Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Jeroen1975 » 01 Jul 2024, 15:38

Beste forumleden,

Op het brandstoffilter van mijn Peugeot Indenor zit een brandstof retourkraan die lekt in gesloten stand, en lucht aanzuigt in geopende stand. Nou ben ik op zoek naar een vervangende kraan hiervoor maar kan er vrij weinig over vinden. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen misschien?

Indenor https://imgur.com/gallery/MU5h76E

Bvd Jeroen
Jeroen1975
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 Okt 2020, 19:59
Woonplaats: Groningen
ligplaats: Zuidlaardermeer
info: Meeuwkruiser 10.50ak
Peugeot Indenor 50pk.

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor rene79shovel » 01 Jul 2024, 17:11

kun je de spindel niet strakker stellen met die bovenste zeskant ?
rene79shovel
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Jeroen1975 » 01 Jul 2024, 17:58

Dat heb ik geprobeerd door eerst de borgring los te draaien en daarna de 6 kantige moer aan te draaien met de kraanspindel open. Zonder succes helaas.
Jeroen1975
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 Okt 2020, 19:59
Woonplaats: Groningen
ligplaats: Zuidlaardermeer
info: Meeuwkruiser 10.50ak
Peugeot Indenor 50pk.

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Jeroen1975 » 01 Jul 2024, 18:05

Of kan ik de poort van de kraan op het filter beter afdoppen en de retour rechtstreeks op de tank aansluiten? Ik weet alleen niet of die aansluiting op de tank naar beneden gaat. Hij zit wel hoger dan het filter nl. Een mangat ontbreekt, helaas.

Gr Jeroen
Jeroen1975
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 Okt 2020, 19:59
Woonplaats: Groningen
ligplaats: Zuidlaardermeer
info: Meeuwkruiser 10.50ak
Peugeot Indenor 50pk.

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jul 2024, 18:49

Jeroen1975 schreef:Of kan ik de poort van de kraan op het filter beter afdoppen en de retour rechtstreeks op de tank aansluiten? Ik weet alleen niet of die aansluiting op de tank naar beneden gaat. Hij zit wel hoger dan het filter nl. Een mangat ontbreekt, helaas.

Gr Jeroen

Nee ! De naald afsluiter is bedoeld om een geringe overdruk te creéren, door hem 1 1/2 slag open te draaien, voor een goede vullings graad van de HD-pomp en het systeem zelf ontluchtend te maken.
Het zelfde efect is te bereiken met een banjobout met daarin een veerbelast terugslagklepje !
Lucht terug is te voorkomen met een retourleiding uitkomend onder het brandstof niveau in de brandstoftank.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1936
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Jeroen1975 » 01 Jul 2024, 22:16

Oke, bedankt voor de reacties.

Zou ik deze kraan: https://elconparts.nl/lanz-vol-diesel/5 ... kraan.html daarvoor kunnen gebruiken? De schroefdraad is wel anders..
Jeroen1975
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 Okt 2020, 19:59
Woonplaats: Groningen
ligplaats: Zuidlaardermeer
info: Meeuwkruiser 10.50ak
Peugeot Indenor 50pk.

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Navigo » 02 Jul 2024, 19:03

HH,

Deze afsluiter heeft wel invloed op de brandstofdruk, maar is daar niet voor bedoeld. Bij de Indenor wordt deze alleen gebruikt als het systeem wordt ontlucht. Bij ontluchten dichtdraaien, bij normaal bedrijf geheel open.

De brandstofdruk wordt geregeld op de CAV pomp zelf.
Heb je de afsluiter al uit elkaar gehaald/ gedraaid? De spindel afdichting is een “o ring”, een passende moet wel ergens te vinden zijn.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2024, 20:08

Navigo schreef:HH,

Deze afsluiter heeft wel invloed op de brandstofdruk, maar is daar niet voor bedoeld. Bij de Indenor wordt deze alleen gebruikt als het systeem wordt ontlucht. Bij ontluchten dichtdraaien, bij normaal bedrijf geheel open.
Navigo

Wat je zegt is waar en is ook de bedoeling, met de kraan geheel geopend valt de voordruk weg !
Met de kraan zover gesloten, dat het verbruik + de retourolie minder is dan de opbrengst van de opvoerpomp zal deze de voordruk bepalen
En eventuele lucht heeft de mogelijkheid om vroegtijdig het ststeem te verlaten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1936
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor Jeroen1975 » 02 Jul 2024, 22:46

Hoi Navigo,

Dit heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal as het weekend proberen.
Jeroen1975
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 Okt 2020, 19:59
Woonplaats: Groningen
ligplaats: Zuidlaardermeer
info: Meeuwkruiser 10.50ak
Peugeot Indenor 50pk.

Re: Brandstof retourkraan Peugeot Indenor

Berichtdoor eagle » 03 Jul 2024, 00:18

De "kraan" is geen kraan..

De CAV DPA pomp vraagt een relatief lage brandstofdruk tijdens bedrijf, en een hogere druk tijdens ontluchten; deze hogere druk aktiveert een speciale bypass opening parallel aan de schottenpomp in de DPA, die in stilstand geen diesel doorlaat. Aldus kan de pomp ontlucht worden.
Die hogere druk is de standaard opvoerpomp-druk (kleine membraandiameter). Voor normaal bedrijf is die druk te hoog.
Daarom is er voorzien in een drukbegrenzer parallel aan de DPA. Dit is het zeskante onderdeel, met daarin een veerbelaste stalen kogel op een zitting. De begrenzer opent op lage brandstofdruk, geschikt voor normaal bedrijf. Een vervelend bijverschijnsel hiervan is, dat de opvoerpomp steeds zijn maximale slag maakt, wat zorgt voor verkorte levensduur van het membraan. Om dit te corrigeren is er tussen motorblok en opvoerpomp een vulplaat aangebracht, die de pomp-arm slag verkleint.
Het kraantje is niets anders dan een drukstift die de kogel vast op de zitting kan drukken tijdens ontluchten.

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 1009
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten