Natte uitlaat te weinig water.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 04 Jun 2024, 11:32

SimondeDanser schreef:Wierpotjes met zo'n centrale vleugelmoer gaan op den duur allemaal lekken. En ze blijven lekken, ook als je er een nieuwe dichtring in zet. De dekseltjes vervormen. Bovendien trekt de vleugelmoer op de verkeerde plaats aan de deksel.

Ook dit is complete nonsens.
Het verbaasd me hier hoe sommige mensen bepaalde zaken in zijn algemeenheid trekken.
Heb je soms ervaring met honderden van deze wierpotten?
Het zal wel exemplarisch zijn op jou zijn boot.
En die van mij zit er al vanaf 1978 in ,en lekt nooit nooit ,never nooit.
Onderhoud is het behoud ,dat hoeft geen preventieve vervanging te zijn,van zaken die goed werken.
Ook heb ik een vleugelmoer nog nooit aan een deksel zien trekken.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 04 Jun 2024, 12:53

waldpyk59 schreef:Bij 1800 toeren duurt het ongeveer 20 seconden voor het eerste water uit de uitlaat komt. Het loopt er dan langzaam uit en af en toe spuit het water een 30 cm ver. Graag jullie advies aangezien het toch normaal is dat er bij een stationair draaiende motor water uit de uitlaat komt.

Nog effe je draadje terug hebbende gelezen het volgende:
Dat het circa 20 seconden duurt is opzich niet vreemd.
Daar komt bij ,dat de motor toch niet direct koeling nodig is , want deze is dan nog koud.
Als het systeem goed in het is aangesloten ,zie je zodra de motor effentjes loopt , voldoende water in je wierpot opkomen. Is te zien door de glazen deksel van de wierpot.
Komt niet of bitter weinig water uit de uitlaat,dan kan dat 2 oorzaken hebben.
A. Je standpijp zit vol met rommel.
B. Je impeller is versleten.
C.warmtewisselasr zit vol.
Ik lees dat je een waterschepje onder de boot hebt.
Helaas ben ik niet zo gecharmeerd van die dingen,want als er iets voor blijft hangen ,zit je toevoer dicht,en dat wil je niet hebben.
Daar komt bij ,dat de standpijp effe goed door raggen ook niet wil,want dat ding zit ervoor.

Aangezien je alles tot en met de wierpot vervangen hebt (was nergens voor nodig) , blijven er 2 zaken over , warmtewisselaar,maar die is schoon schreef je.
Dus is de impeller de boosdoener dan.

Feitelijk moet je elk voorjaar voordat de boot weer het water in gaat , je impellerpomp controleren.
Daar komt bij ,dat er een reserve exemplaar van je impeller in de boot aanwezig MOET zijn.
Het zijn cruciale onderdelen ,net zoals een reserve V-snaar voor je torretje zelf.
Heb je die ook niet ,en die erop zit gaat kapot,dan heb je geen koeling en geen stroom van de dynamo.

Wat ik zou doen in jou geval, is de impeller zowiezo vervangen ,ook al ziet die er ogenschijnlijk nog goed uit.
En heb je geen reserve , dan eerst 2 nieuwe kopen, eentje als reserve leggen ,en de andere direct voor vervanging gebruiken.

In principe is het zo ,dat bij geen of weinig water uit je uitlaat ,dat je eerst je wierpot schoonmaakt en dan als nummer 2 je impeller bekijkt/ cq vervangt.
Nu heb je je een hoop werk op de hals gehaald ,maar het mogelijke kritieke punt moet nog.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor SimondeDanser » 04 Jun 2024, 18:34

Renegade schreef:Ook dit is complete nonsens.
Het verbaasd me hier hoe sommige mensen bepaalde zaken in zijn algemeenheid trekken.
Heb je soms ervaring met honderden van deze wierpotten?
Het zal wel exemplarisch zijn op jou zijn boot.
En die van mij zit er al vanaf 1978 in ,en lekt nooit nooit ,never nooit.
Onderhoud is het behoud ,dat hoeft geen preventieve vervanging te zijn,van zaken die goed werken.
Ook heb ik een vleugelmoer nog nooit aan een deksel zien trekken.

Wat is hier complete nonsens? Ik denk dat er heel wat mensen zijn in dit forum die in de loop der jaren problemen met zo'n Vetus wierpotje met centrale bout en vleugelmoer hebben gehad.
Ik heb geen ervaring met honderden van deze wierpotten. Maar wel met een aantal, zowel bij mezelf aan boord als ook bij anderen aan boord en bij jachten die ik in beheer heb gehad. Bij mezelf bleek het dekseltje inderdaad iets vervormd. Die heb ik toen in de draaibank gezet en een klein beetje aangepast. Maar een jaar later was het weer zo. Toen heb ik er afscheid van genomen.
En ik heb vorig jaar nog een boot langszij gehad die geen koelwater meer kreeg en dus niet verder kon. Die eigenaar had ook al van alles geprobeerd, behalve het vervangen van zijn wierpot. Ook zo één met een centrale bout. Uiteindelijk is hij toch maar een wierpot met schroefdeksel gaan halen en toen was het probleem opgelost en kon hij weer verder.
En wat betreft die vleugelmoer. Als je dingen niet begrijpt, houd dan liever je mond dicht. Die vleugelmoer trekt aan de centrale bout, die door het deksel heen steekt, het deksel naar beneden op de dichtingsring. Een moer die je vast draait op een bout die trek je toch ook aan? En niks anders.
Nu stop ik deze zinloze discussie. Ik wens dat iedereen lekker gaar moge koken in zijn eigen problemen.
SimondeDanser
 
Berichten: 316
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor eagle » 04 Jun 2024, 20:14

eagle schreef:Over de wierbakjes met vleugelmoer:

Het deksel dicht op twee plaatsen af: Aan de rand van de bak, door aan te sluiten op de O-ring, en het gat voor de bout waar de vleugelmoer op wordt gedraaid.

Die bout afdichting gebeurt Niet door de vleugelmoer, maar in het filter, daar waar de bout het filter binnenkomt; hier liggen, om de bout, een aantal silicone ringetjes. Het deksel heeft aan de onderkant (net zoals aan de bovenkant) een soort naaf, waar het boutgat doorheen is geboord. Die onderkant maakt contact met die ringetjes om de bout; Als de vleugelmoer wordt aangedraaid, drukt het deksel zowel op de O-ring alsook op die ringetjes.. Dwz als het goed is!!

Als op den duur het bakje iets vervormd, kan het voorkomen dat het dekselnaafje te vroeg op de ringetjes klemt, en daardoor niet voldoende op de O-ring van de rand, waardoor er een luchtlek kan ontstaan. Ogenschijnlijk is dan de vleugelmoer goed vastgedraaid, maar dat gevoel komt doordat het deksel al op die ringetjes drukt..

Die ringetjes liggen er niet voor niets; in principe zou Een voldoende zijn, maar omdat het er meer op elkaar zijn, is er de mogelijkheid om de hoogte aan te passen door er Een of meerdere weg te nemen. Bij het juiste aantal zal het deksel eerst de O-ring raken, en deze enigszins indrukken, en daarna pas de ringetjes rond de bout gaan klemmen.

Gr, Eagle


Lees dit nog eens...

Het deksel is van Polycarbonaat. Het heeft verstijvingsruggen, Het vervormt niet.
Het bakje zelf is van Polypropyleen, dat heeft "kruip" op termijn; Hierdoor komt het centrale deel, waar de bout uitkomt, iets naar boven, dan wel de rand zakt iets naar beneden (het is maar hoe je het bekijkt). Aanpassen van het aantal ringetjes lost dit op!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1014
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor aadbloem » 04 Jun 2024, 21:01

SimondeDanser schreef:Waar je nog wel even naar moet kijken is hoe hoog de wierpot boven water bevestigd is. Deze moet eigenlijk niet te ver boven de waterlijn zitten zodat hij niet teveel weerstand geeft bij het aanzuigen.
Mvg Felix

Mijn wierpot zit ruim 40cm boven de waterlijn. Als ik deksel losdraai zie ik het water tot in de standslang 40cm zakken en omdat er geen zeefje onderzit kan ik de boel desgewenst geheel doorprikken met een buisje dat precies door de kraan past. Heb ik in Frankrijk al veel plezier van gehad.

Maar met name de hoogte van 40cm van de wierpot boven de waterlijn is geen probleem. Na schoonmaken en sluiten zie ik dat de impellerpomp de wierpot binnen enkele seconden vol zuigt met water en het koelwater snel in de uitlaat ook verschijnt.
aadbloem
 
Berichten: 1081
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 04 Jun 2024, 23:15

SimondeDanser schreef:Nu stop ik deze zinloze discussie. Ik wens dat iedereen lekker gaar moge koken in zijn eigen problemen.

Je kunt beter stoppen met je ongefundeerde uitlatingen, want je helpt op die manier een ander zijn nering om zeep.
Als het ding https://www.bootschappen.nl/vetus-koelw ... 5TEALw_wcB niet deugd ,dacht je dan dat een verkoper zijn goede naam daarmee te grabbel gaat gooien?
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor eagle » 04 Jun 2024, 23:27

Vaker geziene beschadiging van het deksel van de Vetus wierpot met schroefdeksel:

Deze deksels hebben een kruis. Er zijn sleutels voor, die op het kruis passen. Sommigen zagen die kruisvorm uit in het blad van een pingpong batje.
Maar soms gebruikt men een baco of waterpomptang om een vastzittend deksel te openen; daarbij ontstaan er barstjes in de hoeken van het kruis, waardoor er een luchtlek ontstaat, waardoor de opvoerhoogte van de impellerpomp sterk wordt verkleint, vooral bij lage toerentallen, en vooral bij hoger geplaatste filterbakken.
Gevolg: weinig tot geen water bij lagere toeren..

Controle: Deksel goed bekijken, of bij in bedrijf; vet in de hoeken van het kruis smeren, als tijdelijk afdichtmiddel. Het effect is meteen te zien..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1014
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor pascall » 05 Jun 2024, 04:17

channable=0290fa696400323237333431323934db&id=227341294&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9vqyBhCKARIsAIIcLMEXhqFAlKQRWA-k3LZVZQR1rGM5spf-4d4ojs3IF81S6dRAvoIekp4aAk5TEALw_wcB niet deugd ,dacht je dan dat een verkoper zijn goede naam daarmee te grabbel gaat gooien?[/quote]

Dit is compleet nonsens, blijkt dat u nog niet veel ervaring heeft met dergelijke dingen, goede naam, breek mij de bek niet open!
Daar wordt zoveel baggerzooi verkocht, en ze blijven het verkopen, en dat is niet alleen bij Vetus!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2141
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Yep » 05 Jun 2024, 10:52

Zoals bv. ook de https://www.bootschappen.nl/waterafsche ... r-500.html.
Regelrechte troep (zie andere draadjes).

Watersportzaken bieden voor een deel dezelfde artikelen aan.
Het overgrote deel is prima, een deel troep, maar je kunt ze dat niet altijd verwijten.
Je moet het maar weten en daarvoor is ook dit forum.
Ik weet ook niet alles (wel veel :-)).
Laatst gewijzigd door Yep op 05 Jun 2024, 13:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3206
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor aadbloem » 05 Jun 2024, 12:21

eagle schreef:Vaker geziene beschadiging van het deksel van de Vetus wierpot met schroefdeksel
Gr, Eagle

Klopt helemaal, de oplossing is: geen gereedschappen gebruiken, ook niet zo'n kruis van de watersportwinkel. Het deksel handvast aandraaien en de dikke o-ring vet houden. Beetje schroefasvet of siliconenvet op de o-ring en je krijgt het deksel altijd los.
aadbloem
 
Berichten: 1081
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten