Koelwater Ford Lehman 2701E

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelwater Ford Lehman 2701E

Berichtdoor Ad1964 » 11 Dec 2022, 13:34

Beste klussers, hoor deze eens: 2 motoren met gelijk verleden, betreft 2 Ford's Lehman 2701E.
Motor 1 helder coolwater, netjes blauw.
Motor 2 coolwater donker grijs maar nog wel enigzinds transparant. Daarbij ook wat lager niveau in bijvul reservoir van motor 2 maar niet extreem veel

Dan ga ik denken, keerring waterpomp, koppakking, warmtewisselaar enzo.
Hou me hart alweer vast. Graag jullie mening.
Ad1964
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Nov 2022, 01:00
Woonplaats: Voorschoten
ligplaats: Voorschoten
info: Eigenaar van een Flowerland 1065 met dubbele Ford Lehman 2701E

Re: Koelwater Ford Lehman 2701E

Berichtdoor Kwokko » 11 Dec 2022, 15:23

Ad1964 schreef:Dan ga ik denken, keerring waterpomp, koppakking, warmtewisselaar enzo.
Graag jullie mening.

Warmtewisselaar sluit ik uit , want dan zou het alleen maar transparanter worden door verdunning met buitenwater.
En je koelvloeistof peil blijft dan laag.
En keerring waterpomp , zou kunnen ,maar dat is nog de meest simpele dan.
Zit er ook grijze sludge aan de olievuldop van de motor?
Kwokko
 

Re: Koelwater Ford Lehman 2701E

Berichtdoor Ad1964 » 11 Dec 2022, 16:12

Nee geen sludge gezien. Ik heb wel wat koelwater uit motor 2 bewaard en ga 's kijken als dit bezonken is. Misschien kan dat me iets vertellen. Dit staat nu nog op m'n boot.Ik vind 't wel raar en denk toch een beetje aan de koppakking. En compressie meten dan eerst denk ik.
Ad1964
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Nov 2022, 01:00
Woonplaats: Voorschoten
ligplaats: Voorschoten
info: Eigenaar van een Flowerland 1065 met dubbele Ford Lehman 2701E

Re: Koelwater Ford Lehman 2701E

Berichtdoor Wolf1 » 12 Dec 2022, 02:59

Zou het waterpeil in beide expansie tanken gelijk zetten er er verder voorlopig niets aan doen ! !
Ga er eerst maar eens mee varen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Koelwater Ford Lehman 2701E

Berichtdoor Svalk » 16 Dec 2022, 18:46

Ad1964 schreef:Nee geen sludge gezien. Ik heb wel wat koelwater uit motor 2 bewaard en ga 's kijken als dit bezonken is. Misschien kan dat me iets vertellen. Dit staat nu nog op m'n boot. Ik vind 't wel raar en denk toch een beetje aan de koppakking. En compressie meten dan eerst denk ik.


En als je een beetje wasbenzine bij een monster van je grijze koelmiddel doet en even laat staan , is er dan nog grijs te bekennen en in welke laag ( koelmiddel of wasbenzine) zit de grijze laag dan ?
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Koelwater Ford Lehman 2701E

Berichtdoor Ad1964 » 17 Dec 2022, 18:56

Vandaag nog s even gekeken maar geen bezinksel. Er wat meer uitgezogen tot aan de thermostaat. Het werd er niet schoner op hoe dieper ik ging, net als bezinksel oid. . Als ik met me vingers door t reservoir haal zit er een beetje zwarte zooi aan, soort aanslag. Dit zit er trouwens ook in bij de andere motor zij het wat minder. Heb er geen wasbenzine bijgedaan in wat ik had bewaard btw, kan ik nog proberen. Ik denk dat ik in het voorjaar de boel s goed doorspoel en van daaruit het even ga aanzien. Dank voor de reacties zover.
Ad1964
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Nov 2022, 01:00
Woonplaats: Voorschoten
ligplaats: Voorschoten
info: Eigenaar van een Flowerland 1065 met dubbele Ford Lehman 2701E

Re: Koelwater Ford Lehman 2701E

Berichtdoor Svalk » 17 Dec 2022, 19:07

De wasbenzine of terpentine heb je nodig om te kijken met wat je te doen hebt. Als het olie zou zijn wat tot een emulsie is opgelost in je koelwater dan zal de grijze laag naar de wasbenzine of terpentine laag gaan . Blijft het grijze gewoon in het water zitten dan zou het kunnen wijzen op een slijtage.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: kajoe en 15 gasten