Koelvloeistof verlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor aadbloem » 02 Jul 2024, 16:06

Wolf1 schreef:Onzin, je hebt altijd buitenwater, behalve bij lucht gekoelde motoren, dan is het buitenlucht !
It is so simple Gr. Wolf1

Hoezo onzin?? Ik heb 30 jaar met een Nico Bontje Waterman motorkruiser gevaren zonder buitenwater. Droge uitlaat. En die boten varen nog steeds. Je hoort het meteen..droge uitlaat. Koelbuizen onder de boot en alleen koelvloeistof. Vele liters. Deden we in de vriezende winter een rondje Kaag. Geweldig Samofa 4DQ50 die nog steeds zijn dienst doet.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2024, 17:52

Meneer Aad, geloof dat ook u het één en ander niet helemaal begrijpt, normaal geef ik op deze onzin geen antwoord maar omdat ik u recentelijk ontmoet heb en heb ervaren niet met een achterlijke van doen te hebben, hierbij het antwoord !
Het onderwerp is koelvloeistof verlies en hier, een wel achterlijke wist te vertellen dat geen buiten water wert gebruikt om de motor te koelen.
Dit is uiteraard volledige onzin de motor wordt altijd door buitenwater gekoeld direct of indirect !
En ook koelpijpen kunnen lekken en dat heeft dus niets met een uitlaat systeem te maken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 02 Jul 2024, 19:22

Beste heer Wolf1, ik begrijp het nu. Excuus voor de dwarsliggerij met mijn droge uitlaat. Mijn koelbuizen destijds werden inderdaad ook door buitenwater gekoeld. Punt is duidelijk.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Peterl » 26 Jul 2024, 18:51

Het probleem is opgelost, ik verlies geen koelvloeistof meer.
Oorzaak was de uitgaande mof van de warmtewisselaar ik heb van binnen beide delen ingekit en en daarna goed afgeklemd. Heb inmiddels 40 uur gevaren en nog steeds niets bijgevuld.
Gebruikers-avatar
Peterl

ligplaats: Hattem
info:

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2024, 12:52

Haha de oude brombeer heeft ergens diep verborgen nog iets van humor. Zo in de trant van "welke pianist speelt met zijn neus?" "Allemaal, geeneen zet m af". Nou diep hoor. Mijn boot is ook luchtgekoeld.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Peterl » 12 Okt 2025, 10:45

Ik kom toch weer terug op mijn koelstof probleem, de motor loopt perfect bij het starten geeft hij even wat blauwe rook en soms wat smeer uitslag op het water daarna geen rook meer en geen vervuiling op het water. Maar als de motor eenmaal goed op temperatuur is en de boot stilligt zie je op het waterkoelvloeistof, zeker geen diesel. Het is wel heel snel weg van het oppervlak maar het is er wel, maar waar het om gaat is dat ik het toch nog kwijt raak, ik denk zo'n 1 liter na een dag varen.
Nu is natuurlijk mijn vraag waar verlies ik dat, gaat het toch via de motor of via de warmte wisselaar die ik wel afgeperst heb en waar geen lekkage inzit. olie verbruik is op 100 uur varen ongeveer 0,6 liter, dus dat lijkt me verwaarloosbaar. ik zie wel dat er een heel klein beetje olie tussen de kop en de motor wordt weggeperst, zie dan een beetje een zwart streepje lopen maar dat geeft wel aan dat de koppakking niet perfect afsluit. Het gaat dus om een gesloten koelsysteemsysteem met warmte wisselaar. motor is een Ford Lehman 2722E.
Gebruikers-avatar
Peterl

info:

Berichtdoor Renegade » 12 Okt 2025, 12:00

Peterl schreef:of via de warmte wisselaar die ik wel afgeperst heb en waar geen lekkage inzit.

Ik vraag me af wat jij onder "afpersen" verstaat.
Is dat alleen het interne gedeelte van je warmtewisselaar , of pers jij het systeem af d.m.v. een pompje met meter door deze op de vuldop van het koelvloeistofsysteem te zetten.
Het is heel simpel .
Waar geen lek is ,kan er niks verdwijnen.
Dus je hebt een lek ergens in je systeem,dus bij afpersen drukverlies.
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Okt 2025, 12:20

Het is op zich misschien geen overbodige luxe de rubber manchetten eens te vervangen, deze worden op den duur stug en hard, waardoor de kans op plotseling scheuren realistisch wordt !
Je zegt het koelelement onder water met een paar atm. lucht te hebben afgeperst ?
De olie koelers kunnen we denk in dit geval buiten beschouwing laten, de boiler verwarmingsspiraal, kunnen we voor de zekerheid nog even met een radiateur testpomp afpersen, en als je zo'n ding dan toch aan boordt hebt kan je natuurlijk dan ook nog even 24uur het hele koelsysteem onder druk zetten. (eerst 2 omwentelingen tornen, voor te starten)
En als laatste het vocht uit de uitlaat opvangen en het antivries gehalte meten.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Peterl » 12 Okt 2025, 13:38

Ik heb de warmtewisselaar buizen met 1 bar afgeperst, dus niet het hele systeem, ook zijn er al 2 nieuwe moffen opgekomen en heb ik met blauwe vloeistof co2 gemeten via de warmte wisselaar dop en daar gebeurde niets.
Gebruikers-avatar
Peterl

info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Okt 2025, 13:57

Peterl schreef:Ik heb de warmtewisselaar buizen met 1 bar afgeperst, dus niet het hele systeem, ook zijn er al 2 nieuwe moffen opgekomen en heb ik met blauwe vloeistof co2 gemeten via de warmte wisselaar dop en daar gebeurde niets.

Je meet geen gas boven het koelwaterreservoir, wil zeggen dat de koppakking vanuit de compressie ruimte nog functioneert, door het antivries gehalte in het meegenomen uitlaatgas te bepalen kunnen we vaststellen of het koelvloeistof is ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard