waldpyk59 schreef:Bij 1800 toeren duurt het ongeveer 20 seconden voor het eerste water uit de uitlaat komt. Het loopt er dan langzaam uit en af en toe spuit het water een 30 cm ver. Graag jullie advies aangezien het toch normaal is dat er bij een stationair draaiende motor water uit de uitlaat komt.
Nog effe je draadje terug hebbende gelezen het volgende:
Dat het circa 20 seconden duurt is opzich niet vreemd.
Daar komt bij ,dat de motor toch niet direct koeling nodig is , want deze is dan nog koud.
Als het systeem goed in het is aangesloten ,zie je zodra de motor effentjes loopt , voldoende water in je wierpot opkomen. Is te zien door de glazen deksel van de wierpot.
Komt niet of bitter weinig water uit de uitlaat,dan kan dat 2 oorzaken hebben.
A. Je standpijp zit vol met rommel.
B. Je impeller is versleten.
C.warmtewisselasr zit vol.
Ik lees dat je een waterschepje onder de boot hebt.
Helaas ben ik niet zo gecharmeerd van die dingen,want als er iets voor blijft hangen ,zit je toevoer dicht,en dat wil je niet hebben.
Daar komt bij ,dat de standpijp effe goed door raggen ook niet wil,want dat ding zit ervoor.
Aangezien je alles tot en met de wierpot vervangen hebt (was nergens voor nodig) , blijven er 2 zaken over , warmtewisselaar,maar die is schoon schreef je.
Dus is de impeller de boosdoener dan.
Feitelijk moet je elk voorjaar voordat de boot weer het water in gaat , je impellerpomp controleren.
Daar komt bij ,dat er een reserve exemplaar van je impeller in de boot aanwezig MOET zijn.
Het zijn cruciale onderdelen ,net zoals een reserve V-snaar voor je torretje zelf.
Heb je die ook niet ,en die erop zit gaat kapot,dan heb je geen koeling en geen stroom van de dynamo.
Wat ik zou doen in jou geval, is de impeller zowiezo vervangen ,ook al ziet die er ogenschijnlijk nog goed uit.
En heb je geen reserve , dan eerst 2 nieuwe kopen, eentje als reserve leggen ,en de andere direct voor vervanging gebruiken.
In principe is het zo ,dat bij geen of weinig water uit je uitlaat ,dat je eerst je wierpot schoonmaakt en dan als nummer 2 je impeller bekijkt/ cq vervangt.
Nu heb je je een hoop werk op de hals gehaald ,maar het mogelijke kritieke punt moet nog.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.