door Oeverloos » 04 Jul 2024, 16:39
De TS schrijft niet of het schip op zout of zoet water vaart.
Oliekoelers van schepen op zout water,
dus zowel de smeerolie koeler als de keerkoppeling olie koeler,
hebben doorgaans een kortere levensduur, zoals met alles op zee.
Dan kun je denken aan rond de 20-30 jaar.
In de Amerikaanse trawler wereld ( vanaf de jaren 70, vaak met Ford Lehman)
worden de koelers op zout water vaak preventief vervangen.
Ik heb ervaring met een schip met Bowman koelers op zoet water.
Zitten er 25 jaar op en prima.
Een ander schip heeft een smeerolie koeler, een keerkoppeling olie koeler en een brandstof koeler van Exalto.
Die zijn van zeewater bestendig brons.
Hoe lang die mee gaan weet ik niet.
In elk geval 26 jaar op zout water,
maar in de winterstalling zit er zoetwater met antivries in.
Zien er prima uit.
Sommige oliekoelers hebben twee zink anodes voor zout water.
Die moeten jaarlijks vervangen worden.
Soms zien de anodes er nog goed uit, maar zijn ze inwendig bros en opgebruikt.
Het komt voor dat het ene schip veel gevoeliger is voor galvanische corrosie dan het andere schip.
Dat kan ook een rol spelen bij de levensduur van een oliekoeler.
Als je de oliekoeler vervangt, kies dan de juiste capaciteit.
Een te kleine oliekoeler zal de keerkoppeling olie onvoldoende koelen bij langdurige en zware belasting
waardoor de keerkoppeling verbrandt.