Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor Oeverloos » 15 Jan 2024, 15:51

Goed plan, Steve.

Hier zijn nog observaties over vergomming:
viewtopic.php?f=4&t=6800&p=89676&hilit=Vergomming#p89676
Oeverloos
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor Mopolcamper » 15 Jan 2024, 15:57

Is er een reden waarom die tank zo groot is?
Mopolcamper
 
Berichten: 579
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor Yep » 15 Jan 2024, 16:00

Misschien omdat het verbruik stevig kan zijn :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor Mopolcamper » 15 Jan 2024, 17:13

Ik stel die vraag omdat het mijn indruk is dat de tanks te groot worden ingebouwd. Als je vaker moet tanken als de tank kleiner is, is het risico op bacterievorming ook kleiner.
Mopolcamper
 
Berichten: 579
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor Oeverloos » 15 Jan 2024, 17:56

Dat is inderdaad een punt.

De huidige dieselolie is niet erg lang houdbaar,
denk aan 6 maanden.
Als schippers hun tank vol houden, b.v. voor de winter,
dan is de meeste dieselolie over de houdbaarheid datum heen
en begint de vergomming langzaam op gang te komen.

Om dat tegen te gaan zul je of minder moeten tanken of meer gebruiken of
overgaan op GTL.
De meesten van ons zijn de zoveelste eigenaar van een schip dat eens gebouwd is met een bepaalde tankinhoud voor
kanalen en rivieren of om op zee te varen.

In de jaren 70 zijn een aantal motorboten gebouwd die zodanig grote tanks hadden dat ze Engeland konden bereiken
in verband met de koude oorlog en een aanval vanuit de USSR.
Met zo’n schip heb ik vroeger een aantal jaren gevaren.

Je kunt het volgende overwegen om problemen te voorkomen:
- Tank niet te veel,
- tap geregeld het water af onder in de tank,
- en monteer een dubbel Racor FG turbine filter (type 500, 900, of 1000 afhankelijke van de motor) met 2 micron verwisselbare papieren patronen.
Dan ben je zeker van bescherming van de hoge druk injectiepomp van de hoofd motor(en).

Het veel gebruikte Delphi Lucas CAV HDF 296 filter (10-14 micron bij 85% efficiëntie) is alleen ok bij een schone brandstoftank.
Het zal de appelstroop achtige vergomming deeltjes niet voldoende tegenhouden.
Zoals ik zelf heb mogen ervaren met een complete revisie van de CAV injectiepomp bij Büchli in Harderwijk
als gevolg van een 650 liter brandstof tank vervuild met tot appelstroop vergomde oude dieselolie
wat weer het gevolg was van 5 jaar stilliggen bij de vorige eigenaar.
Oeverloos
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor rene79shovel » 15 Jan 2024, 18:06

pascall schreef:Ik zou het niet doen, met de huidige kwaliteit diesel heb je kans dat er zo weer vuil in zit, en zoveel is het niet!
ff naar buiten met wat wind en hij is zo schoon :lol:
Ik heb er een vuilafscheider tussen gezet voor het fijnfilter/waterafschijder, waanzinnig wat daar uitkomt!
Een keer zelf bedacht en vervaardigd, eenvoudig maar werkt boven verwachting erg goed!
Had een berg bagger in de tank maar door de vuilafscheider is het fijnfilter nog steeds functioneel, anders had het al menig keer vervangen moeten worden.

Mvg,

Pascal.


dat vuilfilter van jou , is dat een beetje vergelijkbaar met een vuilfilter in een cv installatie thuis ?
rene79shovel
 
Berichten: 159
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor pascall » 15 Jan 2024, 18:13

Geen idee want dat ken ik niet, stoken op gas.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2024, 18:55

quichot schreef:Waarom moet schoonmaken 2000 euro kosten? Of snap ik iets niet?

Wij snappen het allebei niet !
De titel van de topic gaf al aan waar het probleem zich bevindt, gebrek aan "wijsheid"
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1864
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor Yep » 15 Jan 2024, 19:34

Top Wolf.
Dank voor een waardevolle bijdrage.
Daar kunnen we vast iets mee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat is wijsheid, wel of niet laten reinigen tank

Berichtdoor elrenegado » 15 Jan 2024, 20:07

Mopolcamper schreef:Is er een reden waarom die tank zo groot is?


Er staat 2x een 12 cilinder diesel in het schip, en is zeewaardig.
Dus dan mag er wel een paar litertje gebunkerd mogen worden.


En waarom dat 2k moet kosten.
Ik heb 3 offertes opgevraagd, prijzen ontlopen elkaar niet veel.
Althans, niet als ze ook echt de tank zelf schoonmaken en spoelen.
Sommige bedrijven filteren alleen de diesel.
Men komt op locatie. pompt tank leeg, lucht hem zodat er een man in kan.
Die schraapt eerst alles schoon, spoelt dan met diesel. reinigt nogmaals de tank, verwisselen de brandstoffilter en spoelen leidingen bij aantreffen bacterie.
De uitgepompte diesel word ook gefilterd en het schone deel weer teruggepompt.
Prijs gaat vooral op basis van volume van de tank. Hoe groter hoe meer tijd nodig en dito kosten natuurlijk.

Voordeel is wel dat ze samenwerken met de EOC, mocht ik nu de komende tijd problemen krijgen door vervuiling dekt de verzekering dat gewoon.
1 brandstofpomp hier (en ik heb er 2 ) kost een veelvoud van die schoonmaakbeurt.
Mede daarom besloten het toch te laten doen.
Kleine investering, grote zekerheid.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten