Peugeot Indenor motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Peugeot Indenor motor

Berichtdoor Oeverloos » 04 Apr 2024, 19:45

De Peugeot Indenor motor:

Deze motoren zijn veel verkocht in de jaren 60, 70 en 80.
Ze werden geproduceerd door “Société industrielle de l'Est et du Nord” een dochtermaatschappij van Peugeot,
afgekort Indenor, Lille, Frankrijk.
Bekend als dieselmotor in de Peugeot 404, 504, 505, 604 en de Ford Granada en Sierra.

Het motorblok stamt uit 1959 type TMD 85 voor de Peugeot 403.
Dit blok werd later XD85 genoemd en had 1,8 liter inhoud.

Het zijn indirect ingespoten dieselmotoren met voorkamer en gloeibougies.
Dat betekent dat je moet vóórgloeien voor het starten.
Gebouwd met een gietijzeren motorblok en een aluminium legering cilinderkop.

Indenor heeft de volgende typen motorblokken geproduceerd:
TMD 85 1,8 l 1959-1962
XD 85 1,8 l 1962-1964.
XD 88 1,9 l 1962-1972
XD 90 2,1 l 1970-1985
XD2 2,3 l 1978-1989.
XD3 2,5 l 1982-1992.

Tot aan 1980-82(85) zijn hieruit de volgende dieselmotoren ontwikkeld van het type XD:
1,8 liter 4 cilinder type XD 4.85
1,9 liter 4 cilinder type XD 4.88
2,1 liter 4 cilinder type XD 4.90
2,7 liter 6 cilinder type XD 6.85
2,9 liter 6 cilinder type XD 6.88
3,2 liter 6 cilinder type XD 6.90
85, 88 en 90 staat voor de boring of diameter van de cilinder.
Dit worden ook wel XDP motoren genoemd.

Om ze geschikt te maken als scheepsdiesel werden de motoren gemariniseerd.
De keerkoppeling is de mechanische HBW/Hurth of de hydraulische BorgWarner Velvet.
De motoren hebben een rating voor de pleziervaart.
Deze motoren zijn door Indenor gemariniseerd als scheepsmotoren met Bowman buitenwater koeler en drie zwarte luchtfilters met volgende typecode's:
X4M88S:   4 cil. 1,9 l 88 x 80  40pk 2600 tpm hbw/hurth kk
X4M90S:   4 cil. 2,1 l 90 x 83  50pk 2600 tpm hurth kk
X4M90SL: 4 cil. 2,1 l 90 x 83  62pk  3400 tpm hurth kk
X4M90AL: 4 cil. 2,1 l 90 x 83  62pk  3400 tpm velvet kk
X4M90A:   4 cil. 2.1 l 90 x 83  70pk  4500 tpm velvet kk
X6M88AL: 6 cil 2,9 l 88 x 80 92pk 4000 tpm velvet kk
X6M90AL: 6 cil. 3,2 l 90 x 83  92pk  2400 tpm velvet kk
X6M90A:   6 cil. 3,2 l 90 x 83 106pk 4000 tpm velvet kk
Type plaatje zit onder tussen achterkant startmotor en de onderste V snaar pully.

Dieseltechniek Nederland N.V. (DTN) te Ridderkerk mariniseerde ook Indenor motoren.
Later overgenomen door Volvo Penta Nederland N.V.
Typen rond 1965:
DT 119-40 4 cil 40 pk 2400 rpm 1,9 l
DT 119-55 4 cil 55 pk 3400 rpm 1,9 l
DT 119-68 4 cil 68 pk 4500 rpm 1,9 l
DT 166-65 6 cil 65 pk 3000 rpm 2,7 l
DT 166-83 6 cil 83 pk 4000 rpm 2,7 l

In de jaren 70 leverde DTN Ridderkerk/Volvo Penta Nederland de volgende typen:
DTP 40 40 pk 2600 rpm 1,9 l Hurth/HBW k.k.
DTP 50 45 pk 2600 rpm 2,1 l Hurth
DTP 62 55 pk 3400 rpm 2,1 l Hurth/Velvet
DTP 70 60 pk 4000 rpm 2,1 l Hurth/Velvet
DTP 75 65 pk 2600 rpm 3,2 l Hurth
DTP 92 80 pk 3400 rpm 3,2 l Velvet
DTP 106 88 pk 4000 rpm 3,2 l Velvet

Volvo Penta heeft de XDP gebruikt in de:
MD21A (XDP 4.90, 2,1 liter) type X4M90A 75 pk 4500 rpm, pleasure rating, tussen 1969-1979 (type B 1979-1981)
MD29A (XDP 6.88, 2,9 liter) type X6M88AL. 92 pk 4000 rpm, pleasure rating, tussen 1967-1970
MD32 (XDP 6.90, 3,2 liter) type X6M90AL 106 pk 4000 rpm, pleasure rating, tussen 1970-1977

Lehman heeft de XD 4.90 gebruikt::
Van 1972 tot rond 1988 mariniseerde het merk Lehman van American Diesel Corp, Lancaster, VA, de 2,1 liter XD 4.90:
Lehman 4D46 46 pk 2600 rpm
Lehman 4D50 50 pk 3000 rpm
Lehman 4D61 60 pk 4000 rpm

In de afgelopen 50-60 jaar is gebleken dat de XD88 en XD90 motoren (geproduceerd tussen 1960 en 1980-82), op den duur koelvloeistof kunnen gaan lekken.
Op ons forum is het probleem beschreven door “eagle”.

Citaat:
door eagle » 09 Nov 2023, 22:07
De cilinderbussen (Liners) van een Indenor Staan niet in het blok, maar Hangen erin, aan de rand aan de bovenkant, die in een recess in het blok valt. De hoogte van de rand is 0,1 mm meer dan de diepte van de recess, zodat de cilinderbus 0,1 mm uitsteekt boven het motorblok. De brandring van de koppakking drukt hierop, en deformeert tijdens het aantrekken van de kopbouten, totdat de rest van de pakking het blok raakt. Aldus wordt de bus (rand) aangedrukt in de recess groef.

De onderkant van de cilinderbus staat nergens op; hij steekt vrij met losse passing door een boring in de scheidingsbodem tussen koelvloeistof en oliecarter. In de boring is een O-ring kamer uitgekotterd. Daarin ligt een ring, die niet, zoals bij een O-ring, een ronde- maar een ovale doorsnede heeft.
Als de motor warm wordt, zet de cilinder uit, waardoor de onderzijde enkele tienden mm dieper door de boring naar beneden gaat steken, schuivend door de afdichtring. Een ronde ring zal dan verdraaien, en bij afkoeling weer terugdraaien en dus slijten, maar een ovale ring niet..

Wat vaak gebeurt is, dat de boringrand boven de O-ringkamer, dus aan de koelvloeistofzijde, wegrot, ten gevolge van slechte, oude koelvloeistof. Daarna valt er rotzooi bovenop de rubberring, die later tussen de ring en de cilinderbus raakt, en lekkage veroorzaakt van koelvloeistof in het carter..

Wat vaak ook gezien is bij de 6/90 is fikse slijtage aan de nokken van de nokkenas, waardoor het kleppen diagram niet meer klopt.. (gekgenoeg zelden bij de 4/90..)

Gr, Eagle

Bron: https://watersportforum.eu/viewtopic.ph ... b062909249

Vanaf 1980-82 ontwikkelt Indenor een vernieuwd type, de XD2 en de XD3:
2,3 liter XD2
2,5 liter XD3
De XD2 en de XD3 hebben de natte cilinderbussen van de XD88 en XD90 niet.
Deze motoren zijn o.a. gebruikt als basisblok door Vetus in de P serie scheepsdiesels.

Identificatie:
Bloknummer op motorblok net onder de gloeibougies:
? 1,8 l XD85 55 pk
113. 1,9 l XD88 56, 65, 68 pk
115 2,1 l XD4.90 65 pk
130 1,9 l XDP88 48 pk
131 2,1 l XDP90 57 pk
134 2,3 l XD2 70 pk
138 2,3 l XD2P 66,5 pk
147 2,3 l XD2S 80 pk turbo
152A 2,5 l XD3T 95 pk turbo
152B 2,5 l XD3TE 110 pk turbo
155 2,5 l XD3 76 pk
157 2,5 l XD3P 73 pk

Zie voor gebruiksaanwijzingen:
https://ab-marineservice.com/wp-content ... -60-70.pdf

http://www.varen4u.nl/menus/peugeot.php
http://www.varen4u.nl/pdfs/peugeot/XD88_en_XD90.pdf

Via Volvo Penta MD21/32:
http://www.varen4u.nl/menus/volvo.php

Uitgeverij Kluwer Vraagbaak van P.H. Olving 1983:
https://www.peugeot404vereniging.nl/docs/Vraagbaak voor de Indenor Dieselmotor - Ph Olving - Kluwer - 1983 - OCR - NL.pdf

Voor onderdelen:
Bij dieseldokter Fer:
www.dedieseldokter.nl

In Duitsland:
http://www.indenor-retro.de

Op dit forum is in het verleden door “vuuren1” en “aquanaut” regelmatig over deze motoren geschreven.
Via de zoekfunctie kun je hun bijdragen terug vinden.

Verbeteringen en aanvullingen zijn welkom.
Oeverloos
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten