schroef perikelen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 05 Dec 2022, 16:11

Afgelopen vrijdag mn boot weer op kunnen halen bij drinkwaard.
Verbeteringen zijn erg goed te merken, of eigenlijk niet. Geen vibraties of trillingen meer gewoon een heerlijk rustige setup nu.
Enkel bij 80% en hoger nog iets, maar dat lossen we ook nog op.

Ander puntje is de schroef.
Ik haalde voorheen bij volgas 12.8 km/h.
theoretisch zou de boot 15 moeten kunnen halen.
Ik had dus ook gevraagd bij de reparatie de spoed (indien mogelijk) iets te verzetten zodat de snelheid iets omhoog ging.

Het tegenovergestelde is gebeurt, ik haal volgas nauwelijks de 11km/h nog.
Nu gaan ze dit kosteloos oplossen.
Maar hoe zit nou nou precies met de spoed, een grotere spoed zorgt toch voor hogere snelheid bij hetzelfde toerental ?

schijnt dat de reductie van de koppeling niet ideaal is, maar dan nog moet je iets meer snelheid kunnen halen toch ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor den willem » 05 Dec 2022, 16:19

Heb je onderstaande tool als eens geprobeerd om een idee te krijgen van de verschillende verhoudingen?
https://bootaandrijving.nl/online-boot-calculaties/bootaandrijving-berekenen/

Het geeft je ook een paar opties qua schroeven.

Is vrij accuraat naar mijn ervaring.

Mvg,
den willem
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 Dec 2019, 17:23
ligplaats: Gent
info: 1973 stalen kruiser "Mistral" - yachtwerf Zwijnaarde (B) - 12,6m - DAF DT615M

Re: schroef perikelen

Berichtdoor henkvd » 05 Dec 2022, 17:43

Of je voor of achter uit bent gegaan is je toerental voor en na het gebeuren het belangrijkst om te weten en te vergelijken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 05 Dec 2022, 18:03

Tja das het lastige.
Toerenteller deed het voorheen niet goed, maar hebben ze ook gefikst ,die ging eerst boven de 1300 een eigen leven leiden.
Maar het is duidelijk hoorbaar dat ik nu veel meer toeren moet maken voor dezelfde snelheid.

Ook is mijn max toerental van de motor iets lager geworden, ervanuiggaande dat die eerst wel goed was want dat kon ik nooit aflezen.
Hij haalt nu 2173 toeren en vaart dan 10.8
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor heuvels » 05 Dec 2022, 18:43

Aan je verhaal te horen is de spoed juist kleiner geworden. Of de diameter?? Wat hebben ze er precies aan gedaan?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Navigo » 05 Dec 2022, 19:14

HH,

Jammer, het is een beetje een gemiste kans van de werf.
Ja het vergroten van de spoed, (Als je je maximum toerental en maximale brandstofinspuiting nog niet heb behaald?) geeft een verhoging in de hoeveelheid water wat wordt weggezet. Had je al je max toerental behaald, dan veroorzaakt het vergroten van je spoed overbelasting van je motor, dus je toerental valt lager uit.
Dat kun je niet ongestraft doen; Het aantal bladen, de verhouding spoed tot diameter en bladoppervlak speelt ook een rol.

Het verschil tussen de theorie en praktijk is groot.
Als je voor de aanpassing bij maximale aanslag; het juiste toerental en uitlaatgassentemperatuur wist dan had je nu een ideale schroef kunnen hebben.

Knoop hem vast langszij een paar dukdalven, met redelijk vrij water onder de boot.
Geef maximaal brandstof op de regulateur(dus ook maximaal te behalen toerental), meet de uitlaatgassen en meet het toerental.
Laat hier de schroef op berekenen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2022, 10:10

berekening en aanpassing is gedaan door Jooren in opdracht van drinkwaard.
alle gegevens zijn meegestuurd mbt motor, keerkoppeling reductie, lengte, gewicht.
de uitlaat temperatuur etc is niet gemeten, daar hoor ik nu voor het eerst van dat dit ook nut heeft.
Men gaat navragen wat er nu precies gedaan is, en welke spoed e.d. er nu op staat.
dan na de feestdagen en voor het seizoen nog een keer eruit om aan te passen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor Amersfow » 07 Dec 2022, 14:27

De motor hoort onbelast hetzelfde aantal max toeren te draaien als belast. Als je dat bij lange niet haalt moet de schroef minder spoed krijgen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schroef perikelen

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2022, 19:47

2454 onbelast vs 2173 belast.

Ze hebben er wel flink naast gezeten dan, had ik niet verwacht van jooren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: schroef perikelen

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2022, 20:23

Ligt ook wellicht aan de aangeleverde gegevens. Als ik lees dat je toerenteller het niet deed was bv ook niet bekend of de motor zijn Max toerental haalde in de oude situatie.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten