Hoevaak klepspeling, hoe vaak compressie druk meten?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoevaak klepspeling, hoe vaak compressie druk meten?

Berichtdoor Amersfow » 21 Sep 2024, 10:20

Ik heb (o.a.) 3 Mitsubishi motoren;

1. een Vetus M4.45 - 1217 uur, nooit klepspeling laten meten
2. een Mitsubishi S4S - 1250 uur geleden klepspeling laten meten
3. een Sole mini-55 - 1600 uur geleden klepspeling laten meten

Ik heb bij de Mini staan: elke 400 uur klepspeling controleren, elke 800 uur compressie druk meten. Bij de Vetus (zelfde blok, alleen met een turbo erop) staat elke 500 uur klepspeling, niets over compressiedruk meten.
De motoren draaien alle 3 prima en stil, geen klachten, geen rook.
Ik ga iemand vragen dit te doen, maar wat is wijsheid? Alle 3 de compressie meten (is bij geeeneen ooit gedaan)? Klepspeling zal ik zowiezo laten doen, daar zijn ze alle 3 al ver aan toe (vergeten daarop te letten, kijk meer naar de filters).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Hoevaak klepspeling, hoe vaak compressie druk meten?

Berichtdoor aadbloem » 21 Sep 2024, 10:50

Ik heb ooit een Mitsubishi 4DQ50 gehad en uiteindelijk verkocht op 2600 motoruren. Klepspeling 2x gecontroleerd bij 50 uur en bij 250 uur waarop de monteur zei: dit verloopt niet meer hoor dus verder niet belangrijk meer. Boot verkocht bij 2600 motoruren en voor zover ik weet vaart hij nog steeds met lekker veel lawaai, een droge uitlaat met een zeer robuuste demperpot waarvan de interne plaatje inmiddels wel weegblazen zijn. Nu een andere boot met andere motor, klepspeling laten controleren (Wolf1 zei onlangs tegen me: "laten controleren??" ja ik heb geen idee hoe dat moet) op 50, 1000 en 2000 motoruren en steeds was er niks bij te stellen. Is dat klepspeling controleren een klusje om monteurs aan het werk te houden?
;)
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Sep 2024, 11:34

Compressie meten, lektest, of Oliedruk meten, doen we, om een diagnose bij klachten te analyseren !
Kleppen stellen doen we elke 500 tot 1000 om problemen voor te zijn.
Voor beide werkzaam heden is wel vakkennis vereist.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Sep 2024, 12:18

OK dank. Dan laat ik alleen de kleppen controleren.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Sep 2024, 16:12

Amersfow schreef:Ik heb (o.a.) 3 Mitsubishi motoren;
1. een Vetus M4.45 - 1217 uur, nooit klepspeling laten meten
2. een Mitsubishi S4S - 1250 uur geleden klepspeling laten meten
3. een Sole mini-55 - 1600 uur geleden klepspeling laten meten

Zo hoord het i.i.g. niet.
Iedere 400 uur vind ik kort op elkaar,maar zo rond de 700 a 800 uur mag het zeker wel.
De motoren draaien alle 3 prima en stil, geen klachten, geen rook.

Dat zegt niks ,het kan morgen ineens anders zijn.
Ik zou met de huidige uren standen ,eerst alle kleppen stellen cq controleren ,en daarna een compressie test doen.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Sep 2024, 17:34

tja een goed ding maar ik moet helaas zeggen dat bij mijn laatste dafje de kleppen in 8 jaar vaartijd wij voeren ongeveer 9 maanden per jaar en gemiddeld tussen 4en 10 uur per dag en 5a6 dagen per week nooit zijn bijgesteld uiteindelijk bij de verkoop werd er ook de motor geheel doorgelicht en volgens die controleurs liep dat ding als een zonnetje en hoefde er niets aan te gebeuren .
de draaiuren over de ruim 11 jaar dat hij er ingestaan had weet ik helaas niet meer .
op een vn de tankers waar ik op heb gevaren hadden we een vaste machinist deze kwam van de zeevaart .
we hadden 2 daf aggregaten aan boord die om en om de week wisselde maar de beste vriend zij gewoon het beestje had 3000 uur gedraaid en zondermeer ging hij ze geheel overhalen totaal uit elkaar en zuigers en andere delen gewoon vervangen het beestje zag er nog prima en schoon uit later was de baas er niet blij mee ,alles was zo gemaakt dat je de hele motor met fundatie er zo uit kon halen en een nieuwe ruilmotor er in was veel goedkoper zijden ze op kantoor .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor eagle » 21 Sep 2024, 18:10

Goedkoopste , goede doehetzelf compressietest:
Koude Start...

Goedkoopste, goede doehetzelf cilindertest:
Afkoppeltest;
1- warmdraaien.
2- kies ca 1200 rpm.
3- draai van een cilinder de hd leiding van de verstuiver net los; motor gaat rottig lopen, op 1 cilinder minder. Let goed op dit rottige motorgedrag, en onthoud het goed.
4- draai die wartel weer vast: Motor gaat weer normaal draaien.
5- Herhaal dit bij de volgende cilinders, een voor een.
6- De Test: Let telkens goed op het resultaat in gedrag: dat dient voor elke cilinder hetzelfde te zijn! Indien er bij Een van de cilinders MINDER effekt is te merken, dan deed die cilinder al niet volledig mee...

Aansluitend kan er dan verder gekeken worden naar die cilinder; Kleppen stellen, Kompressietest, of beter: Lektest, Verstuiver (druk) test....

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Sep 2024, 18:56

Bedankt! Maar ik heb al moeite het bovenste dode punt vast te stellen enzo. Ga het niet meer leren.
Heb ook geleerd van de hogedrukleidingen af te blijven, zeker die op de kop. Die zitten weer met tussenwartels oid op het blok, met ringetjes. Geen DHZ werk, wat mijn ogen daar zien maken mijn handen kapot :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Sep 2024, 20:08

Amersfow schreef:Geen DHZ werk, wat mijn ogen daar zien maken mijn handen kapot.

Maar denk je dan wel weer met je mond goed maken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard