Hurth zwaar inkoppelen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hurth zwaar inkoppelen

Berichtdoor HanM » 24 Jul 2024, 15:51

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, normaal los ik alles zelf wel op maar sta nu toch een beetje voor een dilemma.
Heb een boot met een Hurth 30-ZF-M keer koppeling, deze wordt via een FX hendel met ik denk Morse kabel bediend.
Sind dat we deze boot hebben (jaartje of 8 nu) gaat het inkoppelen zwaar. Ik moet echt met de volle hand kracht zetten om hem via de gashendel in vooruit te krijgen. Mijn voorgaande boot met een vergelijkbaar systeem was echt het tegenover gestelde (zoals het volgens mij hoort te zijn) met 2 vingers te bedienen.
Het is moeilijk om hem van vrij in vooruit, achteruit te krijgen en het is moeilijk om te bepalen of de voorstuwing in zijn vrij staat. Er is geen verschil tussen een draaiende motor en of stilstaande motor.
Nu heb ik hier al eens eerder aan zitten sleutelen maar het nooit opgelost gekregen.
Geprobeerd:
- Koppeling kabel losgehaalt aan motor zijde, gas kabel nog steeds vast: Gas hendel is super makkelijk te bewegen, je voelt duidelijk klikjes in de hendel.
- Met de hand keerkoppeling bediend: Gaat makkelijk, met 2 vingers kan je schakelen. Vooruit en achteruit geen probleem.

De individuele componenten lijken dus prima te werken, alleen wanneer ik ze aan elkaar koppel is het systeem ineen mega stroef. De kabels liggen in ruime bochten en lijken niet beschadigd.
Mijn eerste verdenking was de overbrenging van lineare naar "rotatie" op de keerkoppeling. De hoek die gemaakt moet worden is relatief groot en hierbij is de hoek tussen kabel en keerkoppeling pookje niet altijd even gunstig.
Zoekend door dit forum en het grote internet lijkt dit toch bijna overal zo te werken, de steun die op de keerkoppeling zit lijkt ook origineel wat mij doet geloven dat dit zou moeten kunnen werken.

Zijn er mensen die toevallig hetzelfde probleem gehad hebben, eventueel tips en of tricks hoe dit beter af te stellen en wat ik nog meer kan controleren.
Bijgevoegd wat plaatjes voor de huidige situatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HanM

ligplaats: Hedel
info:

Re: Hurth zwaar inkoppelen

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Jul 2024, 17:26

Heb je soms een dubbele bediening aan boord (2 stuurstanden)?
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 24 Jul 2024, 17:36

HanM schreef:Zoekend door dit forum en het grote internet lijkt dit toch bijna overal zo te werken, de steun die op de keerkoppeling zit lijkt ook origineel wat mij doet geloven dat dit zou moeten kunnen werken.

Bij mijn boot loop de morse kabel in een grote boog om de motor ,en gaat dan ter rechterzijde horizontaal naar achteren.
De Schakel hevel is voor mijn gevoel langer, of dat in de praktijk ook zo is, weet ik niet.
Ik heb het probleem ook niet.
Ook al eens geprobeerd om olie in de buitenkabel te doen, zodat de binnenkabel gemakkelijker door de buitenkabel loopt?
Met ducttape een soort van trechtertje maken,en daar dunne olie ingieten.
Desnoods kabel op beide uiteinden losmaken ,en de olie een beetje "meehelpen" door de buitenkabel .
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Jul 2024, 18:01

Heb je de morsekabel ook al eens aan beide zijden los gemaakt en toen gevoeld hoe deze dan beweegt?
Zoals Renegade ook aangeeft moeten ze in een grote, ruime bocht liggen en het liefst vlak voor de koppeling en handle recht. Smeren kan inderdaad ook een behoorlijk verschil maken. Maar als ze goed liggen zou smeren niet nodig moeten zijn.
Wat ook erg belangrijk is dat de beweging van de kabel overeen stemt met de beweging die hij beneden ook moet maken. Uit mijn hoofd gezegd is de volledige beweging van de kabel bij een morse handel 42mm. Dan is het belangrijk dat hij aan de koppeling voor een volledige slag ook precies 42mm moet maken. Als het daar minder is dan ga je spanning op de kabel zetten. En dat is niet de bedoeling. Dus ik zou de volledige slag van de kabel, zonder dat deze aan de koppeling zit, met een schuifmaat opmeten. Dan aan de lever van de koppeling opmeten hoe lang de slag van het aangrijpingspunt van de kabel precies is. En als dit niet overeen stemt met elkaar het gaatje in de lever iets verder af of dichterbij het scharnierpunt van de lever boren zodanig dat het wel precies klopt. De juiste afstand kan je mbv wat meetgegevens en goniometrie zo uitrekenen.

Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 24 Jul 2024, 19:24

Kijkend naar de derde foto lijkt het alsof de morse na de bevestigingsbeugel (boven in beeld) een klein knikje maakt. Als dat zo is moet je de beugel iets naar voren plaatsen zodat e.e.a. in een rechte lijn naar de koppeling loopt. Het lijkt er op dat die bevestigingsbeugel op een steunplaat is bevestigd zie op de koppeling is gemonteerd. Wellicht dat die steunplaat ooit (per ongeluk) iets verbogen is.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor JanSenior » 25 Jul 2024, 13:54

Morsekabels kunnen stroef gaan lopen. Niet altijd is helder waarom.
Ik heb één keer meegemaakt dat dat kwam omdat de aardkabel was losgekomen, waardoor de strartstroom door de Morsekabel liep.
Weggooien en een nieuwe monteren was de oplossing.

Ook oude kabels gaan steeds stroever. Dus: een nieuwe proberen.
JanSenior

ligplaats: KWVL
info:

Berichtdoor kajoe » 25 Jul 2024, 14:29

tja te scherpe bochten is foute boel maar ook af en te een paar druppels smering in de bewegende onderdelen is goed .
ik heb eens de pech gehad dat de kabel (koppeling brak )in de vooruit stand dit met een luxe motor nou dan schik je je rot .
nergens waar wij zaten een kabel te krijgen dus met een staaldraadje en wat andere troep iets gecreëerd om vanuit de stuurhut de koppeling te kunnen bedienen .
ik kon er een bemachtigen bij de werf de hoop in Schiedam die lang genoeg was helaas een dikke week zo moeten varen voordat we daar langs kwamen .
dus toen gelijk 2 en een voor het gasgeven dus een op reserve nu met mijn bootje heb ik bij bakker ijlst een reserve set gehaald puur uit voorzorg .
en ook omdat wij enkele reizen Frankrijk deden en je daar helemaal in de sores kan komen tot nu toe even afkloppen niets kapot
maar ook filters v snaren en stukken slang op voor raad en heb er al eens wat bootjes mee kunnen helpen zo ook boutjes en noem maar op .
een klein varen magazijntje je weet maar nooit.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Jul 2024, 16:05

Slim om zoon kabel op voorraad te hebben. Had een paar maanden geleden ook iemand met een gebroken kabel, na 20 jaar gebruik ofzo. Alleen het duw deel werkte nog :D . Aardig is ook het prijs verschil. Zag deze bij Kniest https://www.georgekniest.nl/artikel/687 ... 6-mtr.html

Maar heb de list prijs voor de Vetus variant betaald, Eur 86. (Dat was 40km dichterbij)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor HanM » 25 Jul 2024, 16:45

Jeetje wat veel reacties, ik zal ze een voor een beantwoorden.

SimondeDanser schreef:Heb je soms een dubbele bediening aan boord (2 stuurstanden)?
Mvg Felix

Nee, we hebben maar 1 gashendel.

Wat betreft het smeren, zoals gemeld in de openings post. Wanneer ik de kabel op de keerkoppeling los haal beweegt alles super makkelijk. Hiermee lijkt smering uitgesloten, want dan was de hendel nog steeds stroef wanneer ik de kabel zou los halen.

SimondeDanser schreef:Heb je de morsekabel ook al eens aan beide zijden los gemaakt en toen gevoeld hoe deze dan beweegt?

Nee, dat heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd. Stel ik haal hem aan 2 kanten los. Kan ik die binnenkabel dan met de hand door de mantel heen bewegen?

SimondeDanser schreef:Wat ook erg belangrijk is dat de beweging van de kabel overeen stemt met de beweging die hij beneden ook moet maken. Uit mijn hoofd gezegd is de volledige beweging van de kabel bij een morse handel 42mm. Dan is het belangrijk dat hij aan de koppeling voor een volledige slag ook precies 42mm moet maken. Als het daar minder is dan ga je spanning op de kabel zetten. En dat is niet de bedoeling. Dus ik zou de volledige slag van de kabel, zonder dat deze aan de koppeling zit, met een schuifmaat opmeten. Dan aan de lever van de koppeling opmeten hoe lang de slag van het aangrijpingspunt van de kabel precies is. En als dit niet overeen stemt met elkaar het gaatje in de lever iets verder af of dichterbij het scharnierpunt van de lever boren zodanig dat het wel precies klopt. De juiste afstand kan je mbv wat meetgegevens en goniometrie zo uitrekenen.

Dit heb ik eerlijk gezegd nooit bekeken. Zal dat eens opmeten, kijken of dat bij elkaar in de buurt komt.

Het Sluizenfront schreef:Kijkend naar de derde foto lijkt het alsof de morse na de bevestigingsbeugel (boven in beeld) een klein knikje maakt. Als dat zo is moet je de beugel iets naar voren plaatsen zodat e.e.a. in een rechte lijn naar de koppeling loopt. Het lijkt er op dat die bevestigingsbeugel op een steunplaat is bevestigd zie op de koppeling is gemonteerd. Wellicht dat die steunplaat ooit (per ongeluk) iets verbogen is.

Had nog 2 extra foto's, ik zie nu wel dat de kabel vanaf de bevestiging toch een beetje scheef loopt. Ik zal die eens proberen om nog beter er naartoe te leggen.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor alle reacties!
HanM

ligplaats: Hedel
info:

Berichtdoor eagle » 25 Jul 2024, 18:09

De kabelslaglengte is te groot gekozen.
Foto 1:
Rechter zijde; De kabel terminal is in het rechter gat gestoken. Dat levert de grootste slag op. Die slag is niet nodig voor de koppeling. Het schakelmoment zit in het eerste stukje van het armpje, als dit gedaan is, is er alleen nog loze slag voor zover als de kabel gaat.
De krachtoverbrenging is nu echter ongunstig.

Plaats de kabel in het linker gat: De slag wordt nu kleiner, maar dat geeft niet voor de werking. De krachtoverbrenging wordt nu gunstiger; bediening gaat lichter.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard