SEV A14/30 Dynamo testen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor blb » 30 Mei 2023, 12:28

Goedendag,

De 2 ampèremeters aangesloten op de dynamo (startaccu en hh accu) slaan beide niet uit als de motor loopt, de spanning op beide B+ aansluitingen is (en blijft) gelijk aan de accuspanning; +- 12,6 volt. de Dynamo heeft 2 B+ aansluitingen, een 61(D+) aansluiting, een EXC/DF aansluiting en een massa aansluiting.

Ik besef me dat 't van alles kan zijn (er is b.v. een externe spanningsregelaar aangesloten); is er een eenvoudige manier om te bepalen of de dynamo 't in elk geval doet? Al zoekende op dit forum zag ik deze post https://www.watersportforum.eu/viewtopic.php?t=2739#p39691 waarin Henkvd aangaf een lampje van 12v/3W op de B+ en D+(61) aansluiting te zetten (en de rest dus even los te halen) om zo in elk geval vast te stellen of de dynamo zelf 't nog doet of 't ergens anders in zit.

Is dit een goede manier op even snel vast te stellen of 't probleem in de dynamo zelf ligt of ergens anders?
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor heuvels » 30 Mei 2023, 16:13

De simpelste manier om de dynamo te testen is even uitbouwen en naar een dynamo boer te gaan, die test hem op de bank dan weet je zeker of die goed is.
Ik was vorig jaar in Alkmaar bij Rotor toen ik vermoedde dat de dynamo kapot was. Was niet het geval maar gaf wel iets te weinig spanning af, voor twee tientjes een nieuwe voltage regulator er in en ik was weer helemaal blij.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor eagle » 30 Mei 2023, 20:05

Een snelle test of er uberhaupt leven zit in de dynamo:
Df aansluiting losnemen. Een hulpdraad bijaan b+ (is 12volt) aansluiten. Voltmeter op de accu aansluiten (of tussen B+ en massa).
Motor starten. Kijk op de voltmter; lees de accuspanning af. Tik met de 12v draad de DF aansluiting aan (kort), en kijk of de accuspanning dan stijgt. Blijft de spanning onveranderd: Dynamo fout. Stijgt de spanning (hoeveel is niet interessant): dynamo werkt. Meestal is het ook te horen aan het geluid van de motor; Door de 12v op DF wordt de dynamo namelijk op Volle Kracht gezet, waardoor de motor zwaar aan de dynamo moet trekken, en dat hoor je..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor blb » 31 Mei 2023, 11:13

Dank Eagle, vanavond ga ik mij er denk ik verder op storten.
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor blb » 01 Jun 2023, 01:02

Afgelopen avond van alles getest.
Resultaat: alleen met een laadstroomcontrolelampje tussen de + van de spanningsregelaar en + na het contact geeft D+ een spanning van 14,6V af. B+ 1 en B+2 geven alleen de accuspanning aan (12,6V startaccu, 13,4 lichtaccu).
DF even aan 12V heeft geen resultaat. We hebben de dynamo maar uitgebouwd en die gaat morgen naar een "dynamoboer". to be continued....
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor blb » 02 Jun 2023, 23:39

update: De dynamo is getest. Meerdere diodes getest, ook beide grendeldiodes en de lagers zijn ook aan revisie toe. Gelukkig had deze "dynamoboer" een exact zelfde type gereviseerd liggen, die gaat er morgen in.
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor blb » 03 Jun 2023, 23:20

Hij zit er in en alles werkt nu! Natuurlijk was 't ook dit x weer niet simpel, de gereviseerde dynamo bleek toch andere maat, de pully zat zo'n 18mm fout. Dit met nieuwe bouten en ringen op weten te lossen. We hebben wel een laadstroomcontrolelampje moeten plaatsen tussen D+ en B+; zonder kwam de dynamo niet op gang. Deze dynamo heeft ook weer 2 afzonderlijke B+ uitgangen, 1 voor de startaccu en 1 voor de lichtaccu.
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor eagle » 03 Jun 2023, 23:44

Laadlampje hoort tussen kontaktslot klem 15 (12 Na kontact), en D+/61.
Het lampje dient, behalve als laadcontrole, tevens om bij start een gering stroompje door de veldspoel (=rotor) te sturen, waardoor deze een weinig magnetisch wordt. Dat is nodig omdat er geen permanente magneten in een dynamo zitten, en dus het laden nooit zou beginnen (kip of ei..).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor blb » 04 Jun 2023, 01:04

Precies, zonder deze voorspanning werkt 't niet. 't Vreemde is dat met de oude dynamo 't wel gewerkt heeft, ik vermoed dat dit komt omdat deze defect was en D+ contact aan B+ hing en daardoor aan 12V van de accu. Zou 't zoiets kunnen wezen?

We hebben nu 't laadlampje (12V/5W) tussen D+ en B+, we hadden eerste geprobeerd 't met het lampje in 't paneel te doen dat nu tussen 12V na contact en massa hangt (massa losgenomen, D+ er aan gehangen) maar dit werkte niet. Dit terwijl 't lampje wel brand als je 't contact aanzet, mogelijk een te laag vermogen? Hoeveel Watt dient zo'n laadlampje te wezen?

Afbeelding
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: SEV A14/30 Dynamo testen

Berichtdoor heuvels » 04 Jun 2023, 09:34

blb schreef:Hoeveel Watt dient zo'n laadlampje te wezen?
Moeilijk te zeggen. Als het lampje te licht is, dan gaat de dynamo pas op gang als je een flinke dot gas geeft. In dat geval een iets zwaarder lampje er in.
En een LED lampje gaat dus niet werken...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten