Oeverloos schreef:Dat is inderdaad een punt.
Je kunt het volgende overwegen om problemen te voorkomen:
- Tank niet te veel,
- tap geregeld het water af onder in de tank,
- en monteer een dubbel Racor FG turbine filter (type 500, 900, of 1000 afhankelijke van de motor) met 2 micron verwisselbare papieren patronen.
Dan ben je zeker van bescherming van de hoge druk injectiepomp van de hoofd motor(en).
Het veel gebruikte Delphi Lucas CAV HDF 296 filter (10-14 micron bij 85% efficiëntie) is alleen ok bij een schone brandstoftank.
Het zal de appelstroop achtige vergomming deeltjes niet voldoende tegenhouden.
Zoals ik zelf heb mogen ervaren met een complete revisie van de CAV injectiepomp bij Büchli in Harderwijk
als gevolg van een 650 liter brandstof tank vervuild met tot appelstroop vergomde oude dieselolie
wat weer het gevolg was van 5 jaar stilliggen bij de vorige eigenaar.
Voordeel van groot volume is dat je een tankwagen kan laten komen met B0 diesel waar in ieder geval geen Bio ellende inzit. en dus wel langer meegaat. Ik probeer dat af te stemmen op het jaarverbruik., ongeveer 3000 liter.
Qua filter staan er 2x Racor turbines per motor voor, plus dubbele voorfilter op de motor.
Ook de generator zit achter een dubbele racor.