Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 01 Mei 2023, 18:09

Vandaag een proefvaart gemaakt met een stalen kruiser van 10 x 3,30 meter met een VP MD32. De motor start goed maar rookt verschrikkelijk de eerste 5 minuten, na 10 minuten stationair draaien ligt er rond de boten een aardige oliezweem op het water.

Bij de proefvaart moest plotseling hard achteruit gedraaid worden wat resulteerde in een mistbank. Toen we stil lagen lag er een aardige plas olie op het water.

Toen de motor op temperatuur was gaf ik gas tot max rpm, de motor ging toen weer roken. De verkoper zei dat je het gas rustig op moest voeren en dat die dan niet rookte, maar je zag gewoon rook ondanks de watergekoelde uitlaat. De boot kwam trouwens onwijs traag op gang, of ik een anker meesleepte, de motor reageert trouwens wel fel op het gas geven.

De rook is lichtblauw van kleur, de boot heeft naar ik begrepen een poosje stil gelegen. Ik heb zelf recent van mijn huidige boot een DTN50 vervangen omdat deze er mee gestopt was echter rookte deze motor totaal niet. De urenstand van de motor is 1950 uur, of deze klopt weet je niet van een motor van 41 jaar oud.

Wat betekend de lichtblauwe kleur rook, is dit olie of brandstof (een pissende verstuiver)?
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor chaea » 01 Mei 2023, 18:17

Olie
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 01 Mei 2023, 18:43

chaea schreef:Olie

Denk je dan aan versleten zuigerveren? De motor reageert apart op wisselingen in toerental, dus van vol gas naar stationair lijkt deze even over te slaan, een hikkie.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor Navigo » 01 Mei 2023, 19:30

HH,

Slechtte verstuivers.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor Amersfow » 01 Mei 2023, 19:37

Ik kocht een boot met een scheepsdiesel met 1150 uur op de teller, uit 1991. Direct eruit laten halen en er een nieuwe in laten zetten. Dat is het belangrijkste onderdeel gelijk goed. Geen minuut spijt van gehad.
Langzaam op gang komen kan natuurlijk ook doordat er misschien een enorme baard (schelpjes) aan zit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor Kwokko » 01 Mei 2023, 20:11

whalertje40 schreef:.........met een VP MD32. De motor start goed maar rookt verschrikkelijk de eerste 5 minuten, na 10 minuten stationair draaien ligt er rond de boten een aardige oliezweem op het water.
De verkoper zei dat je het gas rustig op moest voeren en dat die dan niet rookte.
De rook is lichtblauw van kleur, de boot heeft naar ik begrepen een poosje stil gelegen.
Wat betekend de lichtblauwe kleur rook, is dit olie of brandstof?


Een Volvo Penta MD32 is in de basis een 6-cilinder Peugeot-Indenor motor.
Het heeft anders dan dat de naam doet vermoeden ,niks met een Volvo fabrikaat te maken.
1950 draai uren voor een motor dat al ruim 45 jaar niet meer gemaakt wordt?
En van wanneer is de motor zelf?
Zet overal maar vraagtekens bij.
Maar lichtblauwe rook , en een kleurtje op het water ,is olie.
Brandstof verdampt ,maar olie blijft op het water liggen.
Motor moet compleet overhaald worden, als die dat nog waard is.
Anders hermotorisatie .
Kwokko
 

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 01 Mei 2023, 21:11

Navigo schreef:HH,

Slechtte verstuivers.

Navigo

Heb je dan ook een oliefilm op het water?
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 01 Mei 2023, 21:13

Amersfow schreef:Ik kocht een boot met een scheepsdiesel met 1150 uur op de teller, uit 1991. Direct eruit laten halen en er een nieuwe in laten zetten. Dat is het belangrijkste onderdeel gelijk goed. Geen minuut spijt van gehad.
Langzaam op gang komen kan natuurlijk ook doordat er misschien een enorme baard (schelpjes) aan zit.

Daar is de prijs niet naar van de boot en de verkoper blijft beweren dat de motor prima in orde is.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 01 Mei 2023, 21:18

Kwokko schreef:
Een Volvo Penta MD32 is in de basis een 6-cilinder Peugeot-Indenor motor.
Het heeft anders dan dat de naam doet vermoeden ,niks met een Volvo fabrikaat te maken.
1950 draai uren voor een motor dat al ruim 45 jaar niet meer gemaakt wordt?
En van wanneer is de motor zelf?
Zet overal maar vraagtekens bij.
Maar lichtblauwe rook , en een kleurtje op het water ,is olie.
Brandstof verdampt ,maar olie blijft op het water liggen.
Motor moet compleet overhaald worden, als die dat nog waard is.
Anders hermotorisatie .


Ik was idd op de hoogte dat het een Indenor is. De boot is van bouwjaar 1982 en ik denk dat deze er wel nieuw ingekomen is.

Overhalen is een optie die ik zelf aan zou durven, echter wat een herrie maakt deze motor bij vol gas. De Indenor die ik vervangen heb voor een Craftsman CM4.42 in mijn huidige boot is een verademing. Dus overhalen is voor mij geen optie.

Dus ik ga deze boot laten leggen wat ik wel heel jammer vind want voor de rest is het een schitterende boot.
Laatst gewijzigd door whalertje40 op 01 Mei 2023, 21:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 01 Mei 2023, 21:20

Amersfow schreef:Ik kocht een boot met een scheepsdiesel met 1150 uur op de teller, uit 1991. Direct eruit laten halen en er een nieuwe in laten zetten. Dat is het belangrijkste onderdeel gelijk goed. Geen minuut spijt van gehad.
Langzaam op gang komen kan natuurlijk ook doordat er misschien een enorme baard (schelpjes) aan zit.

De boot is een half jaar geleden met verse antifouling het water in gegaan, had idd de oorzaak kunnen zijn.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten