Vandaag een proefvaart gemaakt met een stalen kruiser van 10 x 3,30 meter met een VP MD32. De motor start goed maar rookt verschrikkelijk de eerste 5 minuten, na 10 minuten stationair draaien ligt er rond de boten een aardige oliezweem op het water.
Bij de proefvaart moest plotseling hard achteruit gedraaid worden wat resulteerde in een mistbank. Toen we stil lagen lag er een aardige plas olie op het water.
Toen de motor op temperatuur was gaf ik gas tot max rpm, de motor ging toen weer roken. De verkoper zei dat je het gas rustig op moest voeren en dat die dan niet rookte, maar je zag gewoon rook ondanks de watergekoelde uitlaat. De boot kwam trouwens onwijs traag op gang, of ik een anker meesleepte, de motor reageert trouwens wel fel op het gas geven.
De rook is lichtblauw van kleur, de boot heeft naar ik begrepen een poosje stil gelegen. Ik heb zelf recent van mijn huidige boot een DTN50 vervangen omdat deze er mee gestopt was echter rookte deze motor totaal niet. De urenstand van de motor is 1950 uur, of deze klopt weet je niet van een motor van 41 jaar oud.
Wat betekend de lichtblauwe kleur rook, is dit olie of brandstof (een pissende verstuiver)?