Facet pompje

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Facet pompje

Berichtdoor Wilfried » 26 Nov 2022, 20:06

Op een Sole 44 onlangs het Facet opvoerpompje kapot met maar 36 uur op de teller.
Er zat geen filter tussen tank en Facet pompje.
Vervangen door een nieuw.
De tank gekuist, nieuwe aanzuigbuis (in de oude zat er een beetje diesel vuiligheidi) en de 5 meter koperen leiding van 10 mm doorgeblazen.
De koperen leiding aangesloten, pompje haalde diesel op en motor heeft drie kwartier gedraaid.
Een Delfhi filter ertussen gezet (hoogte vd bovenzijde delphi filter = bovenste hoogte vd tank.)
Motor draaide terug voor een half uur weliswaar als ik naar 2200 toeren ging viel hij terug naar 1800 en terug naar boven, zo bleef het toerental schommelen.
“s Anderen daags filter afgekoppeld en terug rechtstreeks aangesloten op de tank.
Pompje kapot. Stroom naar het pompje is ok.

Diesel niveau zit ongeveer 48 cm onder de pomp.
Kan dat de oorzaak zijn ? Of is het door die schommelende toeren ? Of zou die 5 meter koperen leiding vuil zitten (als ik ze doorblaas met een voetpomp komt er diesel uit.)

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wolf1 » 27 Nov 2022, 01:10

Wilfried schreef:Pompje kapot. Stroom naar het pompje is ok.
Wilfried
Wat is de spanning op het pompje, en hoeveel stroom trekt het dan ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Navigo » 27 Nov 2022, 13:26

HH,

Als aanvulling op de vragen van Wolf1.

Welke facetpomp??
-De cilindrische(zuighoogte 0,6mtr)met "ingebouwd" filter?
-De rechthoekige uitvoering(zuighoogte 0,3mtr) zonder filter. Bij deze moet je een filter ervoor plaatsen.

Normaal zijn het zeer betrouwbare pompjes met een lange levensduur.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wilfried » 27 Nov 2022, 16:03

12.6 V . Ik moet eerst een nieuw pompje hebben om de stroom te meten.
Een rechthoekig model, aanzuighoogte 0.30m .
Bij het eerste (originele) pompje zat er geen filter voor.
Bij het tweede een Delphi filter maar omdat het toerental schommelde filter omzeild en rechtstreeks op de tank aangesloten. Een half uur gedraaid en pompje is kapot.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wolf1 » 27 Nov 2022, 16:36

En waarom staat het pompje niet laag en laat je het 0,3m persen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wilfried » 27 Nov 2022, 17:43

Omdat het pompje origineel op de motor staat, maar ik zou dat inderdaad kunnen veranderen en het ter hoogte vd motorsteunen zetten, voor de vuist weg scheelt dat toch wel 20 cm dat het lager kan. Goeie tip, dank je. Maar met andere woorden je denkt minder aan vervuiling maar meer aan een probleem met het pompje.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor eagle » 27 Nov 2022, 20:16

Deze pompjes zijn zeer betrouwbaar, nog nooit een defect gezien..
Er is een cilindertje van messing met een holle stalen plunjer erin, die door een veer naar Een kant wordt gedrukt, en voorzien is van aan de uiteinden een pers- en een zuigklepje. Om dit geheel zit een spoel, die, indien bekrachtigd, de plunjer tegen de veer in, naar de andere kant van het cilindertje zal trekken, en zo de brandstof weg persen. Na uitschakelen van de stroom veert de plunjer weer terug, en vult zich met brandstof, voor de volgende keer..
De spoel wordt beurtelings in- en uit geschakeld door een zg asabiele multivib met eindtransistor, op een ingebouwd printje. Het geheel is omgeven door Pur schuim.

Indien defect, is dat door vervuiling, waardoor de klepjes niet meer goed sluiten, en/of het plunjertje vast zit. Schoonspoelen met remmenreiniger, en uitblazen met perslucht. In uitgebouwde toestand elektrisch aansluiten, en weer volspuiten met remmenreiniger; de uitgang zal dan sputteren. De pompwerking moet voelbaar zijn als een trilling. Droog tikt de pomp; gevuld met vloeistof moet dat minder worden. Er MOET een filter Voor zitten! Tank schoon maken...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wilfried » 27 Nov 2022, 20:20

@ Eagle. Ik heb er dus 2 kapot. Ik heb ze allebei opengemaakt en niets van vuil binnenin. Toch heb ik ze uitgeblazen en gereinigd maar zelfs rechtstreeks aansluiten op een accu doet ze niet tikken(werken)
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Navigo » 27 Nov 2022, 20:40

HH,

1-Controleer je spanning
2-Controleer je polariteit
2-Voorfilter plaatsen
3-Koop/ kies de juiste capaciteit

Het zijn zeer betrouwbare pompjes, ze gaan niet zomaar stuk!!!
“Drooglopen” heeft niet de voorkeur.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor eagle » 28 Nov 2022, 14:22

Walstroom/acculader fout?
Hoofdschakelaar uitgeschakeld terwijl de motor (nog) liep?
Accuklem los?
Dynamo regelaar defect?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten