Bukh DV20 Koelsysteem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Bukh DV20 Koelsysteem

Berichtdoor Simon88 » 27 Feb 2023, 21:33

Ik heb in mijn kruisertje (viewtopic.php?f=18&t=7638) een Bukh DV20 liggen met een gesloten koelysteem (kielbuiskoeling).

Nu zou je verwachten dat er een mechanische waterpomp op zou zitten.
Hier niet.. men heeft hier ooit een elektrische Johnson SPX pomp ingebouwd.
Heel benieuwd hoe dit werk als de power supply weg valt..maar goed...

Voor de restauratie liep het systeem bij vol gas net warm (richting 100C). Verder heb ik veiligheidshalve maar niet geprobeerd.
Koelbuizen waren niet extreem vervuild of aangekoekt. Inwendig ook weinig vervuiling. Vulling koelvloeistof. Thermostaat nog gezocht/niet bekeken.

Specs pomp: 26W, 22.5 l/min bij 0.15 bar (type CM30P7-1)

Iemand ervaring met een elektrische waterpomp??

Wil er toch graag een mechanische pomp inbouwen, al is het maar voor m'n gemoedsrust.
Nu is 80 % van de pompen bij Bukh een Johnson Impeller pomp voor zover ik kan vinden.
Voor een gesloten systeem zal ik een normale waterpomp moeten hebben lijk me. Het schijnt dat die ooit gemaakt zijn voor Bukh bijv. ( https://www.maritimusboote.de/epages/28 ... D=82611985)
Best prijzig voor een waterpomp! Maar de vraag is of dit zo past/gaat werken?

Iemand hier ervaring mee?

P.s. Heeft iemand hier een rekenblad/formules voor het bepalen van de capaciteit van de warmtewisseling. Ofwel welke oppervlakte hebben de koelbuizen theoretisch nodig?
Simon88
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Feb 2023, 21:56
ligplaats: heusden
info:

Re: Bukh DV20 Koelsysteem

Berichtdoor aadbloem » 28 Feb 2023, 15:25

Met een pompje van 26watt (=2A zo'n stroomgebruik) en een niet al te grote accu bijvoorbeeld 100Ah kan je nog een flink aantal uurtjes, in ieder geval een hele dag, varen voordat je koeling uitvalt. Ik zou er geen €795+inbouwkosten aan besteden voor een mechanische waterpomp. Eerder met weinig kosten de stroomvoorziening zeer goed veilig stellen en eventueel een reserve pomp en/of impeller mee. De kans is niet zo groot dat én je dynamo en je accu beiden op hetzelfde moment uitvallen.
aadbloem
 
Berichten: 1026
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Bukh DV20 Koelsysteem

Berichtdoor heuvels » 28 Feb 2023, 16:32

Simon88 schreef:Heeft iemand hier een rekenblad/formules voor het bepalen van de capaciteit van de warmtewisseling. Ofwel welke oppervlakte hebben de koelbuizen theoretisch nodig?
Dat is hogere wiskunde... op een wetenschapsforum is er een poging gedaan
https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=201536
Op volle toeren varen... hoe lang doe je dat normaliter? FF vlot inhalen of een oversteek op een grote rivier maken? Als hij op kruissnelheid rond de 80 graden aangeeft is het mooi.

Ik had tot een paar jaar geleden een soort radiatortje onder mijn boot hangen (Mercedes OM636) voor de kielkoeling. Zelfs bij kruissnelheid en vooral als het oppervlaktewater was opgewarmd kon de koeling het niet bijhouden en kroop de meter naar de 100 graden. Heeft me waarschijnlijk een motor gekost. Daarna een paar duimse pijpen (totaal meter of zes) er bij laten zetten. Koelwater kwam niet meer boven de 80 graden al deed ik nog zo wild. Na een jaar de radiator er tussen uit gehaald en nu krijg ik de temperatuur bij vol vermogen niet boven de 90 graden. Prima zo, niets meer aan doen.

Bijkomend probleempje bij mij: de boot trekt door de extra weerstand nu een beetje naar stuurboord. Niet heel hinderlijk maar wil ik toch eens oplossen. Proberen het roer een beetje te trimmen of zo.

@ Simon, hoe veel lengte buis heb je onder je boot? Kan er niet een stukje bij gezet worden?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Bukh DV20 Koelsysteem

Berichtdoor SimondeDanser » 28 Feb 2023, 18:24

Simon88 schreef:P.s. Heeft iemand hier een rekenblad/formules voor het bepalen van de capaciteit van de warmtewisseling. Ofwel welke oppervlakte hebben de koelbuizen theoretisch nodig?

Dat stond vroeger in één van de boekjes van Kasper van Zuilekom. Die had daarvoor een heel eenvoudige benaderingsberekening geformuleerd. Helaas weet ik niet meer in welke van zijn boekjes dat stond. Het boekje waar het in stond is ooit door een toenmalige hond volledig versnipperd, dus ik heb het niet meer.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bukh DV20 Koelsysteem

Berichtdoor Wolf1 » 28 Feb 2023, 20:34

SimondeDanser schreef:Dat stond vroeger in één van de boekjes van Kasper van Zuilekom. Die had daarvoor een heel eenvoudige benaderingsberekening geformuleerd. Helaas weet ik niet meer in welke van zijn boekjes dat stond. Het boekje waar het in stond is ooit door een toenmalige hond volledig versnipperd, dus ik heb het niet meer.
Mvg Felix

2,8 dm² per PK !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Bukh DV20 Koelsysteem

Berichtdoor EMB » 28 Feb 2023, 22:15

Deze tabel heb ik als vuistregel gebruikt voor een motor van 80 pk. Buismaten in de tabel zijn inwendige maten.

https://vaartips.nl/tipv.htm#koelsysteem
EMB
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2017, 17:08
ligplaats:
info:

Re: Bukh DV20 Koelsysteem

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Mrt 2023, 09:48

EMB schreef:Deze tabel heb ik als vuistregel gebruikt voor een motor van 80 pk. Buismaten in de tabel zijn inwendige maten.

https://vaartips.nl/tipv.htm#koelsysteem

Dit is bijna de helft van wat Wolf1 aangeeft.
Ik zou zelf de waarde van Wolf1 aanhouden. Teveel koeloppervlak is er nooit. Dat regelt de thermostaat. Maar te weinig oppervlak bestaat wel en kan uiterst vervelende en dure consequenties hebben. En een extra stuk pijp maakt op de gehele operatie de kosten nauwelijks hoger.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten