Natte uitlaat te weinig water.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jun 2024, 13:35

Yep schreef:Zoals bv. ook de https://www.bootschappen.nl/waterafsche ... r-500.html.
Je link werkt niet !
Ik weet ook niet alles (wel veel :-)).

Je weet wat Eistein zei over iets weten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Yep » 05 Jun 2024, 13:40

Hoezo, werkt prima.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3206
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Amersfow » 05 Jun 2024, 14:42

Yep schreef:Zoals bv. ook de https://www.bootschappen.nl/waterafsche ... r-500.html.
Regelrechte troep (zie andere draadjes).

Watersportzaken bieden voor een deel dezelfde artikelen aan.
Het overgrote deel is prima, een deel troep, maar je kunt ze dat niet altijd verwijten.
Je moet het maar weten en daarvoor is ook dit forum.
Ik weet ook niet alles (wel veel :-)).


Is miljoenen keren geinstalleerd, ze werken wel hoor. Ooit moest ik ook perse Racor of Separ hebben, maar dat lijkt ook maar marketing. Dat goed waterafscheiden doet deze ook prima. En hij houd grof vuil tegen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Yep » 05 Jun 2024, 17:01

Mijn en anderen hebben ook een andere ervaring.
Laten we dit passeren, er is al veel over gemeld.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3206
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jun 2024, 22:07

Yep schreef:Hoezo, werkt prima.

Laatst gewijzigd door Yep op 05 Jun 2024, 13:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Denk dat je, zelf al antwoord hebt gegeven op "Hoezo ?".
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jun 2024, 00:40

Amersfow schreef:Dat goed waterafscheiden doet deze ook prima. En hij houd grof vuil tegen.

Mijnheer Amersfow ook jij snapt er nog steeds, niets van !
Voor de zoveelste maal, de motor fabrikant leverd zijn product met een gasolie filter ter becherming van zijn injectie apperatuur.
Om de standtijd van dit filter te verhogen en vroegtijdig het onstane water in de bunker te verwijderen, plaatsen we een voorfilter/waterafscheider.
De 296 is een gelijk filter als het reeds aanwezige motor filter en doet dus niets stantijd verhogen !
Daartoe zou dus een veel groffer filter geplaatst moeten worden, maar dat is voor dit filterhuis niet meer te verkrijgen, dus toch maar weer terug naar Racor of Separ.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Amersfow » 06 Jun 2024, 06:49

Voor mij heeft die value for money, heeft een paar keer zijn dienst goed gedaan. Heb inmiddels wel ervaren dat een betere / beste manier om geen brandstof problemen te krijgen het toevoegen van bacticide is. Filters houden het opmerkelijk langer (heb maandag voor niks brandstof filters vervangen).

Overigens, ik kan het gelijk danwel ongelijk van wolf niet aantonen aangezien ik niet kan vinden hoeveel micron Vetus STM3690 filtert. Wel dat 296 ding, dat is 6-9 micron. Als die vetus gelijk of hoger zit dan is het een beetje dubbel. Maar dan voegt het 296 waterreservoir nog iets aan preventie toe. En mogelijkheid visueel te inspecteren of er water in het systeem zit. Dat doet de 296 net zo goed als de racor of separ (ik heb ze beide). Het water reservoir van de STM3690 is onzichtbaar, en dat daar aftappen geeft kans op lucht in het systeem na het opvoerpompje, als er al water uitkomt. Als ik op de separ het kraanje onder open zet komt er helemaal geen druppel. Dan moet ik eerst lucht toevoegen. Zolang je dat doet voor het opvoerpompje hoef je niks met de hand te ontluchten (gewoon contact aanzetten, tot het tikken van het pompje veranderd en dan starten). Met de hand ontluchten geeft maar een smeerboel en kans op mislukking.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jun 2024, 10:44

Het voorfilter/waterafscheider is voor de opvoerpomp gemonteerd en liefst beneden het brandstof nivea in de bunker.
Gr.Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2024, 11:12

Wolf1 schreef:Het voorfilter/waterafscheider is voor de opvoerpomp gemonteerd en liefst beneden het brandstof nivea in de bunker.
Gr.Wolf1

Is dat in alle gevallen wenselijk?
Mijn brandstoftank heeft een onderuitloop en het voorfilter/waterafscheider zit op dezelfde hoogte als de bovenkant van de tank ,aan een steun vast aan de motor bij de Indenor.
Als die dus lager moet ,komt dat de bereikbaarheid niet ten goede.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Amersfow » 06 Jun 2024, 11:18

Is wel de optimale installatie ja. Bij gebrek aan luchtpompje zuig ik het filter nu vol, is niet zo'n heel fijn klusje. Heb 'm halverwege de tank zitten, maar als ik niet zuig komt er niks.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten