Dit is een Ford 4D mk 2 Dagenham motor type 592E.
De 4D motoren kun je herkennen doordat de aandrijfas voor de injectiepomp uitwendig aan de motor zit.
Dit is een andere motor dan de latere 2700 series Dorset en Dover motoren.
Ebro heeft geen 2700 series motoren gebruikt.
De door EBRO gebouwde Ford 592E industriële motoren werden geleverd met een S industrieel Ford serienummer.
Na 1974 werd de EBRO motor zonder Ford logo of Ford serienummer gebouwd.
Op jouw motor zie ik zo geen S nummer.
Dat zou betekenen dat de motor van na 1974 is.
Deze Ford 592E, gemariniseerde industriemotor, werd tot 1964 in de Dagenham UK gebouwd
en vanaf 1965 tot 1999 door Motor Iberica, Ebro Trucks in Spanje.
De Ford 4D Dagenham kwam in 1952 op de markt.
Deze motor heeft natte cilinderbussen.
In 1957 de 4D Mk2 met andere zuigers en koppakking.
In 1961 met bovenste en onderste O ring voor de natte cilinderbussen.
In 1962 met Simms Minimec pomp.
Er waren 3 soorten 4D motoren: agrarische, automotive en industrieel met verschillende toerentallen.
Specs:
4 cil, 3611 cc of 220 cubic inches
49 pk BHP bij 2400 rpm continuous rating (62 bhp aan het vliegwiel)
Of:
51 HP 2250 tpm
Of:
57 HP bij 2250 tpm
Of:
54 HP at 1700 rpm rated in de Fordson Super Major 1961-1964
Klepspeling warme motor:
Inlaat klep 0,381 mm
Uitlaat klep 0,305 mm
Smeerolie: SAE20 of 30 monograde of 15W40 multigrade minerale olie.
Carter een kleine 7 liter, smeeroliefilter ruim 1 liter.
Thermostaat opent bij 80 graden.
Afstelling: 23 graden voor BDP.
Brandstoffilter:
https://www.dedieseldokter.nl/a-5697541 ... escriptionSmeerolie filter:
https://www.dedieseldokter.nl/a-5681769 ... escriptionDe standaard mechanische injectiepomp behoeft geen onderhoud.
(behalve als jouw motor een oudere Minimec injectiepomp heeft,
dan gaat daar 250 cc smeerolie in om de 50-100 uur.)
Gebruiksaanwijzing:
https://everythingaboutboats.org/ford-m-592e-590e/In een mooie uitvoering:
https://www.greenmachinesurplus.com/for ... 1322-p.aspLehman mariniseerde de door EBRO gebouwde motoren tot in de jaren 90 als de Lehman 4D220 (4 cil. Diesel 220 cbi)
Je kunt dus ook de Ford Lehman 4D220 manual gebruiken, dat is dezelfde motor.
Zie:
https://everythingaboutboats.org/lehman-4d220/Onderdelen:
https://ab-marineservice.com/wp-content ... t_Page.pdfZie:
https://everythingaboutboats.org/ford-o-d/Over de nummers die jij hebt gefotografeerd:
2700 E (E is Industrial, dus geen automotive)
(2700 is raw casting number en slaat dus niet op de latere 2700 Dorset en Dover blokken)
Zie:
https://everythingaboutboats.org/how-identify-ford/6K367 C onbekend (als iemand dit weet hoor ik het graag)
M4
0011-6015 F (motor blok nr.)
EBRO 6050 J (cilinderkop onderdeel nr.)
211393 (zou een motornummer kunnen zijn zonder S)
DKN (DKN is industrie type)
6520 B EBRO (zou motor onderblok onderdeel kunnen zijn)
Soms zit het motornummer achter de startmotor.
Zie:
https://everythingaboutboats.org/ford-m ... t-by-year/https://everythingaboutboats.org/how-identify-ford/Fordson Major tractoren hadden dezelfde motor dus daar kun je ook onderdelen vinden onder E1A nummers (agrarisch type)
Zie:
http://www.lutje-ford.nl/wp-content/upl ... Manual.pdfEn:
http://www.fordson.se/1A_Motor_Suplemen ... 01-031.pdfVoor service en onderdelen:
De Schiffart, Ford Scheepsmotoren in Minnertsga, Friesland.