Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor rope » 12 Aug 2024, 22:26

Hallo,

Ik heb in mijn boot (Barkas 1000 OK) een Vertus Deutz motor met Python Aquadrive en schroefasafdichting van mij onbekend merk/type.

Afgelopen weekend merkte ik een tikkend geluid in de motorruimte met name bij wisselen tussen vooruit en achteruit varen. Inspectie leert dat de bevestiging van de aquadrive (kant schroefas) was afgebroken. Daarnaast zag ik dat de schroefasafdichting om de paar seconden een druppel water lekte zowel tijdens varen als liggend in de haven.

Zie bijgevoegde foto's (hopelijk lukt dat).

Twee vragen:

1. De afgebroken bevestiging van de aquadrive was zowel met een bout als gelast bevestigd. Bij het gat van de bout afgebroken. Hoe zouden jullie dit repareren? Ik denk eraan bij een smit twee nieuwe beugels te laten maken (wat breder zodat ze bij het gat ook sterk genoeg zijn. De oude resten wegsluipen en opnieuw bevestigen met bout en mogelijk nog lassen.

2. De lekkage heb ik opgelost door borgplaatje los te draaien en de buitenste ring met kartels aan de buitenkant wat aan te draaien (schroefas kan nog met de hand worden gedraaid). Ik ben echter wel benieuwd naar het type afdichting en of ik nu of in de toekomst nog iets met vet of verkoord moet doen om e.e.a. te smeren.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr,
Wim


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rope
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 01:00
ligplaats: Heusden
info: Barkas 1000 OK

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor Oeverloos » 12 Aug 2024, 22:48

Dat blauwe ding waar die afgebroken eindjes aan zitten is het stuwdruklager.
Dit dient om de beweging van de schroefas, bij vooruit en achteruit slaan, op te vangen.
Hier komen zeer grote krachten op te staan.

Deze constructie op jouw foto is niet sterk genoeg.
Zo wordt een stuwdruk lager niet bevestigd.
Dit kun je zelf niet oplossen, want hier is serieus laswerk voor nodig om dit in te bouwen.
Je kunt het beste naar een jachtwerf gaan en vraag om het stuwdruklager op de juiste wijze in het schip te bevestigen.

Dat bouwwerkje dat er nu in zit kinderwerk.
Dat kan dan in zijn geheel verwijderd worden.

Zo’n Barkas is een geweldig schip
en je hebt een super scheepsdiesel,
een mooie aandrijflijn,
alleen de bevestiging van het stuwdruklager is niet zoals het hoort.
Oeverloos
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor rope » 13 Aug 2024, 02:01

Beste Overloos,

Dank voor je duidelijke antwoord. Ik was er al bang voor want ziet er inderdaad nogal provisorisch uit. Nog een wonder dat ik er nog best een tijd mee heb kunnen varen. Zat er zo in toen ik de boot drie jaar geleden kocht en heb alleen ervaring met Saildrive in zeilboten dus kon dit niet goed beoordelen bij de aankoop. Hopelijk heb ik de homokineet niet gesloopt doordat die bij achteruit varen in deze toestand "uit elkaar" getrokken wordt omdat de stuwdruklager niet meer vast zit aan de romp. (het duurde een halve dag voordat ik doorhad wat er aan de hand was).

Weet je toevallig een goede (bij voorkeur betaalbare) werf in de buurt van Heusden (NB) die dit zou kunnen repareren?

En ben tenslotte nog benieuwd naar de smering van de schroefas afdichting die erachter zit. Als ik google op internet zie ik alleen maar berichten van mensen die dit type hebben vervangen door een Volvo Penta Seal, maar geen info over deze afdichting zelf. Lijkt nog niet aan vervanging toe, maar wil wel weten of en hoe ik eventueel onderhoud moet plegen hieraan.

Mvrgr,
Wim
rope
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 01:00
ligplaats: Heusden
info: Barkas 1000 OK

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor eagle » 13 Aug 2024, 03:43

Valt wel mee...

Ik meen te zien dat er aan de achterkant van het brugstuk ook twee schoren zijn; indien ja: Alles laten zitten..

Slijp de rest delen van de gebroken strippen weg van de brug.
in de plaats van de strippen: Neem hoekstaal 50 50 4/5, maar dan langer, tot de bovenkant van de brug, en boor ze tegen de brug, per kant twee bouten M12, een hoog, de ander laag.

De schroefas is watergesmeerd, zonder binnenlager; Zorg bij het bepalen van de gaten van het stuwlager dat de schroefas ca in het midden van de koker is; dat is met de hand goed te voelen door de as met stuwlager en al op en neer- en links rechts te bewegen tot aanslag tegen de koker, en daarna het midden van van die bewegingen aan te houden bij het aftekenen van de gaten. Komt er op neer, dat de as met stuwdruklager zal moeten worden opgebeurd..

De seal is er een met vetkoord.
Hij kan worden nagesteld: De stelmoer is de ring met de noppen; die wordt nu geborgd met het stripje met het schroefje. Stripje wegnemen, en de noppenring met de klok mee "vaster" draaien. hierdoor wordt het touwpakketje weer verder samengedrukt. De schroefas mag niet klemgedraaid worden! Draai de schroefas met de hand wat links/rechts, en stop met aandraaien van de noppenring als je voelt dat de as iets zwaarder gaat draaien. Daarna het borgstripje weer aanbrengen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor SimondeDanser » 13 Aug 2024, 09:05

eagle schreef:Valt wel mee...

Ik meen te zien dat er aan de achterkant van het brugstuk ook twee schoren zijn; indien ja: Alles laten zitten..

Slijp de rest delen van de gebroken strippen weg van de brug.
in de plaats van de strippen: Neem hoekstaal 50 50 4/5, maar dan langer, tot de bovenkant van de brug, en boor ze tegen de brug, per kant twee bouten M12, een hoog, de ander laag.

Het zou mijn oplossing niet zijn zo. Maar voor tijdelijk, om ergens te komen waar ze het goed kunnen aanpakken zoals @Oeverloos ook beschrijft, kan het.
SimondeDanser
 
Berichten: 339
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor Wolf1 » 13 Aug 2024, 13:10

Dit zijn handige buurman constructies, met de zichtbare gevolgen !
De Eagle oplosing zal hem wel eer thuis brengen.
Zo'n bootje dient gebouwd te zijn voor 30 jaar plezier, dat gaat dit niet worden, die Piton trouwens ook niet, als het allemaal beperkt blijft tot 100 uur per jaar, gaat het nog wel een paar jaar lukkem ! (niet te ver van huis gaan)
Gr. vanuit de Vogezen Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor Amersfow » 13 Aug 2024, 17:36

Don't worry TS, die oude brombeer praat naar die verstand heeft, dat kun je dus negeren. Onze aquadrive zit op zo'n 4500 uur, en is nog als nieuw.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2174
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor Yep » 13 Aug 2024, 18:19

Hier idem, 4400 uur.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3251
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor Wolf1 » 13 Aug 2024, 19:13

Ja, ja, was het maar allemaal zo, jullie willen niet weten hoeveel van die dingen ik binnen 1000 uur vervangen heb !
Nog even door brommen, ook niet bij hoeveel ik er tegelijk maar één reserve bij moest leveren.
Waarom dat gemakkelijke inbouwen niet in de beroepsvaart ? Hoe verder uit lijn hoe beter.
Neem eens contact op met een bedrijf als Centaflex in Stellendam doen niet anders als constructies bedenken om homo's om te bouwen naar Centaflex.
Geen aandelen, maar als je die stap neemt, nooit geen omkijken meer naar je aandrijflijn.
Yep, je hoeft mij niet te geloven, je komt jezelf nog wel tegen, sterkte !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor Yep » 13 Aug 2024, 19:24

Het zal allemaal wel meevallen.
Er rijden een paar honderd miljoen voertuigen rond met homokineten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3251
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten