Koelvloeistof verlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Peterl » 01 Jul 2024, 22:21

Vorig jaar had ik het probleem dat er koelvloeistof uit werd gegooid doordat de warmte wisselaar niet goed was afgesloten van het gesloten koelsysteem. dat is inmiddels opgelost door betere klemmen.
Maar nu verlies ik als de motor goed op temperatuur komt koelvloeistof, soms 1 tot 2 liter per vaart van 4 uur varen.
Er is nergens lekkage te vinden en er ligt ook in de bilge geen druppel. Koelvloeistof temperatuur blijft ook netjes.
De warmte wisselaar heb ik deze winter op druk gehad om te kijken of er lekke buisjes waren maar dat is niet het geval.
Ook blijft de olie brandschoon zonder koelvloeistof dus daar verdwijnt het ook niet. ik houd nu voor mijn gevoel allen de motor zelf over maar dan zou ik toch startproblemen moeten hebben of witte rook uit de uitlaat?
Kan het ook in de boiler verdwijnen van het warme water, dat lijkt me toch niet mogelijk?
Heeft iemand nog een ander idee.
Laatst gewijzigd door Peterl op 01 Jul 2024, 22:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Amersfow » 01 Jul 2024, 22:49

Is echt alle lucht uit het systeem? Anders vult de koelvloeistof het steeds op totdat alle lucht weg is en het nivo gelijk blijft.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1994
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Peterl » 01 Jul 2024, 22:58

Dat klopt, dat dacht ik eerst ook, maar inmiddels heb ik er sinds dit voorjaar al wel 15 l bij ingegooid(bij de 20 die er al in heb gedaan deze winter toen ik alles heb vervangen).
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor RuudM » 01 Jul 2024, 23:12

Wij hebben een Perkins m135 de koelwater koeler is een pijpen bundel waarbij de afdichting tussen motorkoelwater en buitenboord koelwater plaatsvind door 2 rubberringen als deze ringen niet goed op hun plek zitten of niet goed afdichten kan er koelwater vermengd worden met buitenboord koelwater. Gevolg, motor blijft keurig op temp. Alleen koelwater verliest tot dat het koelwater van de motor gelijkstaat met het buitenboordwater. Dus altijd dezelfde hoeveelheid verlies. Is dat bij u ook zo?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Peterl » 01 Jul 2024, 23:20

Dat heb ik voor die tijd gehad, maar nadat ik die rubber afdichting goed voor elkaar had, begon ik dus kolvloeistof onzichtbaar kwijt te raken. mijn motor is een Ford 2722E.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Oeverloos » 01 Jul 2024, 23:35

De warmte wisselaar is de eerste verdachte.
Heb je nieuwe rubber afdichtingen gebruikt?
Als het koelvloeistof circuit op druk komt bij een warme motor
is een klein gaatje van een oudere rubber afdichting voldoende voor jouw symptomen.
De koelvloeistof kan zo onmerkbaar via de buitenwater koeling door de uitlaat verdwijnen.
Oeverloos
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Peterl » 01 Jul 2024, 23:38

Er zit 1 nieuwe op en de andere is ouder, ik kan proberen ze te vervangen.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Amersfow » 02 Jul 2024, 07:28

Met een gesloten systeem heb je geen buitenwater... Dus als je het kwijt raakt moet dat uit de uitlaat komen. Klinkt eng.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1994
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2024, 08:56

Amersfow schreef:Met een gesloten systeem heb je geen buitenwater... Dus als je het kwijt raakt moet dat uit de uitlaat komen. Klinkt eng.

Onzin, je hebt altijd buitenwater, behalve bij lucht gekoelde motoren, dan is het buitenlucht !
Maar alle mogelijke verbindingen met het één of het ander, is lekage te achterhalen door afpersen met lucht !
Je stopt af en zet onder druk, kijkt waar het borrelt, of waar de druk op den duur zakt.
It is so simple Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1936
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Renegade » 02 Jul 2024, 11:35

Peterl schreef:Er zit 1 nieuwe op en de andere is ouder, ik kan proberen ze te vervangen.

Het is bij jouw een omgekeerde wereld t.o.v. een autogarage.
Daar gaat men eerst het koelsysteem afpersen,en kijken waar het lek zit ,als dat niet direct zichtbaar is, en dan vervangen.
Jij gaat eerst alle mogelijke boosdoeners vervangen ,en als laatste ,als het probleem niet is opgelost vragen stellen wat het zou kunnen zijn.
Meten is weten , dus eerst afpersen,en dan wordt het lek wel zichtbaar of hoorbaar.
Renegade
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten