Nieuwe verstuivers

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 10 Jan 2023, 13:26

Het blok walmde een beetje en ik heb toch maar even het verstuiverbeeld en de openingsdruk van de 6 verstuivers laten checken.
Zeker 2 van de 6 verstuivers waren na 3.450 uur volledig gaar (pissers) en de openingsdruk was te laag.
Vanmorgen zijn er 6 nieuwe ingekomen en voorlopig is het goed.

Er is veel gepost over welk vermogen geschikt is bij hermotorisering.
De eigenaar wil vaak meer vermogen plaatsen, de adviezen zeggen dat het met wat minder mag.

Wel, dit blok heeft dus iets teveel vermogen en wordt derhalve relatief te licht belast.
Gestel dat er een nieuwe motor zou moeten komen (en dat zal hier niet snel gebeuren want John Deere), dan wordt het geen 130 kW maar zo'n 100 kW.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor bas » 10 Jan 2023, 19:34

Maar is er een verband tussen het onderbelaste draaien van de motor en de versleten verstuivers? Die link ontgaat me even eerlijk gezegd
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 10 Jan 2023, 19:41

Volgens de JD monteur (40 jaar in het vak) zeker wel.
Bij trekkers (hun vakgebied) komen ze dit ook tegen.

Ze laten zo'n ding in dat soort omstandigheden wel eens uren op vol vermogen draaien.
Dat voorkomt dan deels vervuiling door onderbelasting.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor bas » 10 Jan 2023, 20:00

Hmmmm....ben niet overtuigd eerlijk gezegd.

Vervuiling door onderbelasting zit doorgaans in het uitlaat gebeuren van de motor, niet bij de inspuiting.
Vroegtijdig versleten verstuivers is veelal terug te voeren op een verkeerde afstelling en/of vervuilde brandstof. Dat laatste heeft de watersport wel gemeen met de landbouw-/grondverzetsector. Als je daar op zoekt op Google, al dan niet i.c.m. biodiesel, dan kom je geheid op een watersport of landbouw gerelateerde site uit.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Svalk » 26 Jan 2023, 02:24

Yep schreef:Het blok walmde een beetje en ik heb toch maar even het verstuiverbeeld en de openingsdruk van de 6 verstuivers laten checken.
Zeker 2 van de 6 verstuivers waren na 3.450 uur volledig gaar (pissers) en de openingsdruk was te laag.
Vanmorgen zijn er 6 nieuwe ingekomen en voorlopig is het goed.

Er is veel gepost over welk vermogen geschikt is bij her-motorisering.
De eigenaar wil vaak meer vermogen plaatsen, de adviezen zeggen dat het met wat minder mag.

Wel, dit blok heeft dus iets teveel vermogen en wordt derhalve relatief te licht belast.
Gestel dat er een nieuwe motor zou moeten komen (en dat zal hier niet snel gebeuren want John Deere), dan wordt het geen 130 kW maar zo'n 100 kW.


Kan een zwaardere / grotere schroef een optie zijn ? Hoe weet je trouwens dat het vermogen te groot is ? Komt de motor op zijn maximaal toerental zoals aangegeven door de fabriek of blijft de motor daaronder ? Ik zit ook met het probleem van te veel vermogen en ik kom heel gemakkelijk aan het maximaal aantal toeren. Ik kan geen grotere schroef nemen want anders gaat de boot nog harder. Om de motor niet ¨dicht te smeren ¨door onderbelasting belast ik de motor flink waar dat mogelijk is maar of dat voldoende is betwijfel ik een beetje.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 26 Jan 2023, 11:55

Er zit al een kloeke 5-blads schroef, 27 x 20, op.
Het maximale toerental haal ik (net) niet.
Qua belasting zit het dan wel snor.

Hierop voorbordurend is een kleinere/4-blads schroef misscien net iets beter.
Maar ik kan ook wat meer gas geven natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor pascall » 26 Jan 2023, 18:10

Uitlaattemperatuur meten is zegt alles!
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Yep » 26 Jan 2023, 20:07

Eensch.
Toch nog maar eens proberen de sensor die ik nu gebruik als ruimtemperatuursensor in te bouwen in de uitlaatgasstroom.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jan 2023, 01:16

Ruimtemperatuursensor, 500ºC ? ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe verstuivers

Berichtdoor Ruiter » 27 Jan 2023, 17:54

Ik heb m net voor de turbo zitten bij mijn JD4045 zie foto met verwijderde isolatiehoes.
Gemeten temp bij flinke belasting 550 graden.
Afbeelding

Groet Dirk
Ruiter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 22:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten