Farymann 32w stationair en startmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Farymann 32w stationair en startmotor

Berichtdoor christer1nl » 26 Aug 2024, 13:18

Hallo, sinds een paar maand ben ik in het bezit van een open vlet met een farymann 32w dieselmotor.
Deze vlet heeft als bij bootje aan boord van een binnenvaartschip gestaan en heeft nauwelijks gevaren.
Motor is er op de werf in gebouwd ( dus geen knutselproject)

Motor start dmv een slinger. Inmiddels heb ik een startmotor gemonteerd. Helaas werkt dit niet. De start motor grijpt niet in op de startkrans. Nu blijkt dat er voor deze motoren 2 soorten start motoren zijn . 1 met een 11 tands tandwiel en 1 met een 9 tands. Ik heb een 11 tands gemonteerd maar Moet dus vermoedelijk een 9 tands hebben. Zijn deze los verkrijgbaar?? En hoe kom ik er achter of dit echt het probleem is???

Ook trilt de motor stationair nog al! Ik heb het vermoeden dat stationair toerental eigenlijk al best hoog is. Er zit geen toerenteller op nog een as waarop ik iets kan meten. Wat zou het stationair toerental moet zijn ?? Hier staat niets over in de manual
christer1nl

ligplaats:
info:

Re: Farymann 32w stationair en startmotor

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2024, 10:42

De bendexmagneet zit bij deze Bosch startmotor met 2 schroevendraaier sleufbouten vast.
Door met sleuteltje 13 het gevlochten stroom kabeltje los tenemen en de 2 bouten te verwijderen, kan de spoel verwijderd worden.
Als je de kern van de spoel laat zitten kan je hiermee met de hand de bendix in het vlieg wiel schuiven.
Gaat dit niet of zwaar, zal een kleinere bendex gemonteerd moeten worden, dit is bij een Bosch startmotor geen enkel probleem !
Hij dient hiervoor wel weer van de Feryman gedemonteerd te worden, om het anker te demonter en de ring op de neus van het anker, naar achter te drukken en de cirklip te kunnen verwijderen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor christer1nl » 29 Aug 2024, 22:42

Bedankt voor je reactie !! Hier kan ik wel wat mee!
Ben al opzoek geweest naar een losse bendix maar ik hebt dit nog niet gevonden.
Enig idee waar dit te koop is ??
christer1nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2024, 23:30

Elke automaterialenzaak kan zaken doen met Holger Cristiansen Benelux B.V. en als je het Bosch startmotor nummer opgeeft kan hij zo een 9 tands vervanging bendex er bij zoeken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 31 Aug 2024, 10:00

Cargo is onderdeel van Holger Cristiansen Benelux B.V.
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard