Beste Iedereen,
Voor mijn schip ben ik een combinatie tussen een warmtewisselaar en een chargecooler (de koeler die de lucht na de turbo afkoelt) aan het bouwen. Kort door de bocht is dit een rechthoekige bak met daarin vele buisjes (niet anders dan een 'normale' warmtewisselaar/oliekoeler). Een gedeelte van de buisjes is bedoeld voor het koelwater waarmee de motor zich koelt. het andere gedeelte is bedoeld voor het afkoelen van de laadlucht. Aan de binnenzijde van de buisjes het koelwater/laadlucht. Aan de buitenzijde van de buisjes het buitenwater dat er door een externe pomp doorheen wordt gepompt.
De warmtewisselaar is technisch goed te maken. Hierover heb ik geen vragen. Waar ik wel een vraag over heb is het volgende:
Voor de oppervlakte die benodigd is voor het afkoelen van het koelwater is veel informatie te vinden. Voor de oppervlakte die benodigd is voor het koelen van de laadlucht vind ik nagenoeg niks. Is er iemand op dit forum die me hier informatie over kan geven?
Het gaat over een dieselmotor van 430 pk, 12,6 liter.