Je kunt voor de brandstof fijnfilter op de Mercedes diesel de standaard filterpatronen gebruiken die er bij horen.
Heb je bijvoorbeeld een OM636
Dan kun je dit filter gebruiken:
https://www.dedieseldokter.nl/a-5064284 ... escriptionof:
https://bakker-ijlst.nl/product/brandst ... 80d-om616/De werking er van is minimaal maar dat is niet erg.
Als vóór filter tussen de tank en de opvoerpomp kun je een 2 micron Racor Turbine filter gebruiken.
Bijvoorbeeld type Racor FG 500 of 900.
De 2 micron verwisselbare patronen zul je wellicht speciaal moeten bestellen.
Neem een paar extra losse filter patronen mee aan boord.
Heb een een omschakelbaar Racor filterhuis met twee filters
dan dienen beide vol met dieselolie en ontlucht te zijn.
Zie je in de doorzichtige bowl onder in te veel drap of water
dan schakel je de filter om.
Er staat een pijl op het einde van de hendel die wijst naar het filter dat in gebruik is.
Het filter dat niet in gebruik is kun je losschroeven,
de patroon aan het plastic lusje er uit trekken,
de drap aftappen en een nieuwe er in drukken.
Eventueel op toppen met een beetje schone dieselolie en met de T hendel boven op de deksel dicht schroeven.
Die is dan weer gebruiksklaar.
Dit kun je doen terwijl de motor loopt.
Zo houd je de hoge druk injectiepomp van je Mercedes schoon en bedrijfszeker.
Draai niet door tot de motor vanzelf afslaat.
Het complete brandstof systeem moet dan eerst ontlucht worden voordat de diesel wil starten.
Daar ben je wel even mee bezig.
De 30 micron vóór filters en de 10 - 14 micron fijnfilters op de motor zijn verouderd.
Maar je kunt ze nog steeds gebruiken als je een schone tank hebt en recente biodiesel.
Deze zijn alleen niet bruikbaar om vervuiling door vergomming (bruine appelstroop) van bio aandeel van oude biodieselolie in de tank van een schip tegen te houden.
Oud is ouder dan 12 maanden.
Deze filters stammen uit de vorige eeuw toen dieselolie nog blauw en vet was
en een hoog zwavelgehalte bezat.
De zwavel gaf bacteriën destijds geen kans om te groeien en biodiesel bestond nog niet.