Motorkeuze

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motorkeuze

Berichtdoor bassie77 » 19 Aug 2024, 20:32

Goedenavond,

Ik heb even jullie mening en hulp nodig.

Ik heb een barkas 12 meter lang, circa 16 ton. We hebben deze vorig jaar gekocht en toen is me al opgevallen dat de boot geen echte scheepsmotor heeft maar een motor die in principe bedoeld is voor een auto, namelijk de Mercedes OM605 zonder turbo.

De boot is van 2000 en de motor heeft sindsdien volgens de teller 4.000 uur gelopen.

Op zich start de motor goed en is het olieverbruik minimaal. De oliedruk bedraagt bij 2500 rpm circa 3 bar dus ook dat lijkt nog voldoende in mijn beleving.

Wij varen veel en ook veel op ruimer water. Ik wil me oriënteren op een andere motor vanwege meerdere redenen:

1) meer koppel onderin (nu voelt het allemaal ‘log’)
2) betrouwbaarheid, wil ik nu boven de 12 km per uur komen moet ik naar 2500 plus toeeen waarbij de koelvloeistof temp oploopt etc.
3) rustigere loop

Dit zijn de dingen die een beetje door mijn hoofd gaan, maar misschien hebben jullie een heel andere mening. Ik ben niet bang voor een beetje kritiek…


Alvast bedankt,

Groet Bas
bassie77
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor aadbloem » 19 Aug 2024, 20:46

Bas ik ben niet in detail bekend met deze Mercedes maar dit is een motor die heel veel gebruikt is voor scheepsmotor. Ik kan niet beoordelen of deze een goede keuze is voor jouw Barkas maar het lijkt mij dat de bouwers van de Barkas een redelijke keuze hebben gemaakt. 4000 bedrijfsuren is echt niet veel voor een diesel. Ik ga er van uit dat het een gereviseerde en goed gemariniseerde auto/vrachtwagen motorblok is. Heb je ervaring om te vergelijken met andere gelijkwaardige 16ton boten qua prestaties waarom je aan vervanging denkt?
Je wil ook wat meer dan 12km p/u waarom? Realiseer je dat dit zo ongeveer de rompsnelheid is voor een 12mtr casco en wanneer je over de rompsnelheid wil gaan je veel meer vermogen moet inbouwen en heel veel meer diesel moet verbranden?

Voor een rustiger loop en meer vermogen zal je naar een rustige zescilinder moeten, een Iveco misschien of Deutz. Vraag is of je dat kwijt kan.

En over “echte scheepsmotor” heb je enig idee? Zijn er fabrikanten die een motorblok ontwerpen en maken als “echte scheepsmotor” ? Ik heb geen idee maar ik weet wel dat er fabrikanten zijn die universele motorblokken maken, een motorblok dat je terug kan vinden in auto’s, vrachtwagens, generatoren, tractoren, machines voor in de bouw, heftrucks, en boten maar specifiek alleen als scheepsmotor in de relatief kleine watersport recreatie markt? Ik ben benieuwd.
aadbloem
 
Berichten: 1190
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor Amersfow » 20 Aug 2024, 07:56

Als je met een 12m lange waterverplaatser continue sneller dan 12km/u wil varen heb je misschien niet de juiste boot. Andere waterliefhebbers of bewoners aan het water zullen de enorme golven niet op prijs stellen. Als het geen beroepsvaart betreft, zou je misschien beter de rust kunnen nemen. Vaak is de max snelheid al 12, of 9 of zelfs 6 (wat iedereen schijnt te negeren overigens).

En over "log"; een boot van 16 ton zal niet snel "rank&vlug" worden, dat is gewoon massa die verplaatst moet worden. Ik vind de "traagheid" van mijn 11 ton kotter en 13 ton tjalk heerlijk rustig.

Als "betrouwbaarheid" gaat over robuustheid ben ik het helemaal eens met vervanging van een oude Mercedes. Als je het ongeveer naar autoKM's overzet, heeft die 240.000 gelopen, een beetje dieselmoter kan wel tot 450.000 gaan zonder problemen. Maar ik zou me ook niet senang voelen. Als ik jou was zou ik de snelvaar ambitie opgeven en een optimale verhouding PK's uit laten rekenen en dan een nieuwe japanner laten plaatsen (en dan gelijk de hele trein; zachte rubbers, Aquadrice/Python, misschien watergesmeerde schroefas (hoewel daar natuurlijk de meningen over verdeeld zijn; met vet is het wat meer werk, maar dat lijkt nog steeds robuuster).

Ter vergelijk, ik heb in de 11 ton kotter de 76 pk 1050 uur gemariniseerde VW uit '91 laten vervangen door een hagelnieuwe Vetus M.45. Topsnelheid is afgenomen van 13.0 km naar 11.0km (zelfde schroef gehouden, reductie KK hierop afgestemd). Geen enkele reden om harder te moeten. Kruiphoogte is 2,40m; daarmee hoef je nooit te haasten om nog een open brug te halen. En heerlijk stil en een symbolisch brandstofverbruik.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2198
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor kajoe » 20 Aug 2024, 09:26

tja je hebt wel het verschil dat je wat men scheepsmotor noemt o ut de fabriek komt .en vaak splinternieuw zijn
maar je hebt ook scheeps motors die eerst in een vrachtwagen of auto heeft dienst gedaan en omgebouwd is tot scheepsmotor .
en dan zit het soms iets anders in elkaar tja het is maar wat je wil .
ook kan je best mazzel hebben met een goed gereviseerde scheeps motor .
wij hebben er vroeger 2 gehaald 1n 1980 ergens aan de moerdijk was een bedrijf waar veel cattepillers stonden en die gevallen van daar lopen nog steeds
.
kajoe
 
Berichten: 1444
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor Wolf1 » 20 Aug 2024, 09:50

Bassie, de OM 605 prachtig motortje, waarvan ik denk, was hij door de ingenieurs van Mercedes in je boot geplaatst, er weinig van je klachten overbleven !
Het enigste nadeel dat ik kan bedenken is het brandstof verbruik zal iets hoger liggen doordat het een voorkamer motor is.
Vraag me ook af of je schroef in overeenstemming is met het vermogen dat jou boot vraagt en het toerental dat je daarbij gebruikt ?
Is de maximum diameter schroef voor jou schroefraam gebruikt ?
Deze keuzes zijn allemaal gemaakt door de inbouwer en hier gaat het meestal fout als het auto motor beterft, dit terwijl de basis de zelfde is, MTU !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2109
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor bas » 20 Aug 2024, 12:55

1) meer koppel onderin (nu voelt het allemaal ‘log’)
2) betrouwbaarheid, wil ik nu boven de 12 km per uur komen moet ik naar 2500 plus toeeen waarbij de koelvloeistof temp oploopt etc.
3) rustigere loop


1 - Kan, de oplossing daarin ligt meer in een andere schroef.
2 - Hoe warm wordt het kw dan en wat is daar de oorzaak van? Ook dat kan aan de schroef liggen maar lijkt me handiger om dat eerst uit te vinden.
3 - Dat kan ik me voorstellen. Voor die 12 km/uur heb je grofweg 33 pk nodig, wil je daar 14 km/uur van maken heb je al het dubbele daarvan nodig. Dan zit je met deze motor al in een
toerenbereik dat het aangename er m.i. wel vanaf is aangezien die zijn max vermogen van 110pk pas bij 5000 toeren levert. Wil je daar wat in veranderen dan moet je m.i. naar een grotere
motor met meer cc die een ongeveer een vergelijkbaar vermogen levert bij een veel lager toerental. Iets als een Mitsubishi S6S of JD 6068. Dat moet maar net passen, zowel in de boot zelf als
in de portemonnee want dan trek je wel een register open.

Resume dus eerst maar eens kijken naar de schroef denk ik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1569
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor Oeverloos » 20 Aug 2024, 16:46

Je zoekt een andere motor met een rustige loop voor ruim water.
Je hebt een Barkas 1200 van 16 ton,
met een OM605 met 2,5 liter inhoud zonder turbo.

Je schrijft dat deze niet boven de 2500 tpm kan draaien,
omdat dan de temperatuur oploopt.

Wat je heel vaak tegenkomt in dit soort gevallen,
is dat er delen van de waaier van de impeller zijn afgebroken,
bij de vorige eigenaar.
Deze deeltje zitten nu voor warmtewisselaar,
dus voor ingang van de koperen buisjes.
Er komt onvoldoende koel buitenwater door de warmtewisselaar
waardoor deze de koelvloeistof van de interne koeling niet voldoende koelt
en de temperatuur oploopt.
Ik ga er maar van uit dat je buitenwater koeling hebt.

Ik heb wel een paar vragen
- Wat is het maximum toeren aantal van deze motor in jouw Barkas.
Je kunt dat checken door stationair en uit het werk
de gashendel op max te zetten en dan het torental af te lezen.
Maar wellicht staat het in de documentatie van de Mercedes.
- Wat is het opgegeven aantal pk’s bij dit max toerental?
- Wat is de diameter van de schroefas? (Belangrijk voor aantal pk’s)
- Wat is de reductie van de keerkoppeling? (Belangrijk voor aantal omwentelingen schroefas)
- Is het jouw bedoeling dat de huidige aandrijflijn gehandhaafd blijft,
of wil je naast een nieuwe motor ook een nieuwe keerkoppeling,
zwaardere homokinetische koppeling, stuwdruklager, schroefas afdichting, schroefas?
- Heb je buitenwaterkoeling of kiel/beun koeling?


Meet ook de hoogte op tussen de motorfundatie en de kuipvloer van de Barkas
zodat je weet hoe hoog een eventuele nieuwe motor mag zijn.
Want dat is vaak een beperkende factor.

De lengte van de motor speelt ook een rol (4 of 6 cilinder)
met het oog op de ruimte tussen keerkoppeling en schroefafdichting.
Die ruimte moet groot genoeg zijn voor alle boven genoemde onderdelen.

Zet een motor niet pal tegen een schot aan
want dan kun je nergens meer bij.

Is die ruimte beperkt maar staat de motor min of meer in lijn
dan kun je ook een rubberen Centa koppeling gebruiken
in plaats van een homokinetische koppeling.

Een combinatie van Centa en homokineet kan ook,
eventueel met of zonder stuwdruklager.
In de folder van Centa kun je dit allemaal nalezen.
Oeverloos
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor kajoe » 20 Aug 2024, 17:25

tja ruimte bij mijn bootje 11 m stond een indenor 6/90 voor mij een ramp ding .
dus andere er in bij bakker ijlst deze kwamen met voorstellen het werd een 60 pk 4 cil
volaan aanliepen we iets harder maar een berg meer ruimte koppeling en pyton enz bleven op de plaats waar ze zaten .
maar aan de voorkant kwam ni meer dan 80 cm ruimte heerlijk
motor en inbouw ook bij bakker ijlst ,
tja bij mijn andere schepen die ik gehad had konden we ruim om de motor heen wandelen .
een van de schepen was een kleinere luxe motor 26x 4.50 diep 1.20 waar ook een daf in stond de df615f met twindisc koppeling motor stond afgesteld op 100 pk liepen met dat ding op 2100 toeren ruim 18 kl op 2400 nog 2 kl harder maar was eigenlijk niet best voor de motor ,,af en toe wat zwarte rook .
met een andere luxe motor 36 m 5.05 breed en leeg 1.10 stond een 365 pk en daar liepen we ook leeg rond 18 km dus pk s zegen niet alles snelheid ook niet zeker in een jacht niet tenzij je hem probeert over de formule grens heen te krijgen dan gaat het centjes kosten .
toen we voor ons beroep voeren ach dan keken we niet naar het verbruik zo snel mogelijk van a naar b nu met mijn bootje draai ik meest zo rond 4/6 km op de franse maar ook op one kanalen tja nu geen belasting en btw vrije gasolie meer .
kajoe
 
Berichten: 1444
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor Oeverloos » 20 Aug 2024, 18:33

Ja inderdaad, kajoe, dat brandstof verbruik komt wel aan tafel eten.
Hier in de marina in Denemarken is men overgegaan op GTL.
Dat is ook niet voor niks.

In de loop van de jaren ben ik op de Oostzee langzamer gaan varen.
Wat niet meevalt als je met Vrouw Holle in het schip zit.

Ik doe met een vlet van 25 ton nu 7,8 knopen bij 1600 tpm (van de max 2300 tpm.)
Gebruik 12 liter.
Eerder was het 8,5 knoop bij 1800 tpm en 16 liter per uur.
Een klein stukje op de kaart is hier 15 uur varen.

Met 210 gram dieselolie per pk,
neem je rond de 60 pk af.
En bij 16 liter rond de 80 pk.

Dan komt de Mercedes OM 605 met, laten we zeggen, rond de 60-65 pk bij 2500 tpm
weer in een ander daglicht te staan.
Oeverloos
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Motorkeuze

Berichtdoor Amersfow » 20 Aug 2024, 18:55

Moet je het wel corrigeren met dat je 0,7 mijl minder ver komt in dat uur.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2198
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast