Python drive defect of iets anders aan de hand?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Python drive defect of iets anders aan de hand?

Berichtdoor Bwas » 15 Mei 2024, 21:19

Hallo! Ik hoop hier antwoord te krijgen op een probleem: mijn sloep heeft ineens geen aandrijving meer, het lijkt of de motor geen connectie meer maakt met de schroefas (eerste deel python drive bij motor draait, 2e deel na de lager van de python draait niet in dezelfde snelheid meer mee en er zit geen weerstand op. Is dit probleem makkelijk te verhelpen? Ik hoor het graag!

Groet, Berend
Bwas

ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Python drive defect of iets anders aan de hand?

Berichtdoor benE » 16 Mei 2024, 07:18

Lijkt erop dat je schroefas los zit in de klembus.
Homokyneet er tussen uit halen en kijken wat er aan de hand is.
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Mei 2024, 10:23

benE schreef:Lijkt erop dat je schroefas los zit in de klembus.
Homokyneet er tussen uit halen en kijken wat er aan de hand is.

Dan zou het achterste deel van de homokineet toch nog steeds net zo hard moeten draaien als het voorste deel? Volgens ts is dat niet het geval. Lijkt er dus meer op dat de homokineet kapot is.
Hoe dan ook zal het zaakje toegankelijk gemaakt moeten worden om te kijken wat er feitelijk aan de hand is. Ik zou hem er pas tussenuit halen op het moment dat duidelijk is waar het probleem precies zit.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor benE » 16 Mei 2024, 13:52

Dan zou het achterste deel van de homokineet toch nog steeds net zo hard moeten draaien als het voorste deel? Volgens ts is dat niet het geval. Lijkt er dus meer op dat de homokineet kapot is.
Hoe dan ook zal het zaakje toegankelijk gemaakt moeten worden om te kijken wat er feitelijk aan de hand is. Ik zou hem er pas tussenuit halen op het moment dat duidelijk is waar het probleem precies zit.
Mvg Felix[/quote]

Er wordt toch ook gezegd dat de aandrijving na het stuwlager weg is,en niet in de homokyneet.(2 de deel na het lager)
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 16 Mei 2024, 14:44

benE schreef:Lijkt erop dat je schroefas los zit in de klembus.

Ik ben bang dat benE het goed ziet.
Helaas betekent dat meestal dat de schroefas onherstelbaar beschadigd is.
Dus nieuwe schroefas.
Check de klembus, anders die ook vervangen.
De oorzaak is dat in het verleden de schroefas niet goed is vastgezet in de klembus.
Dat is heel jammer want dit probleem was dus vermijdbaar.

Het loont wellicht om de bouten en moeren van de schroefas installatie na te trekken.
Maar mijn ervaring is dat die zo vast zitten dat er geen beweging in te krijgen is.

Je ziet ook bij de montage dat de dieselmonteur allerlei prehistorische werktuigen gebruikt voor het juiste moment.
Dan kun je zelf wel met Willem de Waterpomptang en je Mannesmann doppen doosje staan zwaaien,
maar daar maak je niks mee klaar.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Mei 2024, 17:18

Bwas schreef:2e deel na de lager van de python draait niet in dezelfde snelheid meer mee en er zit geen weerstand op.

Dus ook de klembus draait niet in dezelfde snelheid meer mee.
Als de klembus het probleem is zoals hier gesteld wordt dan draait deze nog wel met dezelfde snelheid mee met de rest van de koppeling. Alleen draait de as dan in de klembus.
Het kan natuurlijk best dat dit zo is. Alleen is dit dan niet volgens de beschrijving van ts.

Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor JanSenior » 16 Mei 2024, 18:32

Maak eens wat foto's van de betrokken onderdelen. Kan je aardig wat info opleveren.
JanSenior

ligplaats: KWVL
info:

Berichtdoor JanSenior » 16 Mei 2024, 18:50

Een schroefas in een sloepje is een simpel onderdeel.
Ca 2 m lang, Ø 20 of Ø 25 of zo. An de schroefzijde een conus, spiebaan en schroefdraad.
In het professionele circuit rond A'dam durven ze daar flinke vermogens voor te vragen.

In dit geval zou een oplossing kunnen zijn: Een stukje as van ca 20 cm vanaf het druklager, de schroefas navenant inkorten, een bus over 2 x de diameter en overal spinbanen in.
Als ik me kwaad maak is dat in een dag helemaal klaar. Typisch pensionado klusje.
JanSenior

ligplaats: KWVL
info:

Berichtdoor aadbloem » 18 Mei 2024, 11:20

Betere analyse doen door de verbinding tussen motor en python drive los te nemen. Dan pas kan je zien, voelen, of de as los in de klembus draait of de klembus in het huis, grote kans dat het beide is. De klembus zet namelijk uit naar twee kanten (konusprincipe zonder spie ofzoiets) en klemt zowel de as als het lagerhuis. Klembus losnemen en het spul controleren op slijt schade. Nieuwe klembus kost pakweg +/- €75 en is de moeite waard als er geen schade is. Nieuwe klembus vastzetten is precisie werkje met momentsleutel! Als dit ooit uit de losse pols is vastgezet creëer je namelijk dit probleem. Handleiding en aanhaalmomenten bij Dintra te vinden. http://dintra.nl/ned/800%20ned.htm
Nieuwe klembus ook
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Mei 2024, 09:35

Bwas schreef:Hallo! Ik hoop hier antwoord te krijgen op een probleem.

Wij hopen hier ook van jou antwoord te krijgen op het eventuele resultaat van de aangedragen tips.
Het is hier namelijk geen éénrichtingsverkeer . ;)
Renegade

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard