Hallo,
Ik heb in mijn boot (Barkas 1000 OK) een Vertus Deutz motor met Python Aquadrive en schroefasafdichting van mij onbekend merk/type.
Afgelopen weekend merkte ik een tikkend geluid in de motorruimte met name bij wisselen tussen vooruit en achteruit varen. Inspectie leert dat de bevestiging van de aquadrive (kant schroefas) was afgebroken. Daarnaast zag ik dat de schroefasafdichting om de paar seconden een druppel water lekte zowel tijdens varen als liggend in de haven.
Zie bijgevoegde foto's (hopelijk lukt dat).
Twee vragen:
1. De afgebroken bevestiging van de aquadrive was zowel met een bout als gelast bevestigd. Bij het gat van de bout afgebroken. Hoe zouden jullie dit repareren? Ik denk eraan bij een smit twee nieuwe beugels te laten maken (wat breder zodat ze bij het gat ook sterk genoeg zijn. De oude resten wegsluipen en opnieuw bevestigen met bout en mogelijk nog lassen.
2. De lekkage heb ik opgelost door borgplaatje los te draaien en de buitenste ring met kartels aan de buitenkant wat aan te draaien (schroefas kan nog met de hand worden gedraaid). Ik ben echter wel benieuwd naar het type afdichting en of ik nu of in de toekomst nog iets met vet of verkoord moet doen om e.e.a. te smeren.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gr,
Wim