Hallo allemaal,
Ik heb me zojuist aangemeld en een bericht in “Voorstellen” gezet. In dat bericht staat al dat ik nog niet veel ervaring met een boot heb en dat ik graag gebruik maak van de kennis in dit forum. En hier komt de eerste vraag!
Ik weet niet of ik mijn schroefas op de juiste manier smeer, dus graag jullie advies. De situatie is als volgt: het is een vetgesmeerde schroefas. Aan de kant van de motor zit een soort bronzen of messing bus die opgeklemd lijkt tussen twee ruitvormige flenzen met twee bouten. In de bronzen bus zit een smeernippel. Aan de andere kant, onder het kuipluik dicht bij de schroef, zit een veerbelaste vetpot van het type UniOeler SBK50.0.
De vorige eigenaar heeft me verteld dat dit na elke vaardag twee kneepjes schoefasvet met de schaarvetspuit moet aanbrengen aan de kant van de motor. Dat doe ik dus braaf. Volgens de vorige eigenaar moet ik de automatische vetpot (waar ook een smeernippel inzit om bij te vullen) alleen bijvullen als ik zie dat de (plexiglazen) pot leeg dreigt te raken.
Mijn vragen zijn de volgende:
- hoeveel vet moet ik aan de motorzijde inspuiten met de schaarvetspuit? Het lijkt erop dat ik kan blijven pompen en dat het “nergens” blijft. Of zit de schroefas gewoon nog niet vol?
- moet het vet de hele schroefas vullen of vult de smeernippel aan motorzijde alleen het glijlager en de veerbelaste vetpot alleen het andere glijlager?
- ik heb één keer gehad dat er bij het overdrukventiel van de veerbelaste vetpot in de kuip vet uitkwam nadat ik de schroefas gesmeerd had. Dat leek me goed; schroefas vol met vet of zo? Slechts één keer gezien.
- ik heb een enkele keer gezien dat er enkele milliliters water onder de smeernippel aan de motorzijde lag. Naar mijn idee lag dat aan te weinig vet pompen, dus meer vet gepompt en daarna niet meer gezien.
- het lijkt erop dat er weinig of geen vet verbruikt wordt uit de automatische vetpot in de kuip. Klopt dat wel?
Het moge duidelijk zijn; ik snap niet goed hoe dit system werkt, en ook niet wanneer ik teveel of te weinig vet of teveel vet in de schroefas pomp. Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt, en of ik me ergens zorgen over moet maken?
Alvast bedankt!
Bert