Natte uitlaat te weinig water.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor SimondeDanser » 03 Jun 2024, 00:37

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven of je nu een wierpot hebt met zo'n centrale bout met vleugelmoer of één met een opschroefdeksel. De eerste zijn rotdingen. Die moet je, zoals eerder al door iemand geadviseerd, vervangen door één met een schroefdeksel.
Wierpotjes met zo'n centrale vleugelmoer gaan op den duur allemaal lekken. En ze blijven lekken, ook als je er een nieuwe dichtring in zet. De dekseltjes vervormen. Bovendien trekt de vleugelmoer op de verkeerde plaats aan de deksel.
Dus je kan je hele boot uit elkaar halen en alles verdenken. Maar begin nou eens met het simpelste.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Amersfow » 03 Jun 2024, 07:45

Ik lees dat ts de wierpot heeft vervangen. Hopenlijk door een goede met draaideksel.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor eagle » 03 Jun 2024, 14:54

Over de wierbakjes met vleugelmoer:

Het deksel dicht op twee plaatsen af: Aan de rand van de bak, door aan te sluiten op de O-ring, en het gat voor de bout waar de vleugelmoer op wordt gedraaid.

Die bout afdichting gebeurt Niet door de vleugelmoer, maar in het filter, daar waar de bout het filter binnenkomt; hier liggen, om de bout, een aantal silicone ringetjes. Het deksel heeft aan de onderkant (net zoals aan de bovenkant) een soort naaf, waar het boutgat doorheen is geboord. Die onderkant maakt contact met die ringetjes om de bout; Als de vleugelmoer wordt aangedraaid, drukt het deksel zowel op de O-ring alsook op die ringetjes.. Dwz als het goed is!!

Als op den duur het bakje iets vervormd, kan het voorkomen dat het dekselnaafje te vroeg op de ringetjes klemt, en daardoor niet voldoende op de O-ring van de rand, waardoor er een luchtlek kan ontstaan. Ogenschijnlijk is dan de vleugelmoer goed vastgedraaid, maar dat gevoel komt doordat het deksel al op die ringetjes drukt..

Die ringetjes liggen er niet voor niets; in principe zou Een voldoende zijn, maar omdat het er meer op elkaar zijn, is er de mogelijkheid om de hoogte aan te passen door er Een of meerdere weg te nemen. Bij het juiste aantal zal het deksel eerst de O-ring raken, en deze enigszins indrukken, en daarna pas de ringetjes rond de bout gaan klemmen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 987
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 03 Jun 2024, 15:34

Vandaag de warmtewisselaar eruit gehaald en schoon gemaakt met een pijpenrager en daarna met schoonmaakazijn laten weken en nagespoeld. Er zat amper vuil of aanslag in de pijpen. Alles weer netjes gemonteerd en tevens de koelvloeistof vervangen en systeem ontlucht. Motor starten en opnieuw pas bij 1800 toeren komt er koelwater uit de uitlaat. Binnenkort toch maar weer kijken naar de impeller, het deksel en de pomp. Voor nu ben ik er wel even klaar mee.
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor RuudM » 03 Jun 2024, 16:53

uit de vorige vragen en antwoorde lijkt het niet in de toevoer of afvoer te zitten dus moeten we kijken naar de pomp.


een vraag hoe wordt de pomp aangedreven, v-snaar of direct door de motor?
slipt de impeller niet over de as? of slipt de as? kan je de as draaien (met de hand) als de motor stilstaat?

probeer maar eens.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 03 Jun 2024, 18:36

SimondeDanser schreef:Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven of je nu een wierpot hebt met zo'n centrale bout met vleugelmoer of één met een opschroefdeksel. De eerste zijn rotdingen. Die moet je, zoals eerder al door iemand geadviseerd, vervangen door één met een schroefdeksel.
Wierpotjes met zo'n centrale vleugelmoer gaan op den duur allemaal lekken. En ze blijven lekken, ook als je er een nieuwe dichtring in zet. De dekseltjes vervormen. Bovendien trekt de vleugelmoer op de verkeerde plaats aan de deksel.
Dus je kan je hele boot uit elkaar halen en alles verdenken. Maar begin nou eens met het simpelste.
Mvg Felix

Oei, ik lees je bericht nu pas. Het betreft een wierpot van Vetus met een schroefdop. Ring ingesmeerd en moet dus goed afsluiten. Handvest aangedraaid.
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor waldpyk59 » 03 Jun 2024, 18:40

RuudM schreef:uit de vorige vragen en antwoorde lijkt het niet in de toevoer of afvoer te zitten dus moeten we kijken naar de pomp.


een vraag hoe wordt de pomp aangedreven, v-snaar of direct door de motor?
slipt de impeller niet over de as? of slipt de as? kan je de as draaien (met de hand) als de motor stilstaat?

probeer maar eens.

Zodra ik verder ga met de storing zal ik inderdaad even naar de door jou genoemde punten kijken. Het betreft een Vetus M2C5 en voorzover ik kan beoordelen wordt de pomp direct aangedreven door de motor.
waldpyk59
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mei 2024, 16:14
ligplaats: Drachten
info: Sloep met Vetus diesel.

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 03 Jun 2024, 23:25

waldpyk59 schreef:.,..... wordt de pomp direct aangedreven door de motor.

Inderdaad ,de pomp zit rechtstreeks op de motor ,geen snaar aandrijving.
Wat je al eerder schreef , het ding zit op een krap bemeten plekje.
Onder de brandstofpomp en voor de oliefilter zo te zien.
Er zitten 3 boutjes in het afdekplaatje van de impeller , ringsleutel 10 of rateldop10 .
Achter de plaat zit een O-ring..
Revisie setje impeller en O-ring is volgens de manual, art.nr: STM 7691.
En dan staat er in de manual(engels) ,dat je de nieuwe impeller besprayen moet met glycerine of siliconenspray.
Niet met een spray op oliebasis zoals kruipolie.
Bij vervanging van impeller de O-ring ook vervangen.
Renegade
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor SimondeDanser » 04 Jun 2024, 10:10

waldpyk59 schreef:Het betreft een wierpot van Vetus met een schroefdop. Ring ingesmeerd en moet dus goed afsluiten. Handvest aangedraaid.

Dat moet dan in elk geval goed zijn. En dat kan je dan ook als mogelijke oorzaak uitsluiten.
Waar je nog wel even naar moet kijken is hoe hoog de wierpot boven water bevestigd is. Deze moet eigenlijk niet te ver boven de waterlijn zitten zodat hij niet teveel weerstand geeft bij het aanzuigen. Als dat ook goed zit blijft inderdaad alleen je pomp nog over. Als je het dekseltje van de pomp af hebt controleer dan eerst ook of er voldoende water naar binnen komt als je de buitenboordkraan even open zet. Als er maar een zeikstraaltje naar binnen komt dan weet je waar je het eerst moet zoeken. En niet denken "ik heb onlangs de boot nog op de kant gehad en er kan niks in de aanzuig zitten." Met één waterplant of iets anders in je aanvoer kan deze zomaar (gedeeltelijk) geblokkeerd worden. En dat geeft het probleem wat je nu ervaart.
Succes verder.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 04 Jun 2024, 10:19

SimondeDanser schreef:Waar je nog wel even naar moet kijken is hoe hoog de wierpot boven water bevestigd is. Deze moet eigenlijk niet te ver boven de waterlijn zitten zodat hij niet teveel weerstand geeft bij het aanzuigen.
Mvg Felix

Onzin ! Wel eens van de wet der commenucerende vaten gehoord ?
Gr.wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten