door eagle » 03 Jul 2024, 00:18
De "kraan" is geen kraan..
De CAV DPA pomp vraagt een relatief lage brandstofdruk tijdens bedrijf, en een hogere druk tijdens ontluchten; deze hogere druk aktiveert een speciale bypass opening parallel aan de schottenpomp in de DPA, die in stilstand geen diesel doorlaat. Aldus kan de pomp ontlucht worden.
Die hogere druk is de standaard opvoerpomp-druk (kleine membraandiameter). Voor normaal bedrijf is die druk te hoog.
Daarom is er voorzien in een drukbegrenzer parallel aan de DPA. Dit is het zeskante onderdeel, met daarin een veerbelaste stalen kogel op een zitting. De begrenzer opent op lage brandstofdruk, geschikt voor normaal bedrijf. Een vervelend bijverschijnsel hiervan is, dat de opvoerpomp steeds zijn maximale slag maakt, wat zorgt voor verkorte levensduur van het membraan. Om dit te corrigeren is er tussen motorblok en opvoerpomp een vulplaat aangebracht, die de pomp-arm slag verkleint.
Het kraantje is niets anders dan een drukstift die de kogel vast op de zitting kan drukken tijdens ontluchten.
Gr Eagle