schroef vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: schroef vraag

Berichtdoor Amersfow » 03 Jul 2024, 05:46

De spoed van een schroef is juist prima te wijzigen. Zeg maar hoeveel eraf moet en ze doen het.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2320
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor rene79shovel » 03 Jul 2024, 06:45

Amersfow schreef:De spoed van een schroef is juist prima te wijzigen. Zeg maar hoeveel eraf moet en ze doen het.


dat had ik dus niet verwacht , drukken ze dan de bladen gewoon in een andere stand ?
rene79shovel
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor Amersfow » 03 Jul 2024, 08:37

Ik had met een boot het probleem dat die in zijn werk veel minder RPM maakte dan zou horen. Dat is slecht voor de motor. Dus heb de boot bij een werf gebracht en gevraagd er een inch af te halen. Dat hebben ze gedaan, en daarna kwam motor wel aan zijn max. Waren geen hoge kosten (150 euro ofzo).

Letwel, als je nu in zijn werk ook aan het max aantal toeren komt, is de motor sterk genoeg voor de huidige spoed. Als je 'm dus minder spoed gaat geven, gebruik je een deel van zijn pk's niet meer. Dan kun je misschien beter zo'n slipkoppeling inbouwen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2320
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor Renegade » 03 Jul 2024, 10:38

rene79shovel schreef:Drukken ze dan de bladen gewoon in een andere stand ?

Ik denk dat ze de schroef eerst warm stoken,zodat het metaal wat buigzamer wordt.

Maar afgezien van dat het volgende:
Je moet eerst alles op papier zetten ,ook voor jezelf ,maar ook voor degene die het uit moet voeren.
Wat is de huidige aanvangssnelheid. ( bv 10)
Wat moet het worden .(bv 6 )
Hoeveel toeren draait dan de motor.
Zijn deze lager in te stellen? Zo ja, eerst doen.

Want straks als je alles hebt gedaan ,valt het tegen ,en dan heb je geen backup van wat er gebeurd is,en wat je afgesproken hebt,een uitgave gedaan, en daar wordt een mens dan niet vrolijker van.
Wat je ook niet moet vergeten, is dat spoedaanpassing, en Amersfow schrijft dat terecht , je straks een gedeelte van je vermogen niet meer gebruikt.
Je hebt dan in feite een te sterke motor voor je schroef.
Het verbruik kan dan ook gaan stijgen ,en niet voor effe, maar voor altijd.
Als je nu bv op der Zwemmer waar je circa 9 km/h mag , nu met 800 toeren vaart ,wordt dat straks bv 1200.
Dus meer lawaai ,mogelijk meer verbruik ,en besef dat dit dan altijd het geval is.
Een spoedaanpassing is definitief .
Ik zou in de eerste plaats voor een slenterkoppeling opteren, want het gaat je uiteindelijk om je startsnelheid.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade
 
Berichten: 449
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor rene79shovel » 03 Jul 2024, 16:53

Amersfow schreef:Ik had met een boot het probleem dat die in zijn werk veel minder RPM maakte dan zou horen. Dat is slecht voor de motor. Dus heb de boot bij een werf gebracht en gevraagd er een inch af te halen. Dat hebben ze gedaan, en daarna kwam motor wel aan zijn max. Waren geen hoge kosten (150 euro ofzo).

Letwel, als je nu in zijn werk ook aan het max aantal toeren komt, is de motor sterk genoeg voor de huidige spoed. Als je 'm dus minder spoed gaat geven, gebruik je een deel van zijn pk's niet meer. Dan kun je misschien beter zo'n slipkoppeling inbouwen.


nou , die pk`s gebruik it sowiezo niet ik heb het terug laten schroeven in snelheid , rond de 40 is wat hij kan , dat ga ik nooit doen en ik heb ook (nog ) geen vaarbewijs.
ik vaar nu op de snelheid die ik prettig vind amper 1000 toeren
rene79shovel
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jul 2024, 22:05

rene79shovel schreef:nou , die pk`s gebruik it sowiezo niet ik heb het terug laten schroeven in snelheid , rond de 40 is wat hij kan , dat ga ik nooit doen en ik heb ook (nog ) geen vaarbewijs.
ik vaar nu op de snelheid die ik prettig vind amper 1000 toeren

Heb je dan niet een beetje de verkeerde boot gekocht ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2205
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor rene79shovel » 04 Jul 2024, 06:23

Wolf1 schreef:Heb je dan niet een beetje de verkeerde boot gekocht ?
Gr. Wolf1



hahaha , ja , wat dat betreft misschien wel , maar ja , je koopt wat je mooi vind
rene79shovel
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor Wolf1 » 04 Jul 2024, 10:17

rene79shovel schreef:hahaha , ja , wat dat betreft misschien wel , maar ja , je koopt wat je mooi vind

Ben niet rijk genoeg, om zomaar te kopen wat ik mooi vind !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2205
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor Amersfow » 04 Jul 2024, 16:17

Ben niet rijk genoeg, om zomaar te kopen wat ik mooi vind !
Gr. Wolf1
[/quote]

Ja denk dat je zelf wel weet hoe dat komt :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2320
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schroef vraag

Berichtdoor rene79shovel » 04 Jul 2024, 16:36

Wolf1 schreef:Ben niet rijk genoeg, om zomaar te kopen wat ik mooi vind !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

wat een onzin , het is niet dat een een boot van een ton heb gekocht of zo hoor :lol: :lol: :lol:
rene79shovel
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten