Houdbaarheid Diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Oeverloos » 02 Sep 2024, 12:42

Laten we eerlijk zijn, elk van ons in de watersport heeft te oude dieselolie in de tank.
De B7 dieselolie komt steriel uit de raffinaderij
en wat er dan verder mee gebeurt, onttrekt zich aan onze waarneming.
Bij pompstations aan de weg is de doorloopsnelheid hoog en
bij de beroepsvaart ook.
Bij ons watersporters is de doorloopsnelheid in onze tanks laag.
We houden vaak ook de tanks gevuld in de winter i.v.m. condensatie en water in de tank.
Zo is het nou eenmaal.
En dan nog gaat het vaak goed en zijn er geen problemen.

Hier zijn 2 citaten van Yanmar en Cat over B7 diesel:

Yanmar:

7. Please check and confirm the quality of B7 Diesel and other fuel tanks before you will start to use it.
Please keep daily maintenance during the use of B7 Diesel and do not forget to regularly flush the fuel system and fuel storage containers.
You may only use B7 Diesel at least within two (2) months from the time of filling the tank or three (3) months from the time of production by the said fuel suppliers, whichever comes first.

Yanmar does not warrant and is not responsible for any problems caused by the use of the deteriorated B7 Diesel or by the use of the B7 Diesel which do not comply with the above relevant regulations.

Bron:

https://www.yanmar.com/eu/agri/wp-conte ... hedule.pdf

Pagina: 13-4

Caterpillar:

The gums and resins that occur in diesel fuel
are the result of dissolved oxidation products in the fuel that do not evaporate easily.
The products that are dissolved in the fuel also do not burn cleanly.
Excessive gum in the fuel will coat the inside of fuel lines, pumps, and injectors.
Excessive gum will also interfere with the close tolerances of the moving parts of the fuel systems.
Gum and resin in the fuel will also cause the filter to plug rapidly.
Oxidation of the fuel will occur and the formation of additional gums and resins will occur during fuel storage.
The storage time for fuel must be minimized in order to help reduce the formation of gumS and resins.

Note: Even when all fuel storage maintenance practices are followed,
Cat recommends a maximum of 1 year from production for distillate diesel fuel storage,
and a maximum of 6 months from production for biodiesel and blended biodiesel storage.
Storage life for biodiesel and biodiesel blends that are greater than B20
may be much shorter than 6 months.

Bron:

https://caterpillar.scene7.com/is/conte ... /C10419422

Pagina 45.

Hieruit kun je de conclusie trekken dat er echt wel iets aan de hand is met de B7 diesel en
dat hoe we er mee omgingen vóór 2009 toen FAME bio-component nog niet werd toegevoegd,
nu met andere ogen bekeken moet worden.
Oeverloos
 
Berichten: 723
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor bas » 02 Sep 2024, 15:19

Dat is zonder meer waar, het is gewoon krut.

Ben zelf alleen wel van mening dat er beter eerst kritisch naar het eigen brandstofsysteem gekeken moet worden, vaak gaat het daar al fout. Zie toch met enige regelmaat foto's voorbij komen van tanks die na 40 jaar open gaan die geen waterzak / aftap onderin hebben en waar de aanzuig keurig 10 cm boven het vlak zit. En dan vol verbazing dat het vol met ellende zit terwijl de filters altijd schoon waren en er nooit een druppel water in de separator zat.
Dan is het mij te kort door de bocht om B7 de schuld van ellende te geven, je wordt alleen eerder met je neus op de feiten gedrukt maar vroeg of laat heb je met B0 hetzelfde.

Geld overigens precies hetzelfde met een GTL, HVO of weet ik hoe het allemaal heet. Ligt er hier nu 1 in de haven, zal ook al een jaar of 40-50 oud zijn, hoog doe-het-zelf gehalte en die kon gratis HVO van de baas krijgen. Het hele brandstof gebeuren op dat motortje is aan de beurt geweest. Je snapt wel dat dat niet komt omdat alle opgehoopte ellende ineens los kwam na een paar decennia maar omdat HVO geen goed spul is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1553
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Amersfow » 02 Sep 2024, 15:40

En als je ooit water in het hogedruk gedeelte van je dieseltje gehad hebt, draait die nooit meer als voorheen. Blank staal kan niet zo goed tegen water.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Wolf1 » 02 Sep 2024, 16:13

Dat is natuurlijk weer een uitspraak van Amersflow, onzin ten top, de eerste keer is het ook door mensen handen gamaakt, misschien iets kundiger ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2043
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Amersfow » 02 Sep 2024, 16:46

Nou daar hebben we wat aan. Zielig figuur
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Renegade » 02 Sep 2024, 16:58

Amersfow schreef: Zielig figuur

Als er eentje een zielig figuur is ,ben jij het wel.
Hier deugen je "klanten" nooit ,ze slopen je accu's met koelboxen etc etc.
Een goede ondernemer praat niet over zijn klanten, die kraakt ze niet af op een forum.
Die houd zijn snuffert over klanten.

Je kunt beter Leopards gaan verhuren aan Oekraiene.
Die huurders hebben ook geen koelboxen bij zich.
En die kunnen tegen een stootje.
Renegade
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Amersfow » 02 Sep 2024, 17:09

Nou het krukkenstel is weer compleet hoor. :D
Ik heb monteurs die ik inhuur ietsjes hoger staan dan jullie niet afgemaakte ambachtsschool zwakstroom kennis :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Wolf1 » 02 Sep 2024, 18:21

Amersfow schreef:En als je ooit water in het hogedruk gedeelte van je dieseltje gehad hebt, draait die nooit meer als voorheen. Blank staal kan niet zo goed tegen water.

Of het resultaat van die ingehuurde hoogbegaafde kwaliteit monteurs !
Gr. Wolf1
P.s. medelij hoef je niet met me te hebben, produceer dit allemaal in de schaduw van de treurwilg en wordt goed verzorgd met hapjes en drankjes 32°C
En het zal je niet intresseren maar hier in Frankrijk hebben ze laadpalen voor electrisch bootjes gemaakt heb er nog geen één gezien, maar mijn stekker werkt en mag nu ondanks het verbodsbord hier afmeren, kreeg vanmorgen controle van het VNF, genieten hier !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2043
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor Amersfow » 02 Sep 2024, 19:41

Off topic; Velen willen in de zomermaanden niet meer naar de zuidelijke landen. Je kunt tegenwoordig beter in mei of oktober gaan. Het is hier in NL al bijna niet meer te doen in de zomer, laat staan 35gr en warmer. Zie hier boten met hele schermen er omheen/boven om de hitte maar buiten proberen te houden. Collega ging op Corsica maar binnen in de hotelkamer met airco spelletjes zitten doen. Ben blij mijn trips naar Praag en US Florida in het naseizoen gepland te hebben. Komende dagen voor het eerst de Overijsselse Vecht bevaren, het weer lijkt mer 23gr wat draaglijker te worden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid Diesel

Berichtdoor aadbloem » 02 Sep 2024, 20:46

Wolf1 schreef:En het zal je niet intresseren maar hier in Frankrijk hebben ze laadpalen voor electrisch bootjes gemaakt heb er nog geen één gezien, maar mijn stekker werkt en mag nu ondanks het verbodsbord hier afmeren, kreeg vanmorgen controle van het VNF, genieten hier !

Off topic: Controleert de VNF ook op het noordzeekanaal, vorige week ben je daar gesignaleerd terwijl ik je nog niet zo lang geleden op de Doubs zag. Supersnel door de Rijn naar Nederland gedreven, ik begreep van de Parel dat de Rijn fink stroomde
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Roadrunnertoao en 8 gasten