Ik ben nieuw op dit forum, normaal los ik alles zelf wel op maar sta nu toch een beetje voor een dilemma.
Heb een boot met een Hurth 30-ZF-M keer koppeling, deze wordt via een FX hendel met ik denk Morse kabel bediend.
Sind dat we deze boot hebben (jaartje of 8 nu) gaat het inkoppelen zwaar. Ik moet echt met de volle hand kracht zetten om hem via de gashendel in vooruit te krijgen. Mijn voorgaande boot met een vergelijkbaar systeem was echt het tegenover gestelde (zoals het volgens mij hoort te zijn) met 2 vingers te bedienen.
Het is moeilijk om hem van vrij in vooruit, achteruit te krijgen en het is moeilijk om te bepalen of de voorstuwing in zijn vrij staat. Er is geen verschil tussen een draaiende motor en of stilstaande motor.
Nu heb ik hier al eens eerder aan zitten sleutelen maar het nooit opgelost gekregen.
Geprobeerd:
- Koppeling kabel losgehaalt aan motor zijde, gas kabel nog steeds vast: Gas hendel is super makkelijk te bewegen, je voelt duidelijk klikjes in de hendel.
- Met de hand keerkoppeling bediend: Gaat makkelijk, met 2 vingers kan je schakelen. Vooruit en achteruit geen probleem.
De individuele componenten lijken dus prima te werken, alleen wanneer ik ze aan elkaar koppel is het systeem ineen mega stroef. De kabels liggen in ruime bochten en lijken niet beschadigd.
Mijn eerste verdenking was de overbrenging van lineare naar "rotatie" op de keerkoppeling. De hoek die gemaakt moet worden is relatief groot en hierbij is de hoek tussen kabel en keerkoppeling pookje niet altijd even gunstig.
Zoekend door dit forum en het grote internet lijkt dit toch bijna overal zo te werken, de steun die op de keerkoppeling zit lijkt ook origineel wat mij doet geloven dat dit zou moeten kunnen werken.
Zijn er mensen die toevallig hetzelfde probleem gehad hebben, eventueel tips en of tricks hoe dit beter af te stellen en wat ik nog meer kan controleren.
Bijgevoegd wat plaatjes voor de huidige situatie.