schroef perikelen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Navigo » 08 Dec 2022, 00:07

HH,

Het is kort door de bocht om in dit geval aan te geven dat Jooren er flink naast zit.
Die hebben een berekening gedaan op basis van een ideale situatie( geen vermogensverlies etc) en de aangeleverde info.
Dwz vermogen, overbrenging, aantal schroefaslagers, lengte waterlijn/ breedte/ diepgang, voldoende vrijslag schroef, etc.

Je had een schroef die redelijk voldeed, met een paar extra en juiste gegevens vanaf de klant of werf!! had je de ideale schroef kunnen hebben. Die gegevens zijn verzuimd om aan leveren. Het is nu aan de klant of werf om met de nu bekende en juiste gegevens feedback te geven aan in dit geval Jooren. Dan komt het vast goed.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 08 Dec 2022, 13:23

Ze hebben vanuit de werf alle gegevens aangedragen die men nodig had,
Toeren zijn door een geijkte meter apart gemeten o,a.
Lengte waterlijn, gewicht, motor, keerkoppeling, reductie etc etc allemaal meegegeven.
Wie er dan de fout in is gegaan laat ik dan maar in het midden, belangrijker is dat men het gaat oplossen.
Mijn opdracht was..... Repareer de schroef, en check of hij de juiste is die bij de boot/aandrijving hoor en zoniet, pas aan.
als wens had ik aangegeven een iets hogere snelheid te willen behalen indien mogelijk.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor bas » 08 Dec 2022, 13:35

2454 onbelast vs 2173 belast.


Een DAF 475 was het toch? Dan kom je onbelast ook al 300 toeren tekort.
Tussen max. toeren belast en onbelast mag overigens wel een 10% verschil zitten hoor. Een 475 zou onbelast 2780 toeren moet kunnen halen en belast 2500.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 12 Dec 2022, 13:24

bas schreef:
Een DAF 475 was het toch? Dan kom je onbelast ook al 300 toeren tekort.
Tussen max. toeren belast en onbelast mag overigens wel een 10% verschil zitten hoor. Een 475 zou onbelast 2780 toeren moet kunnen halen en belast 2500.


Hi Bas,

Klopt, een 475
Waar haal jij die info vandaan ? in de documentatie bij de motor staat 2450 rpm als Max toerental, dat zijn de documenten die er bij zaten van de revisie in 2011
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor stefan » 12 Dec 2022, 16:10

stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor den willem » 12 Dec 2022, 17:02

bas schreef:
Een DAF 475 was het toch? Dan kom je onbelast ook al 300 toeren tekort.
Tussen max. toeren belast en onbelast mag overigens wel een 10% verschil zitten hoor. Een 475 zou onbelast 2780 toeren moet kunnen halen en belast 2500.


Bas, kun je dat even toelichten aub?
Zoals ik het voor had, is de "governed speed" de max toerental toegestaan door de regulator, zowel onbelast als (correct) belast. (klopt zo bij mijn DAF DT615)
"Runaway speed" is het toerental waarboven hij op hol slaat? (niet langer "governed")

Vind online geen concrete definitie van "runaway speed" die hierbij zou helpen.

Alvast bedankt!
den willem
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 Dec 2019, 17:23
ligplaats: Gent
info: 1973 stalen kruiser "Mistral" - yachtwerf Zwijnaarde (B) - 12,6m - DAF DT615M

Re: schroef perikelen

Berichtdoor bas » 12 Dec 2022, 19:27

Waar haal jij die info vandaan ?

Ik had de info van google https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... omw.%2Fmin. Soort gelijk als de eerder gedeelde link. Ben verder geen DAF kenner maar vond 2450 rpm een beetje een apart toerental, meestal is het dan 2400 of 2500, vandaar dat ik het even opgezocht had.

Bas, kun je dat even toelichten aub?
Zoals ik het voor had, is de "governed speed" de max toerental toegestaan door de regulator, zowel onbelast als (correct) belast. (klopt zo bij mijn DAF DT615)
"Runaway speed" is het toerental waarboven hij op hol slaat? (niet langer "governed")

Is niks meer of minder dan het belaste en het onbelaste toerental, maar dan moeilijk omschreven :lol: Onbelast kom je veelal buiten het regelbereik van de regulateur waardoor je wat hoger in toeren uitkomt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Navigo » 12 Dec 2022, 20:02

HH,

Een afstelling van de regulateur is een vastte waarde.
Het genoemde maximale toerental zegt niets anders dan dat dit onbelast het Max toerental mag zijn, bijvoorbeeld op een proefstand. Meestal het toerental dat een overspeed beveiliging in werking treedt of wordt getest.

Als de regulateur op 2500 staat afgesteld dan is dat ook het maximale toerental onbelast.
Als het goed is, is dit ook het maximale toerental bij volle belasting. Haal je dit niet? Te zware belasting, vervuilde filters, versleten motor etc.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 13 Dec 2022, 12:05

vervuilde filters en versleten motor kunnen we uitsluiten ;)
in dit geval is de spoed te groot gezet, waardoor de motor te zwaar word belast blijkbaar.

Anyway we moeten nog even geduld hebben tot het opgelost word.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Wolf1 » 13 Dec 2022, 16:55

Steve, wanneer komt nu de informatie over de uitlaatgas temperatuur vrij varend op 2500 RPM. ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten