Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 29 Dec 2022, 17:28

Echter, het onderwerp laat me nog niet los want ik wil niet van die dikke slangen erbij hebben in mijn toch al kleine motorruimte. Ik was op bezoek bij een watersportkennis aan boord en daar kwam ook dit ter sprake. Hij had het als volgt opgelost.

Zijn wierfilter zat net boven de waterlijn en hij had gewoon een dun slangetje nog iets verder boven zijn wierfilter gemaakt en daarop zat een Hollex beluchtertje. Alles compact en klein en werkte prima en als de motor stopt wordt direct de mogelijkheid van hevelen gestopt door lucht in het wierfilter te laten. Dus niets te maken met allerlei koelslangen NA de impellerpomp die je moet aftakken en met dikke slangen boven de waterlijn te brengen. Er moeten toch meer Willie Wortels zijn die handige systemen hebben gemaakt ?
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Navigo » 29 Dec 2022, 18:41

HH,

Het maakt niet uit hoe je het maakt. Het is standaard te koop, je hoeft niet met verloopjes te werken etc, het gemak dient de mens.
Of je maakt het zelf, als je maar aan de criteria voldoet.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Wolf1 » 29 Dec 2022, 21:17

Svalk schreef:Zijn wierfilter zat net boven de waterlijn en hij had gewoon een dun slangetje nog iets verder boven zijn wierfilter gemaakt en daarop zat een Hollex beluchtertje. Alles compact en klein en werkte prima en als de motor stopt wordt direct de mogelijkheid van hevelen gestopt door lucht in het wierfilter te laten. Dus niets te maken met allerlei koelslangen NA de impellerpomp die je moet aftakken en met dikke slangen boven de waterlijn te brengen. Er moeten toch meer Willie Wortels zijn die handige systemen hebben gemaakt ?

Stom, stom, stom, lucht toe voeren aan de zuigkant van de pomp ?
Geeft alleen een enorm rendement verlies, zou nog even verder denken !
Het zijn alleen nazaten uit die Wortel familie die zulke dingen bedachten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 29 Dec 2022, 23:18

Svalk schreef:Echter, het onderwerp laat me nog niet los want ik wil niet van die dikke slangen erbij hebben in mijn toch al kleine motorruimte. Ik was op bezoek bij een watersportkennis aan boord en daar kwam ook dit ter sprake. Hij had het als volgt opgelost.

Zijn wierfilter zat net boven de waterlijn en hij had gewoon een dun slangetje nog iets verder boven zijn wierfilter gemaakt en daarop zat een Hollex beluchtertje. Alles compact en klein en werkte prima en als de motor stopt wordt direct de mogelijkheid van hevelen gestopt door lucht in het wierfilter te laten. Dus niets te maken met allerlei koelslangen NA de impellerpomp die je moet aftakken en met dikke slangen boven de waterlijn te brengen. Er moeten toch meer Willie Wortels zijn die handige systemen hebben gemaakt ?


Was dat bij een Volvo Penta MD 30/40 A ?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 01 Jan 2023, 19:05

@Eagle, nee helaas, dat was ook bij een Yanmar motor. Het vreemde was natuurlijk dat iedereen aanbeveelt om de beluchter NA de impellerpomp te plaatsen en dat deze hier juist VOOR de impellerpomp geplaatst was. Voor zover ik het kan bekijken zal het verschil ook niet zo groot zijn zolang je de heveling maar ongedaan kunt maken door ergens lucht in het systeem toe te laten en naar mijn idee maakt het ook niet uit hoe dik dat slangetje is ,als het maar lucht in het verse koelwatersysteem brengt.

Maar vanwaar jouw vraag @Eagle ? Maakt het een wezenlijk verschil ?
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor kajoe » 01 Jan 2023, 19:52

wij hadden op het buitenboord filter een stukje leiding zitten recht omhoog met een stukje slang ver boven de geladen last lijn uiteraard filter stond op gelijke hoogte vn de koelwater pomp dus alf onder de machinekamer platen nooit geen last van lucht en een prima ontluchting pomp dubbelwerkende shihi van twee en een half duim dus rechtstreekse buitenboord koelling ,,was handg als je een onverlaat langs zij kreeg en het niet door had ha bootje vol water mensen wit heet wij moesten opdraaien voor de kosten tja buurman jij komt opzij dus beter opletten .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jan 2023, 20:25

Svalk schreef: Voor zover ik het kan bekijken zal het verschil ook niet zo groot zijn zolang je de heveling maar ongedaan kunt maken door ergens lucht in het systeem toe te laten en naar mijn idee maakt het ook niet uit hoe dik dat slangetje is ,als het maar lucht in het verse koelwatersysteem brengt.
Maar vanwaar jouw vraag @Eagle ? Maakt het een wezenlijk verschil ?

Ben geen Eagle maar kon het niet nalaten te antwoorden.
Het verschil in volume (afhankelijk van de diameter van het beluchtingsslangetje), is ongeveer de zelfde verhouding, in tot wat de pomp kan zuigen en persen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 02 Jan 2023, 20:57

Svalk schreef:@Eagle, nee helaas, dat was ook bij een Yanmar motor. Het vreemde was natuurlijk dat iedereen aanbeveelt om de beluchter NA de impellerpomp te plaatsen en dat deze hier juist VOOR de impellerpomp geplaatst was. Voor zover ik het kan bekijken zal het verschil ook niet zo groot zijn zolang je de heveling maar ongedaan kunt maken door ergens lucht in het systeem toe te laten en naar mijn idee maakt het ook niet uit hoe dik dat slangetje is ,als het maar lucht in het verse koelwatersysteem brengt.

Maar vanwaar jouw vraag @Eagle ? Maakt het een wezenlijk verschil ?


Bij een Volvo Penta MD 30/40 A zit het wierfilter nl Na de impellerpomp; dan zou het kunnen werken.. (Bij de ....B opvolger is men van deze "dwaling" terug gekomen.)

Voor de impellerpomp is er bij draaiende machine onderdruk, dus Belucht de Hollex dan, terwijl dat niet moet! Bij stilstand is er bij een wierfilter boven de waterlijn (=normaal) ook onderdruk, dus de Hollex staat continue open.. Niet fijn!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 03 Jan 2023, 17:19

Ja, je hebt wel gelijk want er is altijd een kleine onderdruk in het wierfilter als het koelsysteem in werking is. Bij gelegenheid ga ik nog een keer kijken wat en het precies in elkaar zit. Bedankt voor je heldere uitleg.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor aquanaut » 04 Jan 2023, 10:54

eagle schreef:
Bij de ....B opvolger is men van deze "dwaling" terug gekomen


Gr, Eagle


Om hem doodleuk een aantal jaren verder weer op dezelfde manier achter de pomp te plaatsen, eerst in een gewone kunststof uitvoering.
Toen daar teveel problemen meer ontstonden (deksel niet goed vast = boot volgepompt) is het een meer robuust filter geworden met een gebout deksel

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten