Compressie Vetus M4.14?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Compressie Vetus M4.14?

Berichtdoor Jacky » 11 Jul 2024, 20:14

Aangezien er hier veel kennis zit, dacht vraag ik hier eens na, wat is een normale compressie druk voor de Vetus M4.14?
Uit de compressie test kwam 3x 25 en 1x23.
Wij kunnen in de onderhoudsboekjes nergens vinden wat deze minimaal moet hebben.

Volgens de monteur zijn dit waarden waarbij een complete revisie van de motor nodig is.
Jacky

ligplaats:
info:

Re: Compressie Vetus M4.14?

Berichtdoor SimondeDanser » 11 Jul 2024, 22:17

Volgens de handleiding is de compressieverhouding van deze motor 22:1. Zie blz. 46 van deze link: http://www.varen4u.nl/pdfs/vetus/M3.10-4.14.pdf
Dus met de waarden die gemeten zijn lijkt mij niets aan de hand te zijn. Tenzij je ook klachten hebt over de motor zou ik hem lekker in elkaar laten zitten er er niks aan (laten) doen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 11 Jul 2024, 22:23

Jacky schreef:Aangezien er hier veel kennis zit, dacht vraag ik hier eens na, wat is een normale compressie druk voor de Vetus M4.14?
Uit de compressie test kwam 3x 25 en 1x23.
Volgens de monteur zijn dit waarden waarbij een complete revisie van de motor nodig is.

De monteur houdt wel van een nieuw klusje.
Doorgaans wordt de vuistregel van maximaal 10% diff gehanteerd en daar blijf je binnen.
Misschien is het verschil kleiner, ik zou de klepspeling checken, dat kan nog enige beperkte invloed hebben op de vullingsgraad (lucht) en daarmee de compressie.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor bas » 11 Jul 2024, 23:00

Voor een s4s is de nieuwwaarde 33 bar en de ondergrens 29 bar bij 300rpm (startmotor) en koude motor. Heb het niet paraat maar dar zal voor een M4.14 daar niet heel veel van af moeten wijken. Dus mits de test juist is uitgevoerd en de resultaten kloppen dan heeft uw monteur wel gelijk.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Jacky » 12 Jul 2024, 07:04

Dat van die 22:1 had ik ook gevonden, betekend dat dan dat ie met de gemeten waarden binnen de norm voor deze motor zit?

Kleppen zijn pas afgesteld op de waarden zoals in het handboek.

Motor heeft tot voor kort probleemloos gevaren, zelfs na de winterstalling het water in, starten en varen.
Jacky

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Jul 2024, 08:11

Jacky schreef:Dat van die 22:1 had ik ook gevonden, betekend dat dan dat ie met de gemeten waarden binnen de norm voor deze motor zit?

Ik zou denken van wel. Waar @Bas die veel hogere waarden op baseert is mij niet duidelijk. Dus ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

Jacky schreef:Motor heeft tot voor kort probleemloos gevaren, zelfs na de winterstalling het water in, starten en varen.

Juist daarom zou ik er niet aan gaan (laten) sleutelen, zelfs al zouden de waarden een beetje te laag zijn. Zolang een diesel vlot start en verder geen andere afwijkende symptomen heeft zou ik de motor niet open (laten) maken om te kijken waarom deze goed draait.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 12 Jul 2024, 08:53

je stelt een vraag tbv van een compressietest maar een beschrijving van een eventuele storing of defect geef je niet. misschien handig om te vermelden waarom je de compressietest hebt laten uitvoeren?
peter jansen

ligplaats: de haukes
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jul 2024, 09:30

peter jansen schreef:je stelt een vraag tbv van een compressietest maar een beschrijving van een eventuele storing of defect geef je niet. misschien handig om te vermelden waarom je de compressietest hebt laten uitvoeren?

Doe er ook nog even de urenstand bij !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 12 Jul 2024, 12:32

Ik zou denken van wel. Waar @Bas die veel hogere waarden op baseert is mij niet duidelijk. Dus ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

De compressieverhouding van in dit geval 22:1 is de verhouding van de cilinderinhoud met de zuiger in de onderste stand t.o.v. de cilinderinhoud met de zuiger in de bovenste stand. Dat is een vast gegeven van de motor en zal niet veranderen.
De compressiedruk is dat wel, dat is afhankelijk van o.a. de snelheid waarmee er gecomprimeerd wordt. Door compressie wordt lucht warmer, zet het uit , en wordt de druk dus hoger. Hoeveel hoger precies is dan weer afhankelijk van de snelheid waarmee die compressie gebeurd. Ga je bijvoorbeeld de compressie testen en met de hand de motor tornen dan komen daar andere waardes uit als dat je dat op de startmotor doet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Oeverloos » 12 Jul 2024, 13:23

Compressie verhouding (ratio) = geometrisch
Compressie druk = dynamisch
Oeverloos

ligplaats: Denemarken
info:

Volgende