Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor stefan » 01 Jan 2023, 22:05

Beste allemaal,

Mijn boot heeft achter de aqua drive koppeling een watergesmeerde schroefasafdichting. Merk Radice, geleverd door Allpa, met eigen water toevoer slang en dopje voor siliconen vet.
Een keer per jaar spuit ik braaf wat vet daarin.
Heb vandaag de specificaties opgezocht, daar staat dan na 4 jaar of 400 uur het hele ding vervangen moet worden. Deze van mij zit er nu 6 jaar en 450 motor uren in.
Ik heb een aantal foto's gemaakt, afdichting ziet er goed uit, geen droogte scheurtjes of iets dergelijks, lekt ook niets.

Wat is nu wijsheid, het dingen volgens specs vervangen of nog een werfbeurt (2 jaar) wachten? Hoe gaan anderen hiermee om?

(vervangen is op zich simpel volgens mij, zie alleen wel op tegen weer vastmaken van de schroefas, bang dat ik iets verkeerd doe daarin...)
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor eagle » 02 Jan 2023, 21:26

stefan schreef:Beste allemaal,

Mijn boot heeft achter de aqua drive koppeling een watergesmeerde schroefasafdichting. Merk Radice, geleverd door Allpa, met eigen water toevoer slang en dopje voor siliconen vet.
Een keer per jaar spuit ik braaf wat vet daarin.
Heb vandaag de specificaties opgezocht, daar staat dan na 4 jaar of 400 uur het hele ding vervangen moet worden. Deze van mij zit er nu 6 jaar en 450 motor uren in.
Ik heb een aantal foto's gemaakt, afdichting ziet er goed uit, geen droogte scheurtjes of iets dergelijks, lekt ook niets.

Wat is nu wijsheid, het dingen volgens specs vervangen of nog een werfbeurt (2 jaar) wachten? Hoe gaan anderen hiermee om?

(vervangen is op zich simpel volgens mij, zie alleen wel op tegen weer vastmaken van de schroefas, bang dat ik iets verkeerd doe daarin...)


Die 4 jaar is destijds door de uitvinder van de seal, nl Volvo Penta, ingevoerd om commerciele- en aansprakelijkheids redenen. Hetzelfde zie je ook bij de rubber manchet van saildrives..

Bij goed onderhoud en een goed gelagerde schroefas, gaat zo,n ding veel langer mee.. We hebben tientallen Radiche seals gemonteerd de afgelopen 20 jaar, na afloop van het Volvo Penta patent, en er geen een vervangen wegens slijtage; Als ze lekken, is dat meteen na montage, meestal door onvoorzichtige montage, en beschadigde schroefas (einde).

Niet lek; niet vervangen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor aadbloem » 03 Jan 2023, 12:45

eagle schreef:Die 4 jaar is destijds door de uitvinder van de seal, nl Volvo Penta, ingevoerd om commerciele- en aansprakelijkheids redenen. Hetzelfde zie je ook bij de rubber manchet van saildrives..
Bij goed onderhoud en een goed gelagerde schroefas, gaat zo,n ding veel langer mee.. We hebben tientallen Radiche seals gemonteerd de afgelopen 20 jaar, na afloop van het Volvo Penta patent, en er geen een vervangen wegens slijtage; Als ze lekken, is dat meteen na montage, meestal door onvoorzichtige montage, en beschadigde schroefas (einde).
Niet lek; niet vervangen..
Gr, Eagle

In mijn geval is het een Vetus seal en door Vetus wordt geen 4 jaar aangegeven maar 1000 tot 1500 bedrijfsuren. Het is precies wat Eagle zegt, Niet lek; niet vervangen..
Inmiddels ben ik op 2000 bedrijfsuren en de derde seal zit er net in. Het begint met een druppeltje per uur en bij mij past er nog net een bakje onder, een half afgesneden ruitenwisservloeistof vaatje, waarmee ik in de gaten kan houden of er lek is en hoeveel. Van mijn Vetus seal kan ik zeggen dat deze nu 2x net de 1000 uur niet heeft gehaald. Ik vervang hem zelf maar het is steeds een flinke klus en de boot moet droog staan. Het roer moet eraf, het stuwdruklager los en de schroefas moet een 30cm naar achter uit het stuwdruklager om de oude seal van de as te schuiven en de nieuwe erop vervolgens terug bouwen. In de vorige boot had ik een vetgesmeerde as en 30 jaar niets anders hoeven doen dan het vetkoord aanvullen of vervangen.
:cry:
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor Content » 03 Jan 2023, 15:11

Ik doe altijd een reserve seal om de as. Die draait altijd mee. Bij vernieuwen knip ik de oude eruit en druk de nieuwe op zijn plek
Content
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 Jan 2023, 15:07
ligplaats: Maarssen
info: Zijlzichtvlet 7,75

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor stefan » 03 Jan 2023, 17:18

Mannen bedankt voor jullie onderbouwde reacties! Ik laat het ding nog 2 jaar zitten en stop er braaf wat siliconenvet in...
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor sogna mi » 04 Jan 2023, 19:23

Vetus lipseal deze winter na 13 jaar en 1400 draaiuren vervangen, lekte niet hard maar het begin was daar (druppels per uur).
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor stefan » 05 Jan 2023, 16:07

Update: ik bedacht me net dat de laatste keer dat ik met de boot in het water het siliconenvet bijvulde onder het dopje, daar water uit kwam!
Meer dan een paar druppels ieder geval. Na vullen met vet niet meer overigens.
Kan mijns inziens niet anders betekenen dan dat de achterste seal lek is. Wordt dan toch maar wel de afdichting vervangen denk ik!

Ik ga eens bekijken hoe de schroefas precies vast zit en hoe dit los (en later juist weer vast!) te maken, oa aanhaal momenten van de bouten etc.
Kom ik graag nog even op terug.

Zo zit het: Afbeelding
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor benE » 05 Jan 2023, 19:14

schroefas zit gewoon geklemd.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor stefan » 29 Jan 2023, 13:04

En gelukt! Schroefas was uiteindelijk makkelijk te verwijderen door de bouten andersom in de klem te draaien met een plaatje eronder. Zo kon ik de as heel gecontroleerd uit de klem halen.
In de flens zit verder 1 klein boutje haaks op de as op een soort ingeslagen center punt. Verder geen spie of moer oid dus kennelijk is de klem constructie voldoende…

Nieuwe seal plaatsen ging goed mbv het meegeleverde hulpstukje om de keerringen te beschermen.

Na grondig ontvetten van de as en flens deze weer terug in de flens met de bouten op maximaal M8 moment, in 2 fases kruislings aangehaald.

Klus waar ik al tijden tegenop zag uiteindelijk in een middag geklaard. Trots op mezelf….

Van de oude seal bleek idd de achterste keerring rot te zijn (geen druppel lekkage in de boot!) goed om dit gedaan te hebben dus.

Volgende project deze winter: motorsteunen vervangen.
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Wanneer vervangen rubber schroefas binnen afdichting?

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Jan 2023, 13:43

stefan schreef:En gelukt! Schroefas was uiteindelijk makkelijk te verwijderen door de bouten andersom in de klem te draaien met een plaatje eronder. Zo kon ik de as heel gecontroleerd uit de klem halen.
In de flens zit verder 1 klein boutje haaks op de as op een soort ingeslagen center punt. Verder geen spie of moer oid dus kennelijk is de klem constructie voldoende…

Nieuwe seal plaatsen ging goed mbv het meegeleverde hulpstukje om de keerringen te beschermen.

Na grondig ontvetten van de as en flens deze weer terug in de flens met de bouten op maximaal M8 moment, in 2 fases kruislings aangehaald.

Klus waar ik al tijden tegenop zag uiteindelijk in een middag geklaard. Trots op mezelf….

Van de oude seal bleek idd de achterste keerring rot te zijn (geen druppel lekkage in de boot!) goed om dit gedaan te hebben dus.

Volgende project deze winter: motorsteunen vervangen.

Ik wil je adviseren om na ca. 10-20 draaiuren de bouten van de klemkoppeling nog wel een keer na te trekken.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten