schroef vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: schroef vraag

Berichtdoor Renegade » 05 Jul 2024, 15:38

Amileofhome schreef:Vraag me ook af of een andere schroef en de oude dan verkopen niet makkelijker is dan de huidige verbouwen.

Maar wat heb je dan daaraan?
Ik zou dan eerst maar eens informeren wat de mogelijkheden zijn met de huidige schroef ,en kosten die daarmee gepaard gaan.
Hij zou de huidige kunnen verkopen ,maar bij wie past die dan op een schroefas?
Op een duur wordt dat dan kiloprijs oud metaal.
Ik zou dan opteren voor spoedaanpassing van de bestaande schroef, indien mogelijk.
Ik denk dat zoiets stukken goedkoper is.
Een nieuwe kopen en de oude verkopen ,daarna zit je op hetzelfde resultaat als bij aanpassing.

En een slenter of slipkoppeling.
Hoeveel onderhoud zit daarop?
Ik zie dat als een doorslippende veerbelaste koppelingsplaat die er als extra wordt tussen gezet
Die slijt ook.
Hoe vaak moet er daar een een nieuwe plaat in?
En wat kost dat?

Calculatie maken van de opties geeft antwoorden.

aadbloem schreef:Beter nog, neem een of andere passende standaardschroef en de oude in het ruim of de in machinekamer voor "je weet maar nooit...."

Inderdaad ,de boot zal immers ook een keer weer verkocht moeten worden.
En dan is het mooi voor de nieuwe eigenaar dat er nog iets "leuks" in het ruim ligt.
Verkoopt ook beter denk ik.
Laatst gewijzigd door Renegade op 05 Jul 2024, 15:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor rene79shovel » 05 Jul 2024, 15:42

uh m dat heb ik inderdaad niet duidelijk geschreven , hij kon tot boven de 40 ongeveer maar is nu begrensd op 18 ,
rene79shovel

ligplaats: eastemar
info:

Berichtdoor Renegade » 05 Jul 2024, 15:47

rene79shovel schreef:uh m dat heb ik inderdaad niet duidelijk geschreven , hij kon tot boven de 40 ongeveer maar is nu begrensd op 18 ,

Ik hoop voor je dat dat gebeurd is door en officiele instantie,want dat vrijwaard je van boetes gedaan door de waterpolitie of tegenwoordig ook RWS.
Het zou zonde zijn,als zij daar hun tekorten daarmee gingen aanvullen.
Renegade

info:

Berichtdoor rene79shovel » 05 Jul 2024, 15:47

Amileofhome schreef:Zo… bijzonder reactie. Vol van aannames en met weinig fatsoen.

Als het schip verder naar wens is dan is het verkennen van een slenterklep nog de moeite waard. Als je aan de schroef gaat sleutelen is het natuurlijk over de hele range. Met een slenterklep zou je alsnog een keer snel kunnen varen.
Vraag me ook af of een andere schroef en de oude dan verkopen niet makkelijker is dan de huidige verbouwen.

weet je wat het is , het was eigenlijk een simpele vraag van mij of een schroef aangepast kan worden , maar vervolgens schieten de antwoorden alle kanten op
er worden zeer bruikbare antwoorden gegeven maar er worden op dit forum vaak ook op onbeschofte manieren antwoorden gegeven , en dat is heel jammer .
niet iedereen weet alles maar op dit forum durf je haast niets te vragen .
weet niet wie de beheerder hier is maar hij mag me van het forum verwijderen
rene79shovel

info:

Berichtdoor rene79shovel » 05 Jul 2024, 15:50

Renegade schreef:Maar wat heb je dan daaraan?
Ik zou dan eerst maar eens informeren wat de mogelijkheden zijn met de huidige schroef ,en kosten die daarmee gepaard gaan.
Hij zou de huidige kunnen verkopen ,maar bij wie past die dan op een schroefas?
Op een duur wordt dat dan kiloprijs oud metaal.
Ik zou dan opteren voor spoedaanpassing van de bestaande schroef, indien mogelijk.
Ik denk dat zoiets stukken goedkoper is.
Een nieuwe kopen en de oude verkopen ,daarna zit je op hetzelfde resultaat als bij aanpassing.

En een slenter of slipkoppeling.
Ik zie dat als een doorslippende veerbelaste koppelingsplaat die er als extra wordt tussen gezet
Die slijt ook.
En wat kost dat?
.

denk dat dit ook de oplossing gaat worden inderdaad , verder ben ik klaar
rene79shovel

info:

Berichtdoor chaea » 05 Jul 2024, 16:09

Een officiele begrenzing is er in de recreatievaart niet, maar dit hoeft ook niet omdat daar geen wet voor is.
De enige wet is de 20 kmp en lengteregel en als je daaraan voldoet is het goed, zo simpel is het.

Er is geen aantal pk regel en ook geen regel dat een motor in andere omstandigheden meer snelheid kan geven dan de eerder genoemde wettelijke regel.
Dus je mag met een dubbele dikke v350 outbourd varen zonder mits de combi niet harder kan dan de 20 kmph, maar je mag niet zonder vaarbewijs varen in het rubberbootje van anderhalf meter met een 2 pk Honda luchtgekoeld omdat deze op 21 kmph uitkomt.

Als de motor aantoonvaar begrenst is, en deze kan absoluut niet door een simpele aanpassing ongedaan gemaakt worden, dan is er niks aan de hand.
Dat je dan een certificaat kan overleggen is niet verplicht maar gaat zeker helpen in de overtuigong naar de handhaver, en mocht deze ruzie met zijn vrouw hebben en jou daarom toch bekeurd, de overtuiging naar de OvJ of strafrechter. Er is geen officieel certificaat, het is slecht een bekrachtiging in het overtuigen naar de handhaver.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor rene79shovel » 05 Jul 2024, 16:25

chaea schreef:Een officiele begrenzing is er in de recreatievaart niet, maar dit hoeft ook niet omdat daar geen wet voor is.
De enige wet is de 20 kmp en lengteregel en als je daaraan voldoet is het goed, zo simpel is het.

Er is geen aantal pk regel en ook geen regel dat een motor in andere omstandigheden meer snelheid kan geven dan de eerder genoemde wettelijke regel.
Dus je mag met een dubbele dikke v350 outbourd varen zonder mits de combi niet harder kan dan de 20 kmph, maar je mag niet zonder vaarbewijs varen in het rubberbootje van anderhalf meter met een 2 pk Honda luchtgekoeld omdat deze op 21 kmph uitkomt.

Als de motor aantoonvaar begrenst is, en deze kan absoluut niet door een simpele aanpassing ongedaan gemaakt worden, dan is er niks aan de hand.
Dat je dan een certificaat kan overleggen is niet verplicht maar gaat zeker helpen in de overtuigong naar de handhaver, en mocht deze ruzie met zijn vrouw hebben en jou daarom toch bekeurd, de overtuiging naar de OvJ of strafrechter. Er is geen officieel certificaat, het is slecht een bekrachtiging in het overtuigen naar de handhaver.

ze hebben hem op de brandstofpomp begrensd en verzegeld ,
rene79shovel

info:

Berichtdoor Amersfow » 05 Jul 2024, 16:54

Heb pas een presentatie bijgewoond van de waterpolitie. Die gaan zelf meten, als die dan harder dan 20km gaan is het VB plichtig. Die mannen komen over de 100 kg met al hun bepakking, dus met een 4 of 5 pktje gaat dat in een RIB ws niet in plane.

Ik kijk verlekkerd naar de Green Line 33, die heeft een zodanige romp dat die met 75 pk rond de 19 km gaat.

Dat deze boot 18 km kan lijkt me heerlijk op de saaie rakken op de randmeren ed. Zo hard voer ik alleen op zee met een zeezeiler van 12m van een golf af (gaf zelfs ooit 23km aan, maar dat zal wel een GPS foutje zijn geweest van Navionics).

Zelf heb ik gewoon waterverplaatsers en een 2,70 RIBje met een 6pktje. Dat gaat 30+ in plane. Heb de langere RIBs met stuurtje en 15pk opgeruimd, allemaal ballast en niks meer fun.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jul 2024, 19:12

Renegade schreef:En een slenter of slipkoppeling.
Die slijt ook.
En wat kost dat?

Je aanname is een complete misvatting, er slijt niets de werking is iets te gecompliceert om in 2 woorden uit te leggen.
Het werkt maar voor een beperkt vermogen +/- 12,5 % van het motor vermogen, het moet ook mogelijk zijn de ontwikkelde warmte af te voeren.
Maar die 12,5% maakt het wel mogelijk het schroefas toerental regelbaar te maken van 0 naar stationair.
De kosten vallen ook mee, de koeling zal hoogstwaarschijnlijk aangepst moeten worden en de olie druk regelklep zal moeten worden ingebouwd.
Voor de duidelijkheid het is de keerkoppeling die dit mogelijk maakt !
Zie mijn eerder geposte link naar Dintra, dit bedrijf kan je ook alles vertellen over de mogelijkheden bij jou merk koppeling !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 05 Jul 2024, 20:01

Wolf1 schreef:Je aanname is een complete misvatting, er slijt niets de werking is iets te gecompliceert om in 2 woorden uit te leggen.
Het werkt maar voor een beperkt vermogen +/- 12,5 % van het motor vermogen, het moet ook mogelijk zijn de ontwikkelde warmte af te voeren.
Maar die 12,5% maakt het wel mogelijk het schroefas toerental regelbaar te maken van 0 naar stationair.
De kosten vallen ook mee, de koeling zal hoogstwaarschijnlijk aangepst moeten worden en de olie druk regelklep zal moeten worden ingebouwd.
Voor de duidelijkheid het is de keerkoppeling die dit mogelijk maakt !
Zie mijn eerder geposte link naar Dintra, dit bedrijf kan je ook alles vertellen over de mogelijkheden bij jou merk koppeling !
Gr. Wolf1

Dan heb ik een verkeerde voorstelling van wat een slenter koppeling is.
Slipkoppeling werd ook genoemd, en ook trollingvalve.

Wat is dan de echte benaming voor een "slenterkoppeling" ,want internet geeft daarover geen antwoord .
Die kent de benaming niet.

Mag ik dan verder uit je antwoord verstaan ,dat een "slenterkoppeling" enkel werkt op een hydraulische keerkoppeling,en niet op een mechanische?
Reden , " de olie druk regelklep zal moeten worden ingebouwd", en de koeling waarschijnlijk worden aangepast .

Mijn vraag , is dan een slenterkoppeling een beetje te vergelijken met een Voith retarder?
Dat is in feite ook een "afremmer" die olie gestuurd is ,en met een regelklep op meerdere standen van afremkracht kan werken.
Ook met een olie gestuurde retarder als bij-rem ,moet het koelsysteem van een voertuig aangepast worden .

Update:
Ik heb al iets gevonden in de zoektocht naar wat een slenter geval is .
Het is een slenterklep en geen slenterkoppeling.
Maar gerelateerd aan jouw woorden " beperkt budget " , laat ik zoiets ook wel achterwege.
Een te dure hobby enkel voor langzamer een box invaren.
Zie de prijs wat e.e.a. in 2013 moest kosten.
Ik ga er even vanuit dat het netto prijzen zijn, want Dintra levert niet aan particulieren
http://www.dintra.com/download/dintra%2 ... age18.html
Renegade

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard