een buitenradius gelijk aan de binnenradius van het statorhuis (=stalen buis). De roest vormt zich tussen statorbuis en magneet; Het volume van die roest is groter dan het staal, waardoor de magneet van de wand wordt gedrukt. Vrijwel altijd op boten die op zout varen!
Overigens valt de motor niet meteen uit; de magneten (2) liggen tussen de twee lange schildbouten opgesloten. Ze raken wel het anker, wat lawaai maakt, en de toeren nemen iets af. op termijn raakt de motor wel defect.
Reden voor de permanentmagneten is, afgezien van kostenreductie, dat de veldsterkte constant is, en niet afhankelijk van de motor(anker) stroom. Hierdoor heeft de motor een zg Shunt-karakteristiek, wat oa inhoud dat het toerental veel constanter is dan bij een zg Serie motor; De belasting heeft er weinig invloed op, wat fijn is ivm het veranderende roermoment bij hoekwijziging. Hier zijn roeren met balansdeel of (beter) Naca-profiel in het voordeel..
Bovendien bouwt de motor kleiner, en vraagt het veld geen stroom, waardoor warmte ontwikkeling beperkt blijft (hoger rendement).
De Pompopbrengst/Stuurcilinder-slagvolume verhouding is een faktor in de Rondgaande Versterking (overall gain) van de stuurautomaat. De 8 a 10 sec hardovertijd is gangbaar voor verdringerschepen, langkielers, bij scherpe zeiljachten met vinkiel liever sneller
Overigens is de Rondgaande versterking (P.I.)van stuurautomaten zeer ruim instelbaar, en bij moderne types zelf-instellend, of via teach-mode.
Gr, Eagle