Trillingsdempers selecteren (65 shore of zachter?)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Trillingsdempers selecteren (65 shore of zachter?)

Berichtdoor cmeighan » 28 Mrt 2023, 13:41

Eind vorig seizoen merkte ik iets meer gerammel van de motor tijdens een vaartocht dan gewoonlijk. De flexibele koppeling tussen de keerkoppeling en schroefas bleek beschadigd en de rubbers behoorlijk versleten (zie foto). Omdat de koppeling vervangen moet worden lijkt het mij ook logisch om de trillingsdempers van de motor te vervangen, zeker aangezien er een scheur zit in minstens één demper (zie vierde foto).

De motor is een Peugeot Indenor DTP-40. Volgens de specificaties is het gewicht (incl. keerkoppeling) 231 kg. Ervan uitgaande dat het gewicht gelijk verdeeld is heb je dan 58 kg per blok.

Ik ben uitgekomen op Vetus K100 trillingsdempers, die een minimum belasting van 50 kg, een maximale belasting van 100 kg en een hardheid van 65 shore hebben. Deze hebben dezelfde afmetingen als de oude dempers. Op https://www.ace-ace.nl/nl/berekeningen/trillingsdemper-berekening.html kom ik ook uit op dempers met een hardheid van 65 shore.

Mijn vraag is dus - zijn deze trillingsdempers een verstandige keuze of kan ik beter een iets zachtere variant (55 shore bijvoorbeeld) kiezen? Of 55 voor en 65 achter (om de trillingen aan de kant van de flexibele koppeling te verminderen)?

De schroefas is vetgesmeerd en er is geen stuwdruklager. De afstanden tussen de dempers dwarsschips en langsschips zijn respectievelijk 440 mm en 550 mm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Trillingsdempers selecteren (65 shore of zachter?)

Berichtdoor Navigo » 28 Mrt 2023, 14:50

HH,

Maak ze eens schoon, (trillingdempers houden niet van vet en olie)meestal staat er ergens een markering met in getal de hardheid.

Die koppelingen gaan niet snel stuk(rubbers kunnen verslijten). Je mist echt een deel van de buitenzijde.

Geef je uitlijning ook eens aandacht
Persoonlijk vind ik ze hoog afgesteld staan op de stiften. Beter zou het zijn om niet alleen de trillingdempers te vernieuwen, maar ook aan de dempers aan de onderzijde met staalplaat/ strip van voldoende dikte uit te vullen.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Trillingsdempers selecteren (65 shore of zachter?)

Berichtdoor Wolf1 » 28 Mrt 2023, 16:10

Mis ook nog in het verhaal, de schroefas diameter en de afstand tussen de flexibele schroefaskoppeling en de stopbus ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Trillingsdempers selecteren (65 shore of zachter?)

Berichtdoor cmeighan » 28 Mrt 2023, 18:23

Navigo schreef:Maak ze eens schoon, (trillingdempers houden niet van vet en olie)meestal staat er ergens een markering met in getal de hardheid.

Ik heb er zojuist één goed schoongemaakt en kan geen getal zien.

Wolf1 schreef:Mis ook nog in het verhaal, de schroefas diameter en de afstand tussen de flexibele schroefaskoppeling en de stopbus ?
Gr. Wolf1

De schroefasdiameter is 35 mm. De afstand tussen de flexibele koppeling en de stopbus is ca. 400 mm.
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten