Toerenteller sensor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Toerenteller sensor

Berichtdoor vwillems1979 » 28 Mei 2023, 20:35

Beste watersporters,

Ik heb in mijn doerak en oude indenor liggen. Deze draait nog perfect. Geen olieverbruik of koel problemen, ik ben er zeer tevreden over. Een hopelijk blijft deze nog lang doorlopen. Echter heb ik wel 1 probleempje. De toerenteller hobbelt op en neer terwijl de motor dezelfde toerental draait. Nu wil ik de draad naar de tacho sensor vervangen, echter kan ik niet vinden watt deze sensor in het blok zit. Ik heb al om en rond de distributie gekeken maar ik vindt niets. Ik zal er wel overheen kijken. Kan iemand mij de juiste route aanwijzen? Het liefst met een plaatje :)

De dynamo heeft geen w aansluiting, dat had ik al bekeken.

Groeten,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Toerenteller sensor

Berichtdoor Kwokko » 28 Mei 2023, 21:16

vwillems1979 schreef: Ik zal er wel overheen kijken. Kan iemand mij de juiste route aanwijzen?

Groeten,
Vincent

Vincent,

Op deze site http://www.varen4u.nl/menus/peugeot.php staat in het bestand Indenor DT119/166 de gegevens waar je dynamo aansluiting zit.
Deze moet volgens opgave ,halverwege het motorblok aan de uitlaatzijde, onder de warmtewisselaar van DTN ,de aandrijving + aansluiting zitten voor de toerenteller .
Kwokko
 

Re: Toerenteller sensor

Berichtdoor eagle » 29 Mei 2023, 12:29

Onder de impellerpomp.
Is van onder in de kast voor de aandrijving van de inspuitpomp geschroefd. Zeskant, 2 aansluitingen. De tussenring is kritisch qua dikte; hij bepaalt de luchtspleet tov het tandwiel.

Zo,n gever is Of goed, Of defekt, en geeft dan niets meer. Weerstand tussen de aansluitingen: 1250 +_ 50 Ohm. Tussen huis en aansluiting: Oneindig Ohm (potentiaalvrij).

Storing lijkt meer op een slechte bedrading, of instabiele 12 volt (Mechanische dynamoregelaar?).

Toerenteller is een Frequentiemeter.

Mocht het toch een W contact systeem zijn; V snaar slipt.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Toerenteller sensor

Berichtdoor vwillems1979 » 29 Mei 2023, 15:13

Impellerpomp heb ik niet, gesloten koelsysteem met buizen onder de boot.

Ik heb wel op die plek bij de distributie gekeken, ter hoogte waar de impellerpomp hoort te zitten. Dat vindt ik alleen een afgedopt gat. Zou het dan toch om een w aansluiting op de dynamo gaan. Ik kon het slecht zien. Wel heb ik een foto van de dynamo gemaakt en geen w aansluiting gezien. Ik moet ook toegeven dat ik 1 aansluiting niet kon zien. Zie hiervoor het plaatje: https://photos.app.goo.gl/MRCd3baUd3HvznJ38
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Toerenteller sensor

Berichtdoor Kwokko » 29 Mei 2023, 21:39

vwillems1979 schreef:Ik zal er wel overheen kijken. Kan iemand mij de juiste route aanwijzen?

Even inloggen op het Doerakclubforum,waar je lid van bent.
Daarin staat ook een artikel die erover gaat.
Circa 7 jaar terug.
Kwokko
 

Re: Toerenteller sensor

Berichtdoor G.brul » 31 Mei 2023, 18:42

Goedemiddag,
Ik weet niet of je ook Facebook gebruikt maar daar is een groep actief genaamd Doerakvaarders, daar is veel technische expertise te vinden en staat volledig los van de Doerakclub.
Vr.gr.
Gerard Brul
Doerak 780AK
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten