schroef perikelen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 14 Dec 2022, 15:52

Wolf1 schreef:Steve, wanneer komt nu de informatie over de uitlaatgas temperatuur vrij varend op 2500 RPM. ?
Gr. Wolf1


Die info komt er vanuit mij niet denk ik, of de werf moet dat gaan meten straks, dan zal ik het je vertellen :D

Heb de boot toen weg gebracht om o.a, de schroef te repareren en te controleren of deze de juiste is voor deze boot.
Ik heb daarbij aangegeven dat ik de wens heb iets harder te kunnen varen indien dat mogelijk is met de huidige schroef.
De werf heeft de schroef naar jooren gebracht, met "alle benodigde gegevens"... Welke weet ik niet precies, in ieder geval motor, type, toeren, type en reductie koppeling, lengte boot/waterlijn en gewicht ervan
Ik vind niet dat ik hier degene ben die alles op moet gaan meten e.d. daarvoor heb ik toch juist een werf ingeschakeld.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 30 Jan 2023, 12:57

Update,
Vorige week heb ik de boot terug gebracht,
vanmorgen is de schroef er weer onder gezet en heb ik proefvaartje gemaakt.

De spoed is terug gezet waardoor ik weer het max toerental kan halen, deze bleek gewoon te groot gezet.
Ook is de snelheid terug, en met 0.5 a 1km/h verbeterd t.o.v. voor het hele verhaal.
en trillingen zijn vrijwel geheel verdwenen, ook bij vollast.

Donderdag terug naar de haven, en wellicht binnenkort in de verkoop om plaats te maken voor iets veel groters, maar dat is nog verre van zeker.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor stefan » 30 Jan 2023, 15:35

Fijn dat het is opgelost!

Klinkt interessant, iets veel groters, ga je erop wonen? Deze boot heb je toch nog niet zo lang?
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 30 Jan 2023, 23:34

Klopt, richting de 20m en comfortabel genoeg om er langdurig op te verblijven.
Maar we zijn de mogelijkheden e.d. nog aan het onderzoeken.

Deze heb ik nu bijna een jaar, superfijne boot.
Maar voor onze plannen te klein.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Svalk » 03 Feb 2023, 12:25

Amersfow schreef:De motor hoort onbelast hetzelfde aantal max toeren te draaien als belast. Als je dat bij lange niet haalt moet de schroef minder spoed krijgen.


Ik denk dat dat niet waar is want dan zou je motor onderbelast draaien en naar mijn bescheiden mening zou het zo moeten zijn als alles correct is afgesteld en is gemonteerd dat je net niet aan je maximale toerental kunt komen zoals voorgeschreven in het manuel. Zo weet je zeker dat je motor niet onderbelast draait en je bij normale kruissnelheid ongeveer 80% van je vermogen gebruikt Tevens ben ik er van overtuigd dat er in de watersport veel meer motoren onderbelast draaien dan overbelast, beiden is niet goed.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Amersfow » 03 Feb 2023, 14:31

Hmm vlgns mij gaat een diesel met de brandstofpomp het zo regelen dat zowel uit als in zijn werk het instelde max toerental gehaald wordt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor jkos » 03 Feb 2023, 16:43

Stel: een motor levert een maximaal continue vermogen van 300 pk 1500rpm.
Wanneer de schroef te zwaar is komt de motor niet aan zijn toeren (1500 rpm) en zal de uitlaattemperatuur te hoog zijn, eventueel zal de motor zwart roken. Omdat de motor niet aan zijn toeren komt wordt het maximale vermogen niet afgeleverd. Deze motor is overbelast
Wanneer de schroef te licht is zal de motor makkelijk aan zijn toeren (1500 rpm) komen en zal de uitlaattemperatuur niet aan zijn maximaal toegestane waarde komen. Ook nu wordt het maximale vermogen niet afgenomen simpelweg omdat de schroef niet meer vraagt. Deze motor is onderbelast.
Wanneer de schroef goed is zal de motor wel aan zijn maximale toerental van 1500rpm komen en zal de uitlaattemperatuur zeer dicht bij het maximum liggen van wat de fabrikant heeft opgegeven.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Svalk » 03 Feb 2023, 23:30

Je schrijft het een beetje zwart -wit maar zo werkt het niet , ik schreef NET NIET aan zijn maximale toerental komen en zal de motor bij het 80% belasten van de motor echt niet van gaan roken, want dan zijn er andere dingen aan de hand.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Wolf1 » 04 Feb 2023, 17:17

jkos schreef:Stel: een motor levert een maximaal continue vermogen van 300 pk 1500rpm.
Wanneer de schroef te zwaar is komt de motor niet aan zijn toeren (1500 rpm) en zal de uitlaattemperatuur te hoog zijn, eventueel zal de motor zwart roken. Omdat de motor niet aan zijn toeren komt wordt het maximale vermogen niet afgeleverd. Deze motor is overbelast
Wanneer de schroef te licht is zal de motor makkelijk aan zijn toeren (1500 rpm) komen en zal de uitlaattemperatuur niet aan zijn maximaal toegestane waarde komen. Ook nu wordt het maximale vermogen niet afgenomen simpelweg omdat de schroef niet meer vraagt. Deze motor is onder belast.
Wanneer de schroef goed is zal de motor wel aan zijn maximale toerental van 1500rpm komen en zal de uitlaattemperatuur zeer dicht bij het maximum liggen van wat de fabrikant heeft opgegeven.

Heel correct beredeneerd, en halen we hier dan ook de rompsnelheid nog even bij. dan blijkt het, dat een schroef die 80% van het vermogen van de diesel opneemt in mijn geval, meer als voldoende te zijn !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor jkos » 04 Feb 2023, 18:29

Wolf,

Je hebt gelijk wat betreft de rompsnelheid, deze was ik vergeten
Maar mijn roots liggen in de visserij en daar ging het niet om rompsnelheid maar om trekkracht.
M.a.w hoe haal ik het maximale uit de motor maar houdt hij het wel vol.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten