Advies gevraagd: Hoe smeer ik mijn schroefas?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Advies gevraagd: Hoe smeer ik mijn schroefas?

Berichtdoor BertB » 11 Aug 2024, 18:53

Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist aangemeld en een bericht in “Voorstellen” gezet. In dat bericht staat al dat ik nog niet veel ervaring met een boot heb en dat ik graag gebruik maak van de kennis in dit forum. En hier komt de eerste vraag!

Ik weet niet of ik mijn schroefas op de juiste manier smeer, dus graag jullie advies. De situatie is als volgt: het is een vetgesmeerde schroefas. Aan de kant van de motor zit een soort bronzen of messing bus die opgeklemd lijkt tussen twee ruitvormige flenzen met twee bouten. In de bronzen bus zit een smeernippel. Aan de andere kant, onder het kuipluik dicht bij de schroef, zit een veerbelaste vetpot van het type UniOeler SBK50.0.

De vorige eigenaar heeft me verteld dat dit na elke vaardag twee kneepjes schoefasvet met de schaarvetspuit moet aanbrengen aan de kant van de motor. Dat doe ik dus braaf. Volgens de vorige eigenaar moet ik de automatische vetpot (waar ook een smeernippel inzit om bij te vullen) alleen bijvullen als ik zie dat de (plexiglazen) pot leeg dreigt te raken.

Mijn vragen zijn de volgende:

- hoeveel vet moet ik aan de motorzijde inspuiten met de schaarvetspuit? Het lijkt erop dat ik kan blijven pompen en dat het “nergens” blijft. Of zit de schroefas gewoon nog niet vol?
- moet het vet de hele schroefas vullen of vult de smeernippel aan motorzijde alleen het glijlager en de veerbelaste vetpot alleen het andere glijlager?
- ik heb één keer gehad dat er bij het overdrukventiel van de veerbelaste vetpot in de kuip vet uitkwam nadat ik de schroefas gesmeerd had. Dat leek me goed; schroefas vol met vet of zo? Slechts één keer gezien.
- ik heb een enkele keer gezien dat er enkele milliliters water onder de smeernippel aan de motorzijde lag. Naar mijn idee lag dat aan te weinig vet pompen, dus meer vet gepompt en daarna niet meer gezien.
- het lijkt erop dat er weinig of geen vet verbruikt wordt uit de automatische vetpot in de kuip. Klopt dat wel?

Het moge duidelijk zijn; ik snap niet goed hoe dit system werkt, en ook niet wanneer ik teveel of te weinig vet of teveel vet in de schroefas pomp. Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt, en of ik me ergens zorgen over moet maken?

Alvast bedankt!

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Re: Advies gevraagd: Hoe smeer ik mijn schroefas?

Berichtdoor Wolf1 » 11 Aug 2024, 19:25

Bert, een paar foto's geven vaak veel meer duidelijkheid ,dan 10 000 woorden !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 11 Aug 2024, 19:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 11 Aug 2024, 19:28

Bert,

Wolf1 heeft gelijk.
Hoe plaats ik foto's :
viewtopic.php?f=35&t=1112
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 11 Aug 2024, 19:44

Bert,

Heb jij achter de motor deze gland met pakkigdrukker zitten?
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226663 ... vervangen/
Onder de dikte vetkoord ,staat een foto van een gland.
Vetnippel ontbreekt ,maar die kan erop of een ander systeem.
Deze nippel smeert je schroefas hoofdzakelijk aan de voorzijde ,en zit feitelijk boven de vetkoorden.
Als de pakking er nu helemaal in zit ,zitten er geen vetkoorden meer in,en moeten er nieuwe geplaatst worden.
A fijn ,hoe dat moet ,staat ook duidelijk in de link beschreven .
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 11 Aug 2024, 20:20

Veerbelaste smeerunit van Unioeler.
Zelf vullen via nippel met vetspuit.
Gebruik alleen schroefas vet.

Check dat het niveau in het gebruik zakt,
anders zit deze verstopt door verkeerd vet.

Zit de zaak verstopt door verkeerd vet,
dan de hele zaak schoonmaken.
Ook een eventuele ditributieleiding.
Blijf je doorvaren terwijl het niveau niet zakt, dan verslijt je schroefas lager voortijdig.

Zie: https://unioeler.de/en/products-accesso ... dispensers

De andere smeernippel op de schroefafdichting,
twee hubs na het varen.
Een hub meer als deze teveel lekt.
Zit meestal vetkoord in.
Zie hierboven bij Renegade.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 11 Aug 2024, 22:00

BertB schreef:Het moge duidelijk zijn; ik snap niet goed hoe dit system werkt, en ook niet wanneer ik teveel of te weinig vet of teveel vet in de schroefas pomp.

Even iets over een veerbelaste vetsysteem op een schroefas.
Deze werkt namelijk op tegendruk.
Als het vet te dun is,is er weinig tegendruk ,en is pot snel leeg. Dat is het ook wat Oeverloos schrijft.
Als die op een moeilijk bereikbare plek zit ,waar de nippel slecht bereikbaar is , zou ik de leiding verlengen naar in de buurt van de eerste ,en daar een vetnippel op zetten.
Een vetspuit heb je toch al.
Gebruik vet van Marine kwaliteit.
bv Eurol Marine Grease https://www.eurol.com/nl/assortiment/sm ... ker-vetten
Van gewoon vet krijg je vreemde kleurtjes op het water. ;)
Daar zijn ze in en jachthaven niet zo blij mee.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 12 Aug 2024, 20:23

Beste allemaal,

Allereerst bedankt voor alle deskundige reacties! Ik reageer misschien wat laat, maar ik kreeg geen berichten dat er een reactie was geplaatst. Misschien iets niet goed ingesteld, zal ik nog even nazien. Ik had er niet aan gedacht om er foto’s bij te zetten, dus dat ga ik nu proberen!

Het lijkt erop dat ik zo’n zelfde gland (ik leer elke dag een nieuw woord) heb als op de pagina van de Dieseldokter. Vandaag dus drie kneepjes vet erin gedaan. Zoals misschien te zien is, ligt er een klein hoopje (soms waterachtig) oud vet onder. Dat is elke dag wel zo. Er zit soms ook een randje vet tussen het brons of messing en de schroefas. Is op de foto ook te zien. Ik gebruik vet van het type Kroon Marine. Van de vorige eigenaar meegekregen. Wat is het signaal dat het vetkoord moet worden vervangen? De boot ligt in het water. Als het koord vervangen moet worden, zou ik het liefste alle drie de koordjes vervangen. Zinkt de boot als ik dat doe terwijl hij in het water ligt? Ik kan overigens de schroefas goed met de hand draaien.

De Unioeler vetpot staat al zolang ik de boot heb (bijna twee maanden) op de zelfde positie; net iets voorbij het rode streepje.Zo te zien wordt er dus geen vet verbruikt… Ik neem aan dat het rode streepje “vol” betekent. Overigens zie ik wel verschillende kleuren vet erin zitten… De vetpot zit in het kuipluik. Ik kan er dus goed bij, dus wat mij betreft hoeft ie in ieder geval niet te worden vervangen omdat ik er slecht bij kan.

Ik ben benieuwd naar jullie diagnose over de gland en over de vetpot.

Bert

https://imgur.com/a/Ej8REqb
BertB

info:

Berichtdoor Renegade » 12 Aug 2024, 21:12

BertB schreef:Het lijkt erop dat ik zo’n zelfde gland (ik leer elke dag een nieuw woord) heb als op de pagina van de Dieseldokter. Vandaag dus drie kneepjes vet erin gedaan. Zoals misschien te zien is, ligt er een klein hoopje (soms waterachtig) oud vet onder. Dat is elke dag wel zo. Er zit soms ook een randje vet tussen het brons of messing en de schroefas. Is op de foto ook te zien. Ik gebruik vet van het type Kroon Marine. Van de vorige eigenaar meegekregen. Wat is het signaal dat het vetkoord moet worden vervangen? De boot ligt in het water. Als het koord vervangen moet worden, zou ik het liefste alle drie de koordjes vervangen. Zinkt de boot als ik dat doe terwijl hij in het water ligt? Ik kan overigens de schroefas goed met de hand draaien.

Ten eerste.
Je hebt 2 keer 2 moerden vóór de pakkingdrukker zitten.
Dat moet zijn , èèn ervoor ,en èèn erachter.
Voor wat betreft dat er een beetje vet aan de voorkant uitkomt ,dat is niet erg ,want er zit geen vetkeerring in.

Je wilt de koorden vervangen die erin zitten vervangen?
Dat is normaliter niet nodig,want ze gaan naar achteren.
Je kunt eventueel wel het restant met een haakje eruit trekken.
Maar dan zit de pakkingdrukker er ook onderhand helemaal in.

De Unioeler vetpot staat al zolang ik de boot heb (bijna twee maanden) op de zelfde positie; net iets voorbij het rode streepje.

Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Het betekend namelijk ,dat achterste lagerbus niet gesmeerd wordt.
Of de weerstand is te hoog , (restant vetkoorden) ,of er is iets anders aan de hand.
Nogmaals ,ik ben niet kapot van een vetsmeersysteem in een boot.
En voor het verwisselen of vernieuwen van vetkoorden,wil je zeker weten dat niet al teveel water naar voren krijgt.
Daarom heb ik liever gewoon een vetnippel daarop.
Paar keer vet inspuiten, daarmee sluit je toevoer van water naar voren af.
Nu weet je niet ,of het systeem vet inspuit.
En dat weet je wel als je het zelf doet.

Kroon Marine vet is ook goed.

Op een truck een vetsmeersysteem, oké. Maar voor na het varen 2 a 3 knijpjes vet in de schroefas ,totaal overbodig.
Maar goed ,het is jouw boot ,niet de mijne.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 13 Aug 2024, 06:38

Ok Renegade,

Ik denk dat ik om te beginnen de automatische vetpot maar eens leeghaal en schoonmaak zoals Overloos suggereert. En als het dan nog niet werkt wellicht inderdaad een smeernippel erop. Is het, nu de boot in het water ligt, een probleem als ik de moeren nog niet op de juiste plek zet?

Ik heb trouwens een Unioeler met zo’n palletje dat in twee standen kan. Ik heb aangenomen dat hij open staat als hij zover mogelijk van het vetpotje af staat. Zie foto. Weet iemand hoe hij open staat? Staat hij nu goed? Want als hij dicht staat wordt er natuurlijk niks gesmeerd.

https://imgur.com/Y4UtNsD
BertB

info:

Berichtdoor Renegade » 13 Aug 2024, 09:39

BertB schreef:Is het, nu de boot in het water ligt, een probleem als ik de moeren nog niet op de juiste plek zet?

Nee, dat kan later wel,eerst zorgen dat achter de zaak weer wordt gesmeerd
Ik heb trouwens een Unioeler met zo’n palletje dat in twee standen kan. Ik heb aangenomen dat hij open staat als hij zover mogelijk van het vetpotje af staat. Zie foto. Weet iemand hoe hij open staat? Staat hij nu goed? Want als hij dicht staat wordt er natuurlijk niks gesmeerd.

Ik vermoed dat je hem bij het vullen op de huidige stand moet gebruiken,en voor in werking ,deze weer terugzet.
Hij kan dus nu op de vul stand staan.

Maar ik zou hem er eens afhalen ,als ik je was,en uitproberen thuis in een bankschroef.
Dan weet je ook bij welke stand wat er gebeurd.
Er is dan geen geen tegendruk van een leiding waar het in moet.
En nu weet je ook niet ,of onderstaande van toepassing is.

Ik vond nog het volgende:
Geeignet für alle Schmierfette,
die unter Druck nicht zum
Verfestigen neigen.

Dus niet alle vetten kunnen gebruikt worden.
Renegade

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard