Indenor XDP 6.90

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kvh » 10 Nov 2023, 21:27

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Nu zie ik dat het handboek schrijft over 0.025 tot 0.9 mm. Is de 0.1 mm later bijgewerkt na falen van de koppakking?
Vandaag een houder gemaakt op de 3d printer en morgen gaan we maar eens meten.
Alvast bedankt
kvh
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Nov 2023, 23:33
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor eagle » 10 Nov 2023, 23:34

De officiële hoogte is 0,025mm tot 0,09mm.
Voor het meten dienen de liners te worden aangedrukt met een kikker over twee liners en een bout in een van de kopbout draadgaten in het blok.
Meten kan met een rei of haarlineaal of een stuk HSS Toolbit van voldoende lengte, over de liner, en dan de ruimte tussen de rei en het blok checken met voelermaten.
Met een meetklok of Puppitester gaat het ook, gevat in een soliede houder met gevlakte gietijzeren zool. In geval van een magneetvoet; magneet uitschakelen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kvh » 06 Dec 2023, 21:43

Hallo allemaal,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het demonteren en schoonmaken van de motor.
De oude voeringen waren met shims gemonteerd en zaten hierdoor op een hoogte van 0.15-0.16 mm boven het blok.

Vandaag mijn revisie set gekregen en meteen een voering geplaatsts en vastgeklemd.
Nu zit deze hoger als de oude voeringen met shims.
Ik meet nu een hoogte van 0.20mm :shock:
Is dit nu te hoog en moet ik de voeringen afdraaien of zou dit nog mogelijk zijn en kan ik dit monteren zonder mijn koppakking af te snijden?
kvh
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Nov 2023, 23:33
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2023, 01:15

Vreemd...
We hebben nooit meer dan 0,1 gezien..

Originele bussen? Radius onder de rand? Scherpe kant aan de recessboring? Alles goed schoon? Is het bij alle vier de bussen hetzelfde? Is het bij alle vier gaten hetzelfde?
Klemt de klembout wel goed? (iets te lang..) Is het blok soms gevlakt?

Als ze alle vier te hoog liggen, bestaat de kans dat de kop krom getrokken wordt, of dat de pakkingvlakken naast de busranden niet genoeg vlaktedruk krijgen. Is ook niet fijn voor de wervelkamers..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kvh » 07 Dec 2023, 07:43

Oh pardon vergeten te vermelden.

Het blok is inderdaad wat gevlakt. Dit is gedaan met de gedachte omdat we shims vonden onder de oude bussen.
Ik meette met de oude bussen zonder shims 0.06 tot 0.07mm.
Het blok is toen .04 gevlakt.
Ik had niet verwacht dat er verschil zou zijn met oude en nieuwe voeringen :cry:

Nieuwe voeringen zijn van het merk aprotec france.
kvh
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Nov 2023, 23:33
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor Navigo » 07 Dec 2023, 10:16

HH,

In eerste instantie zou ik zeggen;
Is de radius thv pasvlak onderzijde pasvlak natte cilinder t.o.v. cilinderblok gecontroleerd ?
Meet de oude en nieuwe bussen eens secuur op, zijn er verschillen?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor Wolf1 » 08 Dec 2023, 19:28

kvh schreef:Hallo allemaal,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het demonteren en schoonmaken van de motor.
De oude voeringen waren met shims gemonteerd en zaten hierdoor op een hoogte van 0.15-0.16 mm boven het blok.

Vandaag mijn revisie set gekregen en meteen een voering geplaatsts en vastgeklemd.
Nu zit deze hoger als de oude voeringen met shims.
Ik meet nu een hoogte van 0.20mm :shock:
Is dit nu te hoog en moet ik de voeringen afdraaien of zou dit nog mogelijk zijn en kan ik dit monteren zonder mijn koppakking af te snijden?

Mira maakte naast zijn klepzitting freesmachientje ook een sponning vrees machientje, met elektro magneetring.
Kon je zo op het blok plakken, om de sponning ter plaatse, op juiste diepte te maken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kvh » 08 Dec 2023, 22:08

Morgen ga ik de oude en nieuwe voeringen meten en kijken wat het verschil is.

@Wolf1 mocht ik deze tool nodig hebben waar zou deze te krijgen zijn? Of kan ik het blok ergens brengen voor bewerkIng?

Alvast bedankt.
Gr
Kvh
kvh
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Nov 2023, 23:33
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor Navigo » 09 Dec 2023, 11:44

HH,

Het blok is toch gevlakt? Die kunnen ook de sponning op diepte brengen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor Wolf1 » 09 Dec 2023, 12:18

Met een Mira, kan je het terplaatse op de boot keurig in orde maken, een kaal blok kan door elk bedrijf met een kotter of fijnboorbank gehandeled worden.
Met al deze bewerkingen, verandert wel de zuigerhoogte, en zal dus hoogstwaarschijlijk, aangepast moeten worden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten