StrandYeti schreef:Hoi allemaal, ik zoek informatie over een Hanomag D28
Weet iemand of er ook digitale manuals / werkplaats handboeken zijn te vinden van deze toch wel oude motor ?
Zelf kan ik online weinig vinden, of zit ik in de verkeerde zoekbubble
Ha,ha die D28 is echt oud, ik denk iets van 1955-1965.
https://www.hanomag-kurier.de/technik1.htmlVrijwel alle onderdelen zijn nog redelijk makkelijk en betaalbaar in Duitsland te verkrijgen. Van lagerschalen, zuigers, -bussen, pakkingen etc. Verwacht uiteraard niet nog een nieuwe krukas te krijgen, maar dat moet je ook niet willen
Zorg voor voldoen water&motorolie, en die hanomags zijn onverslijtbaar.
Zie oa. voor info:
https://www.hanomag-kurier.de/technik1.html. Onderdeel-sheets zijn bij de onderdeelboeren op internet volop te vinden. Werkplaatshandboek is wellicht bij clubs als "dubbellucht" (zelfbouw campers) in te zien. Maar de techniek van deze blokken is zo simpel, dat ik werkplaats handboeken van deze Hanomags nooit heb gemist.
Zelf heb ik 2 stuks D142W (de opvolger van de D28) in mijn boot staan. De laatste W staat voor Wasser, immers Hanomag leverde ook gemarinseerde blokken, met verzwaard vliegwiel, watergekoeld uitlaatspruitstuk, oliekoeler, en iets aangepaste hooge drukpomp. D142 is van ca 1965 - 1970, immers rond 1970 is Hanomag door mercedes overgenomen.
Ooit heb ik een reserve blok gekocht, nu geheel gedemonteerd is kwalitatief nog 100% blok, heb deze als reserve thuis in mijn garage
Verwacht/hoop niet dit laatste blok ooit nodig te hebben.
Wel heb ik eens een waterpomp en een brandstofopvoerpompje moeten vervangen, heb deze nu als reserve standaard aan boord.
Mijn advies bij een onbekend blok: - klepspelingen controleren/stellen, - verstuivers testen, olie en water controleren. Dit laatste ook tijdens het varen: dus goede oliedruk- en watertemperatuur meters EN alarmeringen (ook akoestisch!). En dan varen met die handel