Ik heb 5 boten gehad met een droge uitlaat en 7 met een natte uitlaat en ik woon aan een doorgaande rivier. Ik denk dus wel een beetje te weten waar ik het over heb. Veel boten met droge uitlaat hoor ik op honderden meters aankomen en ruik ik meestal op 80 meter. Ook de boten met natte uitlaat heb meestal oude karren, dus zullen net zo smerig zijn, maar dat ruik en hoor je ten minste een stuk minder.
Je moet verder wel een heel grote kluns zijn als je een natte uitlaat fout aanlegt (wat ik kan bedenken is gebruik van tubano slangen of geen beluchter plaatsen). Een gesloten koelsysteem en droge uitlaat vergt heel wat meer kunde en kosten. Dan moet je bv zoon oude brombeer als Wolf in je motorruim toelaten

Voor bedrijfs schepen moet je het wel zeker overwegen.
Enig idee waarom droge uitlaten zeer weinig voorkomen op pleziervaartuigen?
Quote van mijn held De Dieseldokter;
Droge uitlaat.
De droge uitlaat kom je in mindere mate tegen op jachten omdat deze meer nadelen heeft dan voordelen. Een droge uitlaat geeft doorgaan veel meer uitlaatgeluid en word erg heet waardoor een goede isolatie van de uitlaadpijp erg belangrijk is, hierdoor verminder je de stralingswarme en het uitlaatgeluid. Dit uitlaatsysteem kan je vergelijken met die van een auto maar is wel degelijker uitgevoerd. De uitlaatpijp is steviger uitgevoerd en de eventuele aanwezige geluidsdemper is ook zwaarder uitgevoerd om snel doorroesten te voorkomen. Gebruik nooit een autodemper op een schip deze zijn daarvoor niet geschikt. Een auto demper heeft vaak een klein gaatje om condenswater af te voeren en een autodemper wordt rijwind gekoeld wat op een schip niet mogelijk is.