omkeerbare hydraulische pomp Hypro

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor Navigo » 28 Sep 2024, 16:39

HH,

Wie heeft er ervaring met een hydraulische omkeerbare pomp van het merk Hypro?
Hoe is de kwaliteit, betrouwbaarheid?

https://www.hypro.co.uk/wp-content/uploads/2021/03/R4508-m21-PRMANUAL-1.pdf

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de omkeerbare pompen van Raymarine zijn ze;
-intern voorzien van terugslagkleppen(scheelt weer een "los" component).
-verkrijgbaar in meerdere pomp volumes, beter aansluitend bij inhoud stuurcilinder.
Als ik wel kies voor een pomp van Raymarine, welke overcapaciteit heeft, is deze dan( om de reactie snelheid van het roer te temperen) zonder problemen aan te sturen dmv een PWM regeling?

Website van de Nederlandse dealer(hypro) is daarentegen weer heel summier.

Alvast bedankt voor de input.
Navigo
Navigo
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor Wolf1 » 28 Sep 2024, 17:48

Dit soort pompjes worden meestal aan gedreven dor een permanent magneet motortjes.
Die magneten zijn gelijmt in het huis, en kan daardoor slecht tegen warmte door overbelasting !
En heel ander probleem is vaak hoe goed is je stuurinstallatie geconstrueerd.
De belasting bepaald het toerental van het pompje en dus de opbrengst.
De ideale stuurinstalatie zou bij elke graad hoekverdraaing een zelfde belasting geven en daarmee constant in snelheid zijn, omdat de belasting op het blad hierbij ook nog een rol speeld, moeten we een compromis sluiten waaebij we zorgen dat we in 8 tot 10 sec. van boord naar boord zijn.
Een pomp van het juiste volume is het mooiste, een iets te grote pomp PWMen is afhankelijk van het merk, er zijn gelijkstroom motoren die hier heel veel moeite mee hebben.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2024, 18:58

Ik zie dat het gaat over een 0,8 liter per minuut pomp.
Ik weet niet voor wat voor boot de pomp is bedoeld.
Of wat voor stuurautomaat aan boord is.
En op wat voor vaarwater de boot gebruikt wordt.

Op de boot waar ik mee vaar zit een 1,6 lpm pomp op 24 V van Simrad (RPU160).
Het is een stalen vlet van 15 m van 25 ton met een fatsoenlijk roerblad.
Eén en ander is allemaal keurig berekend en op elkaar afgestemd.

Als ik het over mocht doen ik zou kiezen voor een grotere pomp.
De stuurautomaat op deze boot die vaart op de Oostzee,
is een Simrad/Robertson AP20.
Bij verschillende golfhoogtes moet de seastate aanpast worden.
Op de automatische stand komt de pomp tekort.
Deze pomp hapt naar adem.
De automaat maakt geregeld prehistorische geluiden.
Het werkt wel, ongeveer 25 jaar, met alleen de koolborstels schoon maken.

Off topic.
Wat ik ook anders zou doen is het stuurkompas.
Een GPS kompas is gewoon het enige stabiele kompas om de automaat fatsoenlijk aan te sturen.
De magnetische rate-sensor/ mini-gyro/ solid-state fluxgate kompassen zijn veel te instabiel op zee.

En op het binnenwater gaat je boot plotseling aan de haal
als je bij een stalen damwand of een zinker of iets anders van ijzer in de buurt bent.
Je kunt je afvragen of je sowieso een automaat moet gebruiken op kanalen en sloten,
maar met de magnetische kompassen is het Naatje van de Dam,

Op de Oostzee krijg je dat als je over een wrak vaart.
Elke gezonken U boot zorgt weer voor een ander uitzicht.
En op sommige plaatsen in Zweden heb je helemaal geen GPS.
Dan moet je zelf sturen.
Maar dat is altijd nog beter dan de magnetische nervous nellies.
Oeverloos
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor Navigo » 28 Sep 2024, 21:01

HH,

Die magneten zijn gelijmt in het huis, en kan daardoor slecht tegen warmte door overbelasting
Dat is inderdaad wel een punt, de koeling.
een iets te grote pomp PWMen is afhankelijk van het merk, er zijn gelijkstroom motoren die hier heel veel moeite mee hebben
. Wist ik niet ga ik uitzoeken.

Ik zie dat het gaat over een 0,8 liter per minuut pomp.
Nee hoor niet specifiek ze zijn er in een range van 50cc tot 2500cc/min.
Het gaat meer om de ervaring met kwaliteit of de beperkingen.

De grote wordt afgestemd op het stuurwerk. Het viel me vooral op dat ze in prijs aanzienlijk goedkoper zijn dan Raymarine en dat ze uitgevoerd zijn met gestuurde terugslagkleppen.

Een aanvullende vraag;
De plaats van monteren, maakt het veel uit? Het makkelijkste is het om mbt aansturing en het opnemen in de bestaande hydrauliekleiding en een ontluchtingsleiding te plaatsen om deze relatief het dichtst bij de handbediende pomp te plaatsen. Het blijft een vloeistof die niet samendrukbaar is, maar de interne weerstand van de leiding zal groter zijn dan dat deze dichter bij de stuurcilinder zit.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Sep 2024, 09:56

Een Raymarine pomp heeft ook terugslagkleppen.
In de handleiding van Raymarine staat:
"The pumps include pilot-operated check valves that prevent the pump being back driven by the manual steering system or rudder load."
Ik weet niet welk type pomp je momenteel hebt, maar een type 3 van Raymarine heeft een opbrengst van 3100 cc/min terwijl de grootste Hypro pomp een opbrengst heeft van maar 2500 cc/min. Ik begrijp dat je iets minder opbrengst wil, maar dit is nogal een groot verschil.
Ik heb geen ervaring met Hypro. Wel al jaren met een Raymarine type 3 pomp. En die wordt ieder jaar de nodige dagen gebruikt onder wisselende condities. Ik doe er nooit iets aan. En ik ben ieder jaar verbaast dat hij het weer een seizoen heeft uitgehouden. Als ik onder slechtere omstandigheden op zee zit dan krijgt het ding doorlopend een ontelbaar aantal commando's. Als je ernaar luistert om af en toe tureluurs van te worden. Maar hij geeft tot nu toe geen krimp. Ik heb hem nu 17 jaar en hij zat al in de boot toen ik deze kocht. En ik weet dat de vorige eigenaar ook veel zeereizen maakte. Dus hoeveel jaar hij totaal weg heeft weet ik niet. Een Hypro zal echt niet slecht zijn, maar hij zal naar mijn idee heel erg zijn best moeten doen om beter te zijn dan een Raymarine.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 339
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor Wolf1 » 29 Sep 2024, 17:10

Jullie maken er een bende van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor Navigo » 29 Sep 2024, 19:28

HH,

Bende of niet, ik filter eruit wat ik nodig heb en als ik iets niet snap dan vraag ik.

De ideale stuurinstalatie zou bij elke graad hoekverdraaing een zelfde belasting geven en daarmee constant in snelheid zijn, omdat de belasting op het blad hierbij ook nog een rol speeld, moeten we een compromis sluiten waaebij we zorgen dat we in 8 tot 10 sec. van boord naar boord zijn.


De belasting is niet gelijk bij iedere graad hoekverdraaiing hoek, dat voel ik ook aan de handbediende stuurpomp. Met name bij lagere snelheden en hogere belasting(vermogen).
Die 8 tot 10 sec zag ik ook terugkomen in de keuzetabel voor de pompcapaciteit. Het moet dus in ieder geval een maatje groter worden dan in eerste instantie gedacht.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor eagle » 29 Sep 2024, 22:10

Wolf1 schreef:Dit soort pompjes worden meestal aan gedreven dor een permanent magneet motortjes.
Die magneten zijn gelijmt in het huis, en kan daardoor slecht tegen warmte door overbelasting


Het inlijmen van veldmagneten is gangbaar voor kleine DC motoren (ruitewisser, drinkwaterpomp, versnijdingspomp, Fanmotor in kachel, kleine ankerlier). Dat gebeurt met epoxylijm. Wij zagen de magneten een enkele keer loskomen, maar niet wegens te warm worden, maar steeds door roest in de motor. De magneten zijn schaalvormig, met een buitenradius gelijk aan de binnenradius van het statorhuis (=stalen buis). De roest vormt zich tussen statorbuis en magneet; Het volume van die roest is groter dan het staal, waardoor de magneet van de wand wordt gedrukt. Vrijwel altijd op boten die op zout varen!
Overigens valt de motor niet meteen uit; de magneten (2) liggen tussen de twee lange schildbouten opgesloten. Ze raken wel het anker, wat lawaai maakt, en de toeren nemen iets af. op termijn raakt de motor wel defect.

Reden voor de permanentmagneten is, afgezien van kostenreductie, dat de veldsterkte constant is, en niet afhankelijk van de motor(anker) stroom. Hierdoor heeft de motor een zg Shunt-karakteristiek, wat oa inhoud dat het toerental veel constanter is dan bij een zg Serie motor; De belasting heeft er weinig invloed op, wat fijn is ivm het veranderende roermoment bij hoekwijziging. Hier zijn roeren met balansdeel of (beter) Naca-profiel in het voordeel..
Bovendien bouwt de motor kleiner, en vraagt het veld geen stroom, waardoor warmte ontwikkeling beperkt blijft (hoger rendement).

De Pompopbrengst/Stuurcilinder-slagvolume verhouding is een faktor in de Rondgaande Versterking (overall gain) van de stuurautomaat. De 8 a 10 sec hardovertijd is gangbaar voor verdringerschepen, langkielers, bij scherpe zeiljachten met vinkiel liever sneller

Overigens is de Rondgaande versterking (P.I.)van stuurautomaten zeer ruim instelbaar, en bij moderne types zelf-instellend, of via teach-mode.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor Wolf1 » 30 Sep 2024, 13:41

eagle schreef:De Pompopbrengst/Stuurcilinder-slagvolume verhouding is een faktor in de Rondgaande Versterking (overall gain) van de stuurautomaat. De 8 a 10 sec hardovertijd is gangbaar voor verdringerschepen, langkielers, bij scherpe zeiljachten met vinkiel liever sneller
Overigens is de Rondgaande versterking (P.I.)van stuurautomaten zeer ruim instelbaar, en bij moderne types zelf-instellend, of via teach-mode.
Gr, Eagle

Hoop regeltechniek kreten die boven m'n pet gaan, b.v. de (P.I.) waar staat dat voor ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: omkeerbare hydraulische pomp Hypro

Berichtdoor eagle » 30 Sep 2024, 14:21

P: Proportionele regelaar; De via terukoppeling gevonden fout wordt proportioneel (lineair) gebruikt voor het bepalen van de correctiegrootte.
I : Integrerende regelaar; De via terugkoppeling gevonden fout wordt in voortschreidende tijd met telkens een vast bedrag(je) gecorrigeerd, tot de fout 0 is geworden.

D: Differentiaalregelaar: De via terugkoppeling gevonden fout-Snelheid bepaalt (mede) de mate van correctie.

De rondgaande- of ook wel kring versterking (overall gain) is de verhouding tussen een fout en de daarop reagerende correctie. Bij een te lage verhouding is het effect van de correctie niet genoeg om de fout effectief weg te krijgen.. (Lag). Bij een te hoge verhouding schiet de correctie eerst zn doel voorbij (Overshoot), en pendelt dan in. Bij een veel te grote verhouding schiet de correctie zijn doel voorbij, en veroorzaakt een nieuwe fout tegengesteld aan de oude; de boel gaat slingeren (Oscilleren).

Hier valt nog Veel meer over uit te weiden,: regeltechniek is een van de meest complexe zaken...(maar wel interessant!)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten