Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor chaea » 01 Mei 2023, 22:18

Ik ga voor gehele slijtage, ik heb ooit ook zo'n rokende indenor mogen aanschouwen. Alleen in de vaart leek het minder maar door de vaarwind en het open water waar het kon verwaaien. Maar in krappere vaartjes, doorgangen en sluizen was het walmen met oliefilm op het water, die motor was gewoon op. Zelfde als jij nu beschrijft, heel slim om links te laten liggen.
chaea
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Mei 2023, 22:28

Die motor is gewoon op. Geen geld meer insteken.
Een vriend van mij heb ik van de zomer vanaf halverwege zijn vakantiebestemming terug naar huis gesleept. Hij had ook zo'n motor met dezelfde verschijnselen als in dit topic beschreven. Op een zeker moment was het in één keer afgelopen. De motor was vastgelopen.
Dus groot gelijk dat je die boot laat liggen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor kajoe » 02 Mei 2023, 09:32

had ik ook grote mist banken bij een beetje gas geven ook bij warme motor lag ook redelijk wat olie op het vlak .
bleek een indenor 6/90 bij een halfuurtje varen op snelheid steeds het alarm af te gaan te heet kokje gaf 70 gr aan .
starten bleek een ramp moest je steeds even tornen op stand en dan starten .
en zo nog meer dus besproken met de verkoper en uiteindelijk er 10 duizend af gekregen ,verder was op wat roest na hij in prima staat.met een prachtige eiken betimmering 6 245amp accu.s een jaar oud vrij nieuwe koelkast .en nog heel wat en voor ons het belangrijkste was dat de kruiphoogte ruim onder se 2,50 m was .
dus met die boot op naar Friesland de waal opvarig met maar half vermogen duurde even mar zijn uiteindelijk er gekomen met de nodige motor sores .
een paar dagen later naar ijlst en met bakker praten deze kwam bij ons langs om is te kijken wat mogelijk was .
de vuilnisbak in met dat kreng wij wouden liefst ongeveer het zelfde aantal pk ,nou een paar dagen later belde hij met de berekening bleek dus met rond 60 pk het beste uitkwam .
nu varen we dan met een sole 62 mini we lopen harder dan met die 90 gebruiken een grote sloot minder gasolie en in die 4 jaar nog niet meer dan een ik denk een kwart liter smeerolie of minder .
en heen druppel olie op het vlak ,het mooie was dat er niets gedaan hoefde aan schroef en dergelijke ,bakker bleek een paar jaar daar voor al een nieuwe galan /schroef /en schroefas met python er tussen geplaatsen te hebben .en de koppeling hebben ze gelijk maar gereviseerd nu dus al jaren plezier er van .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor Wolf1 » 02 Mei 2023, 10:42

kajoe schreef:nu varen we dan met een sole 62 mini we lopen harder dan met die 90 gebruiken een grote sloot minder gasolie en in die 4 jaar nog niet meer dan een ik denk een kwart liter smeerolie of minder .
en heen druppel olie op het vlak ,het mooie was dat er niets gedaan hoefde aan schroef.

Het is allemaal te mooi om waar te zijn, maar wat koste de Sole nu ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor Kwokko » 02 Mei 2023, 11:13

whalertje40 schreef:Daar is de prijs niet naar van de boot en de verkoper blijft beweren dat de motor prima in orde is.
......... wat ik wel heel jammer vind want voor de rest is het een schitterende boot.

Maar doe hem dan een voorstel , dat je bij een 2de bezoek (als je dat nog overweegt) ,je iemand meeneemt die motorkennis heeft.
En of hij accoord gaat met het oordeel van die persoon.
Honderd om één,doet hij dat niet.
Dan is het wel duidelijk toch?

Een hoop lawaai trouwens ,kan ook nog komen van de combi motor-keerkoppeling.
Hoe is het schakelgedrag naar vooruit en achteruit?
Met een ferme klap?
Kwokko
 

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 06 Mei 2023, 15:24

Kwokko schreef:Maar doe hem dan een voorstel , dat je bij een 2de bezoek (als je dat nog overweegt) ,je iemand meeneemt die motorkennis heeft.
En of hij accoord gaat met het oordeel van die persoon.
Honderd om één,doet hij dat niet.
Dan is het wel duidelijk toch?

Een hoop lawaai trouwens ,kan ook nog komen van de combi motor-keerkoppeling.
Hoe is het schakelgedrag naar vooruit en achteruit?
Met een ferme klap?


Ik ben al 3x bij de boot wezen kijken, helaas gaat deze meneer (handelaar) geen bakzeil halen. Hij weet dat ik de Indenors niet vertrouw dus hij denkt misschien dat ik op deze manier een andere motor op zijn rekening probeert te kopen.

Nee hoor, het is een hydraulische keerkoppeling, schakelt naar mijn inzien correct. Het is gewoon het toerental van de motor dat het geluid produceert, 3600 toeren dat is best een hoop voor een normale plezierboot, vind ik dan.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor chaea » 07 Mei 2023, 20:01

Als het een handelaar is heb je consumentenrecht, laat hem garantie geven als hij zo vol is van de motor. Of spreek af dat je de motor goed laat nakijken door een erkend monteur, is deze goed jouw kosten, is hij versleten dan de kosten voor hem.

Ik denk dat ik zijn antwoord wel weet.
chaea
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor ErikHa » 07 Mei 2023, 21:38

Snap niet wat er moeilijk is; Of je koopt de boot, of je koopt 'm niet. In het eerste geval houd je rekening met vervangingskosten voor een nieuwe of revisiemotor. Is de totaalprijs dan nog steeds zo mooi?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor whalertje40 » 21 Mei 2023, 15:09

ErikHa schreef:Snap niet wat er moeilijk is; Of je koopt de boot, of je koopt 'm niet. In het eerste geval houd je rekening met vervangingskosten voor een nieuwe of revisiemotor. Is de totaalprijs dan nog steeds zo mooi?

Gr.

Erik

Nee de boot is dat niet waard, het is een mooie originele boot zowel binnen als buiten. Maar het is de motor vervangen, geen omvormer en acculader. Dus alles bij elkaar opgeteld is dat het niet waard.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Proefvaart gemaakt maar geen vertrouwen in de motor

Berichtdoor Svalk » 21 Mei 2023, 17:33

Als je het gevoel hebt dat de boot het niet waard is dan heb je de juiste beslissing genomen, al zijn een omvormer en een acculader niet direct hoge kosten maar een motor en wie weet wat er verder nog achterweg komt of bij komt . Gelukkig zijn er meer boten te koop, al krijg je bij verkoop van een boot met een splinternieuwe motor het bedrag van een motor er nooit meer uit, alleen dan kan het jaren ermee blijven varen de pijn wat verzachten.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten