MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor koornstraa » 06 Jul 2024, 19:07

Goedendag allen,

Even een vraagje; heb de MS koppeling achter mijn Volvo Penta MD2B weg moeten halen aangezien deze niet in zijn vrij wilde. Heb reed een goede tweedehands kunnen scoren, zat ook nog een MD2B motorblok aan vast, waar allemaal mooie reserve onderdelen aan zitten!

De Keerkoppeling zit dus vast aan het blok met 4 M8 inbusbouten, ben wel nieuwsgierig naar het aanhaal moment van deze vier bouten. Heeft er hier iemand deze informatie voor mij?

Of is het gewoon vast is vast?

Met vriendelijke groet,
Andries Koornstra
koornstraa
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Jul 2024, 18:12
ligplaats: Lemmer
info: Nidelv24 Spitsgatter

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor heuvels » 06 Jul 2024, 21:38

Een ervaren sleutelaar voelt dit wel aardig aan.
Op internet genoeg tabellen te vinden voor verschillende schroefdraden.
Vast=vast lijkt me niet vast genoeg.

Welkom trouwens....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1177
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor aadbloem » 06 Jul 2024, 23:17

Welkom en wat het aanhaalmoment betreft, check de kop van het inbusboutje. Daar vind je de sterkte (kwaliteit) zoals hieronder in de tabel (rechts van: draad). Vervolgens naar beneden tot M8, dat is doorgaans je aanhaalmoment aangeduid in Nm. Dus een boutje met een sterkte van 8.8 mag je in ieder geval aantrekken met 25,4 Nm
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1224
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor aadbloem » 06 Jul 2024, 23:30

heuvels schreef:Een ervaren sleutelaar voelt dit wel aardig aan.

Hmmm, mijn leraar metaalbewerking zei dan altijd: Voelen doe je maar in bed, het aanhaalmoment van een bout zoek je op!!
aadbloem
 
Berichten: 1224
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor koornstraa » 07 Jul 2024, 11:00

Haha deze tabellen zijn mij bekend haha, als de bouten sterker zijn dan het materiaal waar ze ingedraaid moeten worden zachter is… draai je daar het schroefdraad wel uit. Dus denk misschien hebben jullie de data die bij een MD2B horen….
Blijkbaar dus moeilijk te vinden! Zal eens een Volvo Penta Dealer bellen…
koornstraa
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Jul 2024, 18:12
ligplaats: Lemmer
info: Nidelv24 Spitsgatter

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor Beemer » 07 Jul 2024, 22:26

koornstraa schreef:.......... als de bouten sterker zijn dan het materiaal waar ze ingedraaid moeten worden zachter is… draai je daar het schroefdraad wel uit. ..............

Inderdaad bij aluminium moet je wel even opletten :D
Maar vergeet ook niet verschil tussen 'fijne' en 'grove' draad/spoed. Bij fijne draad graag ook een tandje minder aantrekken :!:
Beemer
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor eagle » 08 Jul 2024, 01:30

Her onderliggend materiaal maakt uit, hoeveel de minimale tapgatdraaddiepte moet zijn, ofwel hoeveel keer de nominale boutmaat zich minimaal in het tapgat moet bevinden.

Voor staal: 0,8D

Voor gietiizer grijs: min 2x, en aanhaalmoment 0,7 x max ( Door de elastische bout-rek in het gat wordt de spoed daar groter, waardoor de krachtoverdracht zich hoofdzakelijk gaat afspelen in de eerste gang van het gat. Bij te hoog moment in gietijzer zie je dan na demontage een "volgringetje" om de bout, en een schijnbaar verzonken tapgat) Berucht bij Albin motoren.

Voor nodulair gietijzer (Volvo Penta): 1,5 D

Voor aluminium (spuitgietwerk): 2D (zelfde effect bij te hoog moment, maar er breekt nog niets, alleen komt de rand van het gat iets omhoog. Dat is goed te zien bij het vlakken met de zoetvijl; de gat-randen worden het eerst geraakt..)

De motorfabrikant zorgt voor het bovenstaande, oa door de keuze van de boutlengte.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor Beemer » 08 Jul 2024, 14:26

eagle schreef:"………………. Bij te hoog moment in gietijzer zie je dan na demontage een "volgringetje" om de bout, en een schijnbaar verzonken tapgat) Berucht bij Albin motoren. ………….


Ha,Ha, niet alleen berucht bij Albin. Ook bij de motorblokken voor mijn oude Renault auto van 1932 :lol:

Overigens voor mij zeer interessante aanvullende info op die aantrektabel.
Beemer
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: MS Keerkoppeling Aanhaal moment inbusbouten

Berichtdoor koornstraa » 08 Jul 2024, 14:31

eagle schreef:Her onderliggend materiaal maakt uit, hoeveel de minimale tapgatdraaddiepte moet zijn, ofwel hoeveel keer de nominale boutmaat zich minimaal in het tapgat moet bevinden.

Voor staal: 0,8D

Voor gietiizer grijs: min 2x, en aanhaalmoment 0,7 x max ( Door de elastische bout-rek in het gat wordt de spoed daar groter, waardoor de krachtoverdracht zich hoofdzakelijk gaat afspelen in de eerste gang van het gat. Bij te hoog moment in gietijzer zie je dan na demontage een "volgringetje" om de bout, en een schijnbaar verzonken tapgat) Berucht bij Albin motoren.

Voor nodulair gietijzer (Volvo Penta): 1,5 D

Voor aluminium (spuitgietwerk): 2D (zelfde effect bij te hoog moment, maar er breekt nog niets, alleen komt de rand van het gat iets omhoog. Dat is goed te zien bij het vlakken met de zoetvijl; de gat-randen worden het eerst geraakt..)

De motorfabrikant zorgt voor het bovenstaande, oa door de keuze van de boutlengte.

Gr, Eagle



zeer hulpzaam inderdaad! Hier kunnen we wat mee.
Dank is weer groot!
koornstraa
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Jul 2024, 18:12
ligplaats: Lemmer
info: Nidelv24 Spitsgatter


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten