Expansie tank OM636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Expansie tank OM636

Berichtdoor heuvels » 06 Jul 2024, 17:27

Hmmm om even terug te gaan naar de vraagstelling....
Is wat vuil in de expansie tank zo erg? Beter dat het bezinkt in de tank dan in de kielkoeling.
Zolang de tank niet aan het doorroesten is en de koeling het goed doet zou ik het zo laten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1128
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Expansie tank OM636

Berichtdoor Amersfow » 06 Jul 2024, 18:00

Ik heb 5 boten gehad met een droge uitlaat en 7 met een natte uitlaat en ik woon aan een doorgaande rivier. Ik denk dus wel een beetje te weten waar ik het over heb. Veel boten met droge uitlaat hoor ik op honderden meters aankomen en ruik ik meestal op 80 meter. Ook de boten met natte uitlaat heb meestal oude karren, dus zullen net zo smerig zijn, maar dat ruik en hoor je ten minste een stuk minder.

Je moet verder wel een heel grote kluns zijn als je een natte uitlaat fout aanlegt (wat ik kan bedenken is gebruik van tubano slangen of geen beluchter plaatsen). Een gesloten koelsysteem en droge uitlaat vergt heel wat meer kunde en kosten. Dan moet je bv zoon oude brombeer als Wolf in je motorruim toelaten 8-)
Voor bedrijfs schepen moet je het wel zeker overwegen.

Enig idee waarom droge uitlaten zeer weinig voorkomen op pleziervaartuigen?

Quote van mijn held De Dieseldokter;

Droge uitlaat.

De droge uitlaat kom je in mindere mate tegen op jachten omdat deze meer nadelen heeft dan voordelen. Een droge uitlaat geeft doorgaan veel meer uitlaatgeluid en word erg heet waardoor een goede isolatie van de uitlaadpijp erg belangrijk is, hierdoor verminder je de stralingswarme en het uitlaatgeluid. Dit uitlaatsysteem kan je vergelijken met die van een auto maar is wel degelijker uitgevoerd. De uitlaatpijp is steviger uitgevoerd en de eventuele aanwezige geluidsdemper is ook zwaarder uitgevoerd om snel doorroesten te voorkomen. Gebruik nooit een autodemper op een schip deze zijn daarvoor niet geschikt. Een auto demper heeft vaak een klein gaatje om condenswater af te voeren en een autodemper wordt rijwind gekoeld wat op een schip niet mogelijk is.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1994
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Expansie tank OM636

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jul 2024, 19:17

Amersfow schreef:
Je moet verder wel een heel grote kluns zijn als je een natte uitlaat fout aanlegt (wat ik kan bedenken is gebruik van tubano slangen of geen beluchter plaatsen).

Kom hier nog grotere tegen, die varen al met de uitlaat onderwater, daar heb ik de klokpomp al voor in de bijboot staan.
Water inlaat verstopt en waterlock gesmolten, dit moet je toch als verhuur bedrijf niet willen, en jij daar aan de rivier is echt niet te vergelijken met de dicht gegroeide sloten in Frankrijk.
Die dokter moet je maar eens langs sturen zal ik hem laten zien en horen dat hij niet weet waar hij over praat !
En dat weet je zelf ook wel, een uitlaat met een hoge tonen demper aan de moter en een lage tonen demper aan eind van de pijp hoor je niet, je ziet zulke systemen midden in de stad staan als nood aggregaat, die zoemen alleen maar !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1936
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Expansie tank OM636

Berichtdoor kajoe » 07 Jul 2024, 06:38

nou ik ben zeer gelukkig dat ik een droge uitlaat heb ,zeker omdat ik ook reisjes doe naar en in Frankrijk
voor heen op mijn luxe motor hadden we 2 maar later 3 dempers de eerste kort achter de motor deze kon de uitlaat temperatuur van de motor ruim aan dus de voor demper de tweede .dempte het geluid zodanig dat je al niet veel herrie had aan dek mooi geluid maar wat later hebben we er nog een afvlakker bij gezet deze dempte het tot een aangenaam gezoem .
dit was een 4 duims uitlaat .
nu met mijn bootje lachte ik stiekem om al die lui die in Frankrijk in iedere sluis de filters moesten schoonmaken en soms met verstopte leidingen zaten .en wel even bezig waren daar mee terwijl wij heerlijk rustig aan de koffie of wat anders zaten ,maar helaas leverde dat wel oponthoud op voor anderen .
bij sommigen hadden ze ook nog wat gedonder met de watergekoelde schroefas .
kajoe
 
Berichten: 1413
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten