Natte uitlaat te weinig water.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jun 2024, 11:48

Nooit een waterafscheider aan de motor, de beweging van de motor belemmert de waterafscheiding !
Waterafscheider in de zuigleiding terbescherming van de opvoerpomp.
Zo laag mgelijk om lekkage zichtbaar te maken en makkelijk ontluchten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Oeverloos » 06 Jun 2024, 11:59

Er staat geen micron nummer op het etiket van brandstof- of smeerolie filters in de EU.
Dat komt omdat het geen voorschrift is in onze wetgeving of CE normering.
Want de Europese Unie hanteert geen specifieke richtlijnen voor de micron waarden van filters voor diesel- of benzinemotoren,
die direct verband houden met de grootte van de gefilterde deeltjes.

Dat is jammer, omdat je als eigenaar van een scheepsmotor of een auto volledig in het ongewisse bent over de specificaties van deze onderdelen.
Vooral met het oog op de flinterdunne zuigerveren die in een groot aantal automotoren worden gebruikt vanaf 2010.
De 30 micron van de meeste smeerolie filters mag voor deze motoren wel verbeterd worden naar 20 micron, lijkt mij.
Gezien de ervaringen van de revisie bedrijven.

Het gemis van de opgave van microns is, naar mijn mening, een lacune in de wetgeving
In plaats van eisen aan filters,
worden eisen aan brandstof kwaliteit en specificaties gesteld volgens een ISO norm.
ISO 4406:2017 specificeert de reinheid van de brandstof door middel van een classificatiecode die aangeeft hoeveel vaste deeltjes van bepaalde groottes (bijvoorbeeld 4, 6, en 14 micron) aanwezig zijn in één milliliter brandstof.

Voor het verkeer over de weg betekent dat,
dat je mag vertrouwen op een constante hoge kwaliteit brandstof.
Daardoor hoeven er geen eisen aan filters te komen, is de opvatting in de EU.
Vertrouwen is goed, controle is beter, lijkt mij, want meten is weten.

In de US is dat anders.
Als je aan boord van een motorboot komt,
vragen ze eerst je naam,
dan hoeveel je verdient,
dan met hoeveelste vrouw je bent getrouwd,
en dan met hoeveel micron je filtert.

Mocht je nog met je eerste vrouw getrouwd zijn
kun je toch nog serieus genomen worden door op 2 micron te filteren.

(Even terzijde, 2 micron is in werkelijkheid 2-4 micron. 4 micron met een hoge efficiëntie is de huidige maatstaf voor moderne diesels)

Op je motorboot ben je op jezelf aangewezen om de injectiepomp
adequaat te beschermen tegen water, vergomming en microben.
Oeverloos
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jun 2024, 12:31

Mooi verhaal, maar ik heb er zo weinig aan, de grootste vervuiler is je eigen boot !
Veroorzaakt door de overheid voorgeschreven toevoegingen.
Factoren:
Plaats van het reservoir
Temperatuur van de retourolie
Hoeveelheid gevuld
Tijd van de gasolie in het reservoir
Bestrijding met gemicalien helpt, maar voorkomt niet !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Amersfow » 06 Jun 2024, 12:53

Blijft mooi dat "LTS-zwakstroom" fonetisch nederlands :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2024, 12:55

Wolf1 schreef:Nooit een waterafscheider aan de motor, de beweging van de motor belemmert de waterafscheiding !
Waterafscheider in de zuigleiding terbescherming van de opvoerpomp.
Zo laag mgelijk om lekkage zichtbaar te maken en makkelijk ontluchten.
Gr. Wolf1

Ik neem je mening ter harte .
Of ik die uitvoer is een tweede, want het zit al 46 jaar ( bj 1978) zo ,en het levert tot nu toe geen problemen op.
En ik ga dat nu niet meer wijzigen ,want de "nieuwe tor" ( een CM4.42),waar overigens geen voorfilter/waterafscheider bij geleverd is ,staat al bij mij in de werkplaats.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Amersfow » 06 Jun 2024, 12:59

Op de Vetus motoren zit onder op het vergrootte brandstoffilter een aftapplug voor water. Om de reden die wolf noemt, en om de reden die ik noemde is het een nodeloze toevoeging. Niet voor Vetus natuurlijk, want hun winst wordt iets hoger met mij af te zetten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jun 2024, 13:09

Renegade schreef:( een CM4.42),waar overigens geen voorfilter/waterafscheider bij geleverd is

Precies zoal ik al reeds vertelde, het voorfilter/ waterafscheider verhoogt alleen de standtijd van het Mitsibishi filter.
Voorfilters kunnen in het gebruik kosten besparen, als ze zijn uitgevoerd met een uitwasbaar RVS filter.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2024, 13:20

Amersfow schreef:Blijft mooi dat "LTS-zwakstroom" fonetisch nederlands


Niet weer doen Amersfow ,je weet nooit of iemand dislectisch is.
Je moet iemand nooit aanvallen op zijn woorden keuze.
"Wie zonder fouten is ,werpe de eerste steen".

Jij bent overigens ook niet perfect toch?
Amersfow schreef: Een telefoon met klein abbonement


" Come lo parli,come lo scrivi" , zei de man in Rovereto vroeger altijd.

Een sjatoo is hier in NL ook geen kasteel ,maar men begrijpt je dondersgoed in Frankrijk. :mrgreen:
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2024, 13:58

Wolf1 schreef:Nooit een waterafscheider aan de motor, de beweging van de motor belemmert de waterafscheiding !

Ik zat nog even over dit na te denken.
Dat zal dan de reden zijn geweest waarom truck fabrikanten later deze dingen niet meer aan hun chassisbalk maakten.
Vooral het merk met de ster (liever in de voorruit :mrgreen: ) deed dat.
Als Er ergens veel beweging was ,was het daar wel.
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Natte uitlaat te weinig water.

Berichtdoor rene79shovel » 06 Jun 2024, 17:06

Amersfow schreef:Blijft mooi dat "LTS-zwakstroom" fonetisch nederlands :D


:lol: :lol: ja , je weet op internet soms niet wat je leest :lol:
rene79shovel
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten