Hurth zwaar inkoppelen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hurth zwaar inkoppelen

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Jul 2024, 20:24

Als je de morsekabel aan beide zijden los gooit dan moet de binnenkabel soepel en zonder al teveel kracht heen en weer te bewegen zijn.

Uit je antwoorden krijg ik de indruk dat je je probleem in de lengte van de beweging of misschien beter gezegd in een verschil in lengte van beweging zult moeten zoeken. De optie die Eagle aangeeft is daarbij het gemakkelijkst te proberen. Je moet ook even goed bekijken hoeveel beweging het lever op je keerkoppeling nodig heeft om te kunnen schakelen. Vaak zit daar een klein beetje reserve in. Dan schakelt de kk al volledig net voordat de lever tegen een aanslag komt of vergrendeld wordt. Maar in elk geval mag de beweging boven nooit langer zijn dan de beweging beneden. En je moet ook zorgen dat je lever beneden nooit te ver van een aanslag of vergrendeling af blijft.
En daarnaast als schoonheidsfoutje het recht zetten van de kabel op de koppeling. Dit laatste komt ten goede aan de levensduur van je kabel en een klein beetje hoe zwaar deze beweegt maar gaat je echte probleem niet oplossen.
Succes ermee. We horen graag van de afloop.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 360
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Hurth zwaar inkoppelen

Berichtdoor Beemer » 25 Jul 2024, 22:54

JanSenior schreef:Morsekabels kunnen stroef gaan lopen. Niet altijd is helder waarom.
Ik heb één keer meegemaakt dat dat kwam omdat de aardkabel was losgekomen, waardoor de strartstroom door de Morsekabel liep.
Weggooien en een nieuwe monteren was de oplossing.

Ook oude kabels gaan steeds stroever. Dus: een nieuwe proberen.


Geheel met Jan eens. En smeren lukt vrijwel niet met enig positief resultaat.
Jaren terug zelf alle kabels vernieuwd, maar had dit veel eerder moeten doen.
Ik heb toen gekozen voor de blauwe low-friction variant met teflon binnenmantel, dus niet de standaard rode variant. Ik meen van het merk Ultraflex.
Beemer
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Hurth zwaar inkoppelen

Berichtdoor HanM » 26 Jul 2024, 13:20

Hoi allemaal,

We gaan de aangedragen suggesties proberen, ik zal laten weten of het succesvol was of niet.
Mijn grooste vraagteken was of de opstelling zoals deze wel goed kan werken, ik dacht eerst nog. "misschien zet ik het over naar een tandheugel + tandwiel" zodat de overbrenging linear naar rotatie beter klopt.
Op basis van jullie antwoorden zou het huidige systeem dus gewoon moeten werken. Als die afstelling het niet gaat brengen dan is wellicht een nieuwe kabel geen slecht idee.
Alvast bedankt voor alle hulp
HanM
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 16:33
ligplaats: Hedel
info:

Re: Hurth zwaar inkoppelen

Berichtdoor eagle » 26 Jul 2024, 22:24

Toelichting op koppeling bediening:

Vanuit het zicht van de Morsecontrol fabrikant:

Deze voorziet in de mogelijkheid om te kiezen hoe groot de kabelslag moet zijn als de handle wordt bediend: Groot of klein. Dat gebeurt door de afstand tussen draaipunt en aansluitpunt instelbaar te maken; hoe groter, hoe langer, hoe kleiner, hoe korter. Afhankelijk van het merk of type, gaat dat door het kiezen uit twee of drie gaten in de hefboom (Teleflex), of door een sleufgat (Morse) met getande randen,met bijbehorend getand inzetstukje; door ergens te plaatsen kiest men de afstand.
Aldus kan de kabelslag aan de vraag van de keerkoppeling worden aangepast. De vorm van de kabelbeweging is cosinus vormig: Aan het begin van de handle slag is dat 1:1, maar afnemend met het verder bewegen van de hefboom.


Vanuit het zicht van de Keerkoppeling fabrikant:

Gerekend vanaf neutraal, vindt de aktivering van de koppeling plaats in de eerste ca 20 graden van de hefboomverdraaiing. In de koppeling gebeurt de overdracht door een exenter, dat in Nulstand op Hoogste punt staat, en bij de eerste 20 graden vindt de grootste verplaatsing plaats waardoor de koppeling schakelt.
Verder draaien van de hefboom geeft een steeds kleinere interne aktie: bij 90 graden zelfs Nul. Dat is prima, want dan is er geen max aanslag..
Soms is er voorzien in 2 of 3 gaten in de hefboom, als handreiking aan de inbouwer om bij vervanging de koppeling aan te passen aan de bestaande situatie.

Conclusie: kies de kleinste slag die nodig is.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten