ford lehman temperatuur sensor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Peterl » 24 Dec 2022, 17:07

In mijn ford zit een T stuk met 2 sensoren, is dat trouwens normaal want dan zit de thermostaat al buiten het blok en geeft ook veel trager de temperatuur aan.
er zat er 1 in van 40-120 en 1 van 40- 150gr. ik kreeg het idee dat er een fout was gemaakt door de vorige eigenaar dus heb 2 nieuwe besteld bij VDO van 40-120gr
nadat ik die er in had zitten en de motor had gestart ging het alarm af, het bleek van de sensor van 150gr die ik vervangen had voor een 120gr te komen, stekkertje er uit en alarm uit. Dus mijn vraag is nu als volgt, waar die die 2e sensor van 150gr (links)voor en is die nodig want nu zitten ze beide buiten het blok.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Navigo » 24 Dec 2022, 23:14

HH,

Het mooiste is een sensor monteren voorzien van waakcontact(2 in1).
Sensor rechtstreeks in het blok, al dan niet met verloopbus.

Je gebruikt in jou geval de massa van het blok, dus er moet goed metaal contact zijn.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Peterl » 25 Dec 2022, 00:25

Begrijp ik dat die andere sensor het waakcontact is(is dat voor oververhitting?
De massa is er wel, heb ik nagemeten.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Wolf1 » 26 Dec 2022, 15:28

Peterl schreef:Begrijp ik dat die andere sensor het waakcontact is(is dat voor oververhitting?
De massa is er wel, heb ik nagemeten.

De huidige opstelling is verre van ideaal !
Één van de 2 draadjes aan de linker zender is een min.
Verbind deze en kijk wat er op het dashboard gebeurt.
Doe vervolgens het draadje van de ander zender er bij, wat gebeurd er nog meer op het dashboard.
Blijkt er een temp.meter en een alarm te schakelen dan kan je inderdaad zoals Navigo reeds heeft vermeld het hele circus verwijderen en voor 1 combi-zender in de koelwaterstroom vervangen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Peterl » 26 Dec 2022, 23:41

Wolf, Aan de linker zijde zit alleen de draad op de sensor en als ik die sensor van 150gr vervang voor een van 120gr gaat het alarm af.
De rechter is wel 120gr en werkt op de meter maar doordat hij ver buiten het blok zit geeft hij te traag en te weinig aan.
ik denk ook dat iemand dit zelf in elkaar gefabriekt heeft want dit lijkt mij ook niet normaal.
Jij had het over de draadjes links verbinden, waaraan bedoel je, massa?
De groene cirkel is zeker van de temp meter, de rode cirkel van de sensor die alarm geeft als ik er een andere sensor in stop.
de blauwe cirkel is van de motor uitzetten en de gele cirkel weet ik niet, zit dacht ik op de hogedrukpomp.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor eagle » 27 Dec 2022, 02:35

Gele cirkel: Zou toerenteller pick-up kunnen zijn, hij kijkt naar de tanden van het HD pomp tandwiel..

T stuk weg, 9o gr bocht weg. Combi-gever monteren in het kopgat (3/8 ?); Daarin zit zowel een NTC analoge gever voor de meter (S), als ook een schakel kontakt voor het alarm (WK).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Navigo » 27 Dec 2022, 09:58

HH,

Rechts, in de groene cirkel is dus de sensor die; Bij oplopende temperatuur een lagere weerstand geeft en uitslag op de temperatuurmeter geeft, een NTC. Blijft over een groot temperatuurbereik weerstand geven.
Links, in de rode cirkel is dus de sensor die; Bij oplopende temperatuur een lagere weerstand geeft en bijvoorbeeld bij 100 graden O ohm geeft, ook een NTC.

Als je bij niet draaiende motor en contact aan; de draad van de linker sensor tegen de zeskant(van de sensor) houd, dan krijg je waarschijnlijk alarm. Ohmse weerstand is dan 0 ohm.

Het mooiste is en blijft een temperatuur sensor met Wk contact te monteren, rechtstreeks in het blok.
Let op ze zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes en met verschillende schakelpunten icm temperatuur. Gever en sensor zijn op elkaar afgestemd, koop dus de juiste sensor.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Dec 2022, 10:48

Met deze "gefabriekte" constructie heb je geen stroming van het koelwater langs de sensoren. Dus inderdaad, weg ermee met dat T-stuk en die knie en een sensor rechtstreeks in de kop schroeven. Dan zal je ook wel andere waarden krijgen als je daarmee gaat draaien.
Succes.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Peterl » 28 Dec 2022, 01:07

Bedankt, allemaal ga ik dat doen. het T stuk plus de bocht er af halen en en een combi sensor(wk) plaatsen.
VDO heeft er een voor mijn meter endie is dan m14 x 1,5 zal wel een adapter tussen moeten maar die vind ik wel.

Als je bij niet draaiende motor en contact aan; de draad van de linker sensor tegen de zeskant(van de sensor) houd, dan krijg je waarschijnlijk alarm. Ohmse weerstand is dan 0 ohm.

Ga ik ook even testen.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: ford lehman temperatuur sensor

Berichtdoor Peterl » 05 Jan 2023, 18:49

Ik heb er nu een gecombineerde sensor in geplaatst, rechtstreeks in het gat naast de thermostaat. werkt goed.
Die hele handel met dat T stuk verwijderd.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten