Water uit OM636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Water uit OM636

Berichtdoor LeoV » 06 Aug 2024, 14:34

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum en ben sinds kort in het bezit van een kleine kruiser met een Mercedes OM636. De motor had een aantal jaar niet gedraaid en na deze nagekeken te hebben ben ik er inmiddels al een aantal weken mee aan het varen. Op wat kleine probleempjes na loopt de motor inmiddels best goed.
Helaas was ik afgelopen dagen aan het varen en kwam er water uit gaten bij de motor. Ik weet niet waar het water vandaan komt, want dit hoort hier niet vandaan te komen. Er leek meer water uit de komen dan de impeller er in pompt en de koeling was ook normaal.Motor was warm en bij een koudere motor kwam er geen water meer uit.

Dit is de eerste plek waar water uit kwam, lijkt bovenaan de keerkoppeling te zijn (zie rode cirkel):
Afbeelding

En hier uit het tweede gat (zie rode cirkel). Hier spoot het water uit. Is onderaan de motor, aan de linkerkant vanaf de keerkoppeling te zien. En geen idee waar de gaten voor zijn in de gele cirkel.
Afbeelding

Heeft iemand een idee waar dit water vandaan zou kunnen komen? Horen deze gaten dicht te zijn?

Alvast bedankt voor uw reacties.
LeoV

ligplaats:
info:

Re: Water uit OM636

Berichtdoor Wolf1 » 06 Aug 2024, 17:28

Knap van je, dat je uit deze foto' s een keerkoppeling herkent, dacht een luchtfilter te zien !
Ben je ook instaat om een foto te maken waarop ik kan herkennen wat voor en achter en links en rechts is, en als je daar dan nog op aan kan geven waar water uitkomt heb ik misschien wel een antwoord !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor LeoV » 06 Aug 2024, 18:23

Wolf1 schreef:Knap van je, dat je uit deze foto' s een keerkoppeling herkent, dacht een luchtfilter te zien !
Ben je ook instaat om een foto te maken waarop ik kan herkennen wat voor en achter en links en rechts is, en als je daar dan nog op aan kan geven waar water uitkomt heb ik misschien wel een antwoord !
Gr. Wolf1

Bedankt voor uw reactie.
De rode cirkel geeft aan waar het water uit de eerste foto vandaan komt en de blauwe cirkel het tweede lek:
Afbeelding

(kijk ook naar de rode cirkels in de eerste foto's)
LeoV

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 08 Aug 2024, 08:39

Oliekoeler lek? Die slangen met die slangklemmen
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2024, 17:40

Het is een pracht !
Gaat het allemaal niet worden, de keerkoppeling is een versnelingsbak met weinig achteruit, daarnaast bevind zich een kogelkraan met een 180° bocht wat dan overgaat in een ondefinieerbaar apparaat en dat zou dan lekken ?
Nu verwacht jij van mij, dat ik vanuit Frankrijk wel kan zien wat je daar aan moet doen ?
Ze hebben hier goede wijn en veel zon, ik neem er nog één, santé.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Navigo » 09 Aug 2024, 01:32

HH,

Heeft de motorruimte vol met water gestaan?

Ik denk dat er in het verleden langdurig teveel water in de bilge heeft gestaan. Zoveel dat het door de openingen in het vliegwiel huis is gekomen. Nu met starten slingert/ stuwt het vliegwiel met zijn draairichting het water op. Waardoor het uit de “gaten “ komt.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2024, 08:32

Het orginele vliegwiel huis uit de auto is gemonteerd zit onder een gat in en loopt dus gewoon weer leeg !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 09 Aug 2024, 08:34

Navigo schreef:HH,

Heeft de motorruimte vol met water gestaan?

Ik denk dat er in het verleden langdurig teveel water in de bilge heeft gestaan. Zoveel dat het door de openingen in het vliegwiel huis is gekomen. Nu met starten slingert/ stuwt het vliegwiel met zijn draairichting het water op. Waardoor het uit de “gaten “ komt.

Navigo

Nou, aan de motor te zien heeft er wel meer dan alleen water gestaan.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2024, 08:50

Wel creatief. Een echt gewapende tuinslang gepromoveerd tot koelwaterleiding ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard